Thursday, Feb 14, 2019

صفحه نخست » معاون رئیس‌جمهوری آمریکا: فرصت رویارویی با ایران را از دست نخواهیم داد

Pins.jpgبی بی سی - اندکی پس از دیدار نخست وزیر اسرائیل و وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست امنیتی ورشو، مایک پنس معاون اول رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی از کشورهای اروپایی خواست که از توافق هسته‌ای با ایران(برجام) خارج شوند.

او همچنین ایجاد کانال مالی اروپا با ایران را اقدامی برای نقض تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی دانست.

آقای پنس از دولت باراک اوباما به خاطر "سکوتش" در اعتراضات سال ۱۳۸۸ در ایران انتقاد کرد. او همچنین مدعی شد اقتصاد ایران در حال سقوط است و با اشاره به "به خیابان آمدن مردم ایران" گفت "دنیا فرصت قبلی برای رویارویی با رژیم ایران را از دست داد. اما این بار دیگر نه".

بیشتر وزیران کشورهای اتحادیه اروپا از حضور در این کنفرانس سر باز زده‌اند و مقاماتی در سطح پایین تر را به این نشست فرستادند که چنین اقدامی از سوی برخی، به معنای ادامه اختلافات میان این اتحادیه و ایالات متحده آمریکا قلمداد شده است.

مقامات جمهوری اسلامی نشست دو روزه ورشو با عنوان صلح و امنیت در خاورمیانه و به میزبانی وزرای خارجه لهستان و آمریکا را یک کنفرانس ضد ایرانی می‌دانند.

پومپئو: بدون مقابله با ایران صلح در خاورمیانه دست‌ نیافتنی است

در آغاز دومین روز کنفرانس امنیتی ورشو درباره صلح در خاورمیانه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات آمریکا با یکدیگر دیدار کردند. "ایران به مثابه تهدید امنیتی" یک محور این گفت‌وگوی دوجانبه بود.

صبح امروز ۲۵ بهمن/ ۱۴ فوریه، نخست وزیر اسرائیل با تقدیر از وزیر خارجه آمریکا برای برگزاری نشست امنیتی ورشو، "هماهنگی ۶۰ وزیر خارجه علیه تهدید ایران را یک نقطه عطف تاریخی دانست."

او گفت: "در این نشست ۶۰ وزیر خارجه، نخست وزیر اسرائیل و وزرای خارجه کشورهای عربی مهم کنار هم ایستادند و با قدرت، صراحت و هماهنگی ویژه‌ای علیه تهدید مشترک از جانب رژیم ایران سخن گفتند".

آقای نتانیاهو در ادامه گفت‌وگو با وزیر خارجه آمریکا گفت که نشست ورشو "نشان از یک‌ تغییر و تفاهم مهمی است، درباره آنچه آینده ما را تهدید می‌کند".

در اظهاراتی مشابه مایک پومپئو نیز پیش از نشست با بنیامین نتانیاهو تأکید کرد که "بدون مقابله با ایران هیچ صلحی در خاورمیانه دست یافتنی نیست".

آقای پومپئو همچنین کشورها را فراخواند تا به عصر تازه‌ای از همکاری‌ها برای حل تخاصمات خاورمیانه پا بگذارند.

آقای پمپئو گفت کشورها باید برای امنیت در این منطقه با یکدیگر همکاری کنند. او فهرستی از چالش‌ها خاورمیانه را نیز نام برد. از جمله جنگ در سوریه و یمن و همچنین درگیری میان اسرائیل و فلسطین.

همزمان با نشست امنیتی ورشو، سران سه کشور ترکیه و ایران و روسیه نیز به سوچی رفته‌اند تا بر سر صلح در سوریه گفت‌وگو کنند.

هیچ یک از مقام‌های ایران به کنفرانس ورشو دعوت نشده‌اند.

کنفرانس دو روزه امنیتی ورشو، امروز به پایان می‌رسد. قرار است بیانیه این کنفرانس ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت محلی منتشر شود.

شماری از مخالفان جمهوری اسلامی ایران از جمله هواداران سازمان مجاهدین خلق و همچنین سلطنت‌طلبان در این شهر گردهمایی و تجمع برگزار کرده‌اند. محمد جواد ظریف، این مخالفان را "تروریست" خوانده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy