Tuesday, Jan 29, 2019

صفحه نخست » محاکمه ۸ فعال‌ محیط زیست پشت درهای بسته

faalan_mohit_zist.jpgکیهان لندن - دادگاه غیرعلنی ۸ فعال محیط‌ زیست صبح امروز، چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷، به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. هنوز جزییاتی از این «محاکمه» منتشر نشده ولی مرکز رسانه قوه‌قضاییه فعالان محیط زیست را «هشت متهم جاسوسی از مراکز نظامی کشور» نامیده است.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه خبر داد که صبح امروز جلسه دادگاه ۸ فعال محیط‌ زیست با ریاست قاضی صلواتی بطور غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شده است.

این جلسه دادرسی در حالی برگزار می‌شود که یک منبع آگاه از وضعیت این فعالان زندانی گفته بود که آنان برای اعتراف‌ علیه خود تحت «بازداشت انفرادی، شکنجه روانی، تهدید به قتل و تزریق داروهای توهم‌زا و تهدید به دستگیری و قتل خانواده‌هایشان»قرار دارند.

خبرگزاری میزان در حالی از حضور «وکلای تعیینی متهمان» در این جلسه دادگاه خبر داده که قوه‌قضاییه وکلای فعالان محیط‌ زیست را تأیید نکرده و از آنان خواسته تا وکلای دیگری را به دادگاه معرفی کنند که مورد تأیید این قوه باشند! از همین رو مشخص نیست آیا وکلای مورد نظر زندانیان از سوی دادگاه پذیرفته شده‌اند یا نه و کدام وکلا در این محاکمه غیرعلنی حضور داشته‌اند.

در جلسه دادگاه صبح امروز، «مستشار دادگاه» نیز حضور داشته و نماینده دادستان تهران نیز بخشی از کیفرخواست پرونده را خوانده است.

جلسه دادگاه غیرعلنی فعالان محیط‌ زیست در حالی به اطلاع خانواده‌های آنها رسیده که عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران (روزپنجشنبه ۴ بهمن‌ماه ۹۷) گفته بود که دادگاه متهمان پرونده محیط زیست به زودی برگزار می‌شود.

عدم پذیرش وکلای مدافع به صلاحدید متهمان، شکنجه و تهدید آنان و اطلاع‌رسانی دیرهنگام جلسات دادرسی، بیم دادرسی ناعادلانه را قوت می‌بخشد، به ویژه اینکه ۴ فعال محیط‌زیستی این پرونده متهم به «مفسد فی‌الارض» شده‌اند.

محمدحسین آقاسی وکیل مدافع دو تن از متهمان پرونده محیط‌زیست دیروز، ۹ بهمن‌ماه، به نقل از خانواده‌های متهمان پرونده محیط‌زیست از برگزاری این دادگاه خبر داده بود. او گفته بود که «هنوز علت احضار متهمان به شعبه دادگاه مشخص نیست.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

از ۸ فعال محیط‌زیست که اوایل بهمن‌ماه سال گذشته بازداشت شدند، برای ۴ نفر به اتهام «افساد فی الارض» و برای ۳ نفر به اتهام «جاسوسی» و برای یک نفر هم به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، کیفرخواست صادر شده است.

اتهام چهار متهم این پرونده در ابتدا «جاسوسی بود» که بعد به «افساد فی الارض» تغییر کرد. آقاسی پیشتر گفته بود که شعبه بازپرسی در پرونده سام رجبی در خصوص اتهام «جاسوسی» قرار منع تعقیب صادر کرده و اتهام او به «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» تغییر کرده است.

همه این اتهامات بر شدت بیم و نگرانی درباره سرنوشت این فعالان محیط زیست را که از یک سال پیش در زندان بسر می‌برند می‌افزاید.

خبرگزاری ایسنا در گفتگو با سیدکاظم حسینی وکیل مدافع یکی از فعالان زندانی اعلام کرد که جلسه بعدی روز شنبه، ۱۳ بهمن، برگزار خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy