Wednesday, Feb 6, 2019

صفحه نخست » اسرائیل: تهدیدهای جنگی شمخانی را جدی می گیریم + دیدار دوباره نتانیاهو با پوتین

putinIsr_020619.jpgرادیو اسرائیل - تهدیدهای جنگی علی شمخانی علیه اسرائیل، که در دیدار با وزیر خارجه سوریه در تهران بیان شد، در رسانه های اسرائیلی بازتاب گسترده ای یافت. شمخانی که دبیر شورایعالی امنیت ملی در حکومت اسلامی ایران می باشد، در سخنان خود گفت که اگر اسرائیل در حریم هوایی سوریه به تعرض دست بزند، با واکنش نظامی کوبنده ای روبرو خواهد شد.

در همان حال که حکومت ایران تهدید می کند که از طریق خاک سوریه قصد دارد برای نابودی اسرائیل به این کشور حمله کند، شمخانی گفت که عملیات اسرائیل در حریم هوایی سوریه، نقض تمامیت ارضی آن کشور و تعرض نسبت به "نیروهای مقاومت" می باشد.

رژیم ایران، واژه مقاومت را برای توصیف سازمان هایی مانند حزب الله لبنان و حماس در غزه به کار می برد.

با این همه، تهدیدهای شمخانی جنبه کلی و مبهم داشت و او از "تدابیر بازدارنده" علیه اسرائیل سخن گفت. او همچنین تهدید کرد که "پاسخ قاطع و مناسبی" به تعرضات اسرائیل علیه سوریه داده خواهد شد.

اسرائیل در دو سال اخیر بیش از دو هزار هدف نظامی سپاه پاسداران ایران و نیروهای وابسته به آن را در خاک سوریه هدف حمله قرار داده است. در عین حال، این حملات به شیوه ای انجام گرفته که موجب حداقل تلفات جانی شود و بیشتر، روی نابودی هدف های نظامی و انبارهای اسلحه متمرکز باشد.

شمخانی ادعا کرد که سرکوب داعش و فرونشاندن اعتراض های مردمی در سوریه و جلوگیری از سقوط رژیم بشار اسد، نشان پیروزی های سپاه قدس و ارتش سوریه بوده و این در حالی که ارتش روسیه در این عملیات نقش عمده ای داشته است.

شمخانی از آمادگی و اشتیاق حکومت ایران برای بازسازی خرابی های جنگ در سوریه سخن گفت و این در حالی که رژیم ایران، در اثر تحریم های آمریکایی، با کمبود پولی شدید روبرو می باشد و اجرای بسیاری از پروژه های آبادانی در خود ایران متوقف شده است.

نخست وزیر اسرائیل دوباره به دیدار پرزیدنت پوتین می رود

در اورشلیم اعلام شد که بنیامین نتانیاهو، حدود دو هفته دیگر رهسپار روسیه می شود تا دیدار تازه ای با پرزیدنت پوتین داشته باشد. گفته می شود که این ملاقات نیز همانند همه دیدارهای پیشین، در رابطه با دخالت های نظامی حکومت ایران در سوریه است.

در روزهای اخیر فرماندهان سپاه پاسداران بر شدت تهدیدهای نظامی خود علیه اسرائیل افزوده اند.

در اورشلیم هشدارهای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی رژیم علیه اسرائیل، وخیم تلقی شد. شمخانی گفته است که اگر اسرائیل دوباره علیه نیروهای وابسته به حکومت ایران به اقدام تهاجمی دست بزند، با واکنش کوبنده رژیم ایران روبرو خواهد شد.

در هفته های اخیر خبری از حمله دوباره نیروی هوایی اسرائیل به مواضع سپاه قدس در سوریه انتشار نیافته است، ولی به گفته کارشناسان، این امر با تهدیدهای جنگی رژیم ایران ارتباطی ندارد - زیرا اسرائیل گفته است که از قصد خود برای جلوگیری از ماندن نیروهای قدس در سوریه پایین نخواهد آمد.

آگاهان نظامی در اورشلیم می گویند که موضوع اصلی مورد بحث نتانیاهو با پوتین، این بار عملیاتی شدن سامانه ضد هوایی اس -۳۰۰ در سوریه است. این سامانه، یکی از قوی ترین سیستم ها برای هدف قرار دادن جنگنده های مهاجم می باشد.

نیروی هوایی اسرائیل تا کنون از آزادی عمل نسبی در حریم هوایی سوریه برخوردار بوده است و اگر سامانه اس سیصد علیه هواپیماها به کار افتد، معادله نظامی تغییر خواهد کرد.

در گزارش ها آمده است که آموزش دادن سربازان سوریه برای به کار اندازی این سامانه به انجام رسیده و اس سیصد به زودی وارد میدان کارزار خواهد شد.

نگرانی اسرائیل همچنین در این است که این سامانه ساخت روسیه ممکن است پرواز هواپیماهای مسافری را نیز به خطر اندازد. چندی پیش نیروی هوایی اسرائیل به فرودگاه بین المللی دمشق که در آن جا انبارهایی برای نگهداری سلاح های ارسالی از ایران قرار دارد هدف حمله قرار داد و سوریه متقابلا تهدید کرد که می تواند فرودگاه بین المللی بن گوریون در اسرائیل را به خطر اندازد.

نتانیاهو پیش از آن که به مسکو پرواز کند، به لهستان می رود تا در کنفرانس ورشو که توسط ایالات متحده علیه رژیم ایران برپا می شود حضور یابد و در آن جا سخنرانی کند.

دولت آمریکا به برپایی این همایش دست زده، تا شمار بیشتری از کشورهای دنیا را متقاعد سازد که از همکاری با رژیم ایران برای دور زدن تحریم های آمریکایی خودداری ورزند.

برخی عوامل وابسته به رژیم ایران ادعا کرده بودند که هدف کنفرانس ورشو برنامه ریزی حمله و جنگ علیه رژیم ایران است . ولی آگاهان امور این ادعا را بی اساس می دانند.

آخرین دیدار نتانیاهو با پوتین، حدود سه ماه پیش برگزار شد. ولی از آن هنگام تا کنون، نخست وزیر اسرائیل بارها با رئیس جمهوری روسیه تلفنی گفتگو کرده است.

همچنین دو هیات بلندپایه نظامی اسرائیل و روسیه از کشورهای یکدیگر دیدن کرده اند و یک هیات بلند پایه سیاسی روسی نیز از اسرائیل دیدن کرد که معاون وزیر خارجه روسیه و سرپرست امور سوریه ریاست آن را به عهده داشتند و با نتانیاهو دیدار و گفتگو کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy