Monday, Feb 4, 2019

صفحه نخست » داستان‌نویس عراقی منتقد جمهوری اسلامی به ضرب ۱۳ گلوله در کربلا ترور شد

terror_020419.jpgرادیو فردا - علاء مشذوب، ادیب و داستان‌نویس عراقی که رسانه‌های محلی از او با نام «ادیب جسور» و «تابو شکن» یاد می‌کنند، شامگاه شنبه ۱۳ بهمن توسط افراد ناشناس به ضرب ۱۳ گلوله کشته شد.

رسانه‌‌های محلی گزارش داده‌اند که مشذوب ۵۱ ساله پس از شرکت در یک نشست ادبی، توسط دو مهاجم مسلح ناشناس که سوار بر موتور سیکلت بودند در نزیکی خانه‌اش در منطقه باب الخان واقع در مرکز شهر کربلا مورد حمله قرار گرفت که پس از شلیک ۱۳ گلوله به سمت او، از محل حادثه متواری شدند.

عمار المسعودی، رئیس اتحادیه ادیبان و نویسندگان شهر کربلا، در یک کنفرانس خبری گفت علاء مشذوب شامگاه شنبه در نشست ادبی هفتگی که در محل اتحادیه برگزار می‌شود شرکت کرد اما به خاطر «مشغولیت»، پیش از پایان برنامه محل اتحادیه را ترک کرد.

او خواستار رسیدگی به پرونده ترور مشذوب و مجازات عاملان این حادثه شد.

علاء مشذوب در برخی پست‌های فیس‌بوکی‌اش از ایران و آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، انتقاد کرده و از جمله نوشته بود که «خمینی در عراق بود، رفت کویت، بعد پاریس تا از راه کاست توی ایران انقلاب کند، بعد بره ایران و با کشوری بجنگه که میزبانش بوده است».

«انتقاد از فساد»

قاسم مشذوب برادر علاء مشذوب در مصاحبه با شماری از رسانه‌های عراقی از جمله سایت «العراق.نت»گفت: «آیا ترور هرکس که از فساد سخن بگوید، عادلانه است؟ فسادی که به فاجعه بزرگی در کشور منجر شده است».

او با تاکید بر این‌که برادرش در هیچ نزاع عشیره‌ای درگیر یا عضو هیچ حزب سیاسی نبود، گفت: «برادرم علاء همچون بسیاری دیگر از نویسندگان و روزنامه‌نگاران، از فساد انتقاد و آن را فاش می‌کرد».

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

علاء مشذوب متولد سال ۱۹۶۸ میلادی بود و در سال ۲۰۱۴ از دانشکده هنرهای زیبای بغداد مدرک دکترای خود را گرفت. این نویسنده عضو اتحادیه صنفی هنرمندان عراق، اتحادیه صنفی روزنامه‌نگاران عراق و اتحادیه ادیبان و نویسندگان عراق بود.

از علاء مشذوب چند کتاب، مجموعه داستان و مقاله به جا مانده است. او تعدادی جایزه ادبی محلی و منطقه‌ای هم به دست آورده که رتبه دوم جایزه «ادبیات گردشگری» به خاطر کتاب «عواصم ایران» (پایتخت‌های ایران)‌ از آن جمله است.

موج ترورها

ترور علاء مشذوب باعث خشم نویسندگان، هنرمندان و روشنفکران عراقی شد که در مصاحبه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، با اعلام انزجار از این حادثه، خواستار پیگیری موضوع توسط نهادهای ذی‌ربط شدند.

در این میان برخی از فعالان عراقی، گروه‌های شبه‌نظامی را متهم به ترور مشذوب کردند.

پلیس کربلا اعلام کرد که کار تحقیق درباره قتل علاء مشذوب را آغاز کرده است.

پلیس کربلا در بیانیه خود تاکید کرده که «با مشتی آهنین»‌ با عاملان ترور نویسنده عراقی برخورد کرده و آن‌ها را به پای میز محاکمه خواهد کشاند.

در دو سال اخیر شماری از فعالان مدنی، هنری و ادبی یا صاحبان آرایشگاه‌ها در عراق ترور شده‌اند. از آن جمله کرار النوشی هنرمند عراقی که دو سال پیش در بغداد ترور شد.

سال گذشته هم تاره فارس مدل عراقی و دو صاحب یک مرکز زیبایی کشته شدند. عاملان این ترورها هنوز شناسایی نشده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy