Monday, Feb 4, 2019

صفحه نخست » اتحادیه اروپا خواستار توقف فعالیت‌ها موشکی ایران شد

iran_Eu.jpgصدای آمریکا - اتحادیه اروپا بیانیه جدیدی موسوم به «جمع‌بندی درباره ایران» منتشر کرد که در بخش‌هایی از آن نگرانی شدید خود را نسبت به برنامه موشکی تهران، نقض حقوق بشر و اقدامات خصمانه جمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی ابراز کرد.

روز دوشنبه ۱۵ بهمن، بیانیه اتحادیه اروپا منتشر شد که در سه بند آن نسبت به اقدامات جمهوری اسلامی ایران انتقاد شده است.

در بند ۹ این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا از فعالیت ها و برنامه موشک بالیستیک ایران به شدت نگران است و از تهران توقف آن را خواستار است. آزمایش های موشکی ایران در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره برجام است. از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که به طور کامل به این قطعنامه احترام بگذارد. همچنین ایران ارسال تجهیزات برای گروه های شورشی منطقه را متوقف کند.»

در بند ۱۰ این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا به شدت از اقدامات خصمانه ایران در چند کشور اروپایی نگران است. اتحادیه اروپا از ایران می خواهد که به این رفتارهای غیرقابل پذیرش پایان دهد.»

همچنین در بند ۱۱ این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا همچنان به طور جدی نگران نقض حقوق بشر در ایران است. ایران هر از گاهی احکام مرگ صادر می‌کند. اتحادیه اروپا مخالف مجازات اعدام حتی برای جرائم مواد مخدر است. اجرای حکم اعدام نوجوانان در تضاد با پیمان بین المللی حقوق کودک است و ایران آن را نقض می‌کند.»

همراهی با آمریکا

این بیانیه نزدیک ترین موضع گیری اروپا با آمریکا در قبال ایران است.

ایالات متحده می‌گوید توافق هسته ای با ایران در رفتار این کشور تاثیری نداشته است. پرزیدنت ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد. پرزیدنت ترامپ در دو مطقع مرداد و آبان همین سال دستور بازگشت تحریم های هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

ایالات متحده می گوید جمهوری اسلامی بزرگترین دولت حامی تروریسم است، برنامه موشک بالیستیک خود را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه می دهد و عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

آزمایش‌های موشکی ایران پیش از این نیز با واکنش کشورهای غربی مواجه شده بود و آن‌ها بارها از جمهوری اسلامی خواسته بودند تولید و آزمایش این موشک‌ها را متوقف کند.

ایران طی سال‌های اخیر دست به انجام آزمایش‌های موشکی زده است که روی برخی از آن‌ها به زبان‌های مختلف (از جمله عبری) شعار «نابودی اسرائیل» نقش بسته بود.

وزیر خارجه آمریکا یکم خرداد با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، ۱۲ شرط ایالات متحده برای توافق با جمهوری اسلامی را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم ایران است.

برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.

حمایت از برجام و سازوکار مالی ویژه

به گزارش رادیو فردا در بخش دیگری از بیانیه روز دوشنبه اتحادیه اروپا با اشاره به حمایت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از توافق قدرت‌های جهانی با ایران بر سر برنامه هسته‌ایش، بر تعهد راسخ و ادامه حمایت خود از برجام تاکید کرده و گفته‌اند که این توافق، «عنصری کلیدی در معماری اشاعه عدم هسته‌ای جهانی و دستاورد دیپلماسی چند جانبه است که شورای امنیت سازان ملل به صورت یکپارچه بر آن صحه گذاشته است».

اتحادیه اروپا از پایبندی ایران به اجرای کامل تعهداتش در چارچوب برجام قدردانی کرده و گفته که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۳ گزارش پیاپی خود از جمله گزارش روز ۱۲ نوامبر ۲۰۱۸ انجام این تعهدات توسط تهران را تایید کرده است.

در بیانیه یاد شده به این موضوع اشاره شده که لغو تحریم‌های ایران در چارچوب برجام «عنصری حیاتی» است و از بازگشت تحریم‌های آمریکا پس از خروج از برجام ابراز تاسف کرده است.

اتحادیه اروپا در بخش دیگری از بیانیه خود گفته که تلاش می‌کند تا ایران از منافع گسترده ناشی از برجام بهره‌مند شود. «این موضوع نیز در راه‌اندازی سازوکار ویژه که از سوی فرانسه، آلمان و بریتانیا به عنوان نهادی خصوصی ثبت شده است مورد توجه قرار گرفته و هدف از آن نیز تاثیرگذاری مثبت بر روی مبادله تجاری و اقتصادی با ایران است».

شورای اروپا از پیشرفت در اصلاحات ضروری برای مبارزه با پولشویی استقبال کرده و از ایران خواسته است تا مقررات لازم را در راستای اجرای تعهداتش ذیل برنامه اقدام کارگروه ویژه مالی (FATF) تصویب و اجرایی کند. «اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن نیز آماده هستند تا همکاری خود را با ایران در این زمینه‌ها ادامه دهند، از جمله دادن کمک فنی برای اجرای فتف».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy