Monday, Jan 28, 2019

صفحه نخست » «بریتانیا خواهان استقلال اقتصادی عراق از ایران است»

Iran_Iraq.jpgخبرگزاری رویترز در گزارشی می‌نویسد آلیستر برت معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه می‌گوید عراق می‌بایستی به وابستگی اقتصادی خود به ایران پایان دهد و از این راه به استقلال سیاسی برسد.

آلیستر برت که به تازگی از عراق دیدار کرده است به خبرگزاری رویترز گفته است: «انتظار اینکه ایران در عراق هیچ نفوذی نداشته باشد نوعی خوش‌خیالی است. اما آنچه که مهم است این است که کشور عراق باید فرصت‌هایی را دنبال کند که بتواند از طریق داشتن یک اقتصاد قوی به یک سیاست خارجی مستقل برسد که ناچار به وابستگی به ایران نباشد.»

به گفته این دیپلمات انگلیسی، عراق می‌بایستی در تولید نفت خود به خودکفایی برسد و ناچار از وارد کردن انرژی از ایران نباشد زیرا این وابستگی اقتصادی به نفوذ سیاسی ایران در آن کشور منجر می‌شود. ظرقیت تولید نفت روزانه عراق تا پنج میلیون بشکه در روز می‌باشد اما به علت بحرانهای داخلی این کشور این رقم به کمتر از نصف رسیده است.

آلیستر برت اضافه کرده است که به نظر او احتمال یک درگیری مستقیم نظامی میان ایران و آمریکا در عراق یا سوریه بعید به‌نظر می‌رسد «اما هرگونه اشتباه محاسبه از سوی طرفین می‌تواند به یک برخورد نظامی منجر شود». [لینک به اصل مطلب]



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy