Saturday, Jan 26, 2019

صفحه نخست » مایک پمپئو در شورای امنیت: اکنون زمان آن است کشورها بگویند کدام طرف مناقشه در ونزوئلا هستند

ED88AFCA-7643-4DE1-B5AE-CA4DDCEC60C6.jpegصدای امریکا

نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به رغم تلاش روسیه برای جلوگیری از آن، صبح شنبه ۶ بهمن به وقت شرق آمریکا به درخواست ایالات متحده برای بررسی وضعیت ونزوئلا برگزار شد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در آغاز این نشست گفت، اکنون زمان آن است که کشورها موضع خود را در مورد ونزوئلا مشخص کنند و بگویند از کدام طرف مناقشه حمایت می‌کنند.

وی با تاکید بر این که تاخیر جایز نیست، خطاب به اعضای شورا گفت باید مشخص کنید یا در کنار نیروهای آزادی‌خواه در ونزوئلا هستید یا این که در اردوگاه نیکلاس مادورو و آشوبی که به پا کرده هستید.

وزیر خارجه آمریکا افزود، در حالی که مردم ونزوئلا به دنبال ساختن یک زندگی بهتر هستند، ما در کنار آنها هستیم و نمی‌توانیم رنجی که متحمل می‌شوند، یا استبدادی که بر این ملت پرافتخار حاکم است را نادیده بگیریم.

«خوان گوایدو» رئیس پارلمان ونزوئلا روز چهارشنبه در حالی که معترضان به خیابان‌ها آمده و خواستار کناره‌گیری نیکلاس مادورو از قدرت بودند، خود را به عنوان رئیس جمهوری موقت معرفی کرد. آمریکا نخستین کشوری بود که ریاست جمهوری رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به رسمیت شناخت.

وزیر خارجه آمریکا پس از پایان نشست در جلسه مطبوعاتی حضور یافت و از جامعه جهانی خواست ارتباطات مالی خود را با رژیم مادورو قطع و جهت قطع منابع درآمد آن اقدام کنند و بگذارند دارایی‌های ونزوئلا، که به مردم آن کشور تعلق دارد، در اختیار حکومت مورد قبول آنها قرار بگیرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره موضع روسیه در حمایت از مادورو گفت، مردم ونزوئلا باید در این مورد سخن بگویند، با این حال آمریکا با همه کشورها در مورد ونزوئلا و خواست مردم آن کشور گفت‌وگو می‌کند، از جمله روسیه.

روسیه که از مادورو حمایت می‌کند، با این استدلال که بحران سیاسی در ونزوئلا امنیت جهانی را تهدید نمی کند، تلاش کرد که از برگزاری نشست امروز جلوگیری کند؛ که در نهایت اکثریت اعضا به برگزاری جلسه رأی دادند.

نشست امروز شورای امنیت در حالی برگزار شد که پیشتر در روز شنبه برخی کشورهای اروپایی خواستار برگزاری انتخابات آزاد در ونزوئلا شده‌اند.

رئیس جمهوری فرانسه به مادورو هشدار داد اگر ظرف هشت روز انتخابات آزاد برگزار نکند، پاریس خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت به رسمیت خواهد شناخت. هشداری که آلمان، اسپانیا و بریتانیا نیز از آن حمایت کردند.

اندکی پس از سخنان پمپئو در شورای امنیت، اتحادیه اروپا رسما به مادورو هشدار داد که اگر با برگزاری انتخابات جدید در ونزوئلا در روزهای آتی موافقت نشود، خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت به رسمیت خواهد شناخت.

نیکلاس مادورو در حالی دور دوم ریاست جمهوری خود را از ۲۰ دی شروع کرد که پارلمان ونزوئلا ریاست جمهوری او را «نامشروع» دانسته است. کشورهای عضو «گروه لیما» شامل ۱۲ کشور آمریکای لاتین و کانادا هم اعلام کرده بودند دور دوم ریاست جمهوری مادورو را به رسمیت نمی‌شناسند.

مادورو معاون هوگو چاوز رئیس جمهوری پیشین ونزوئلا بود و با مرگ او در مارس ۲۰۱۳ به مقام ریاست جمهوری رسید و وعده داد سیاست‌های چاوز را دنبال کند. مخالفان دولت سیاست‌های اقتصادی دو دهه اخیر گروه‌های چپ‌گرا را عامل بحران اقتصادی در ونزوئلا می‌دانند.

ونزوئلا با بحران‌های جدی اقتصادی و مالی روبرو است. نرخ تورم افسار گسیخته شده و با این که این کشور منابع نفتی زیادی دارد، فقر و گرسنگی فراگیر شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy