Thursday, Feb 21, 2019

صفحه نخست » جمهوری اسلامی کیش را بی‌سروصدا به چین واگذار می‌کند؟

kish_022119.jpgدماوند نوشت: به نظر می‌آید که جمهوری اسلامی، جزیره کیش را بی‌سروصدا به چین واگذار می‌کند. اقدامی که حتی صدای اعضای مجلس رژیم را نیز در آورده است.

حسن نوروزی، نماینده رباط کریم در مجلس شورای جمهوری اسلامی، چهارشنبه اول اسفند، به حسن روحانی «تذکر» داد تا درباره «واگذاری کیش به دولت چین تجدیدنظر کند».

پیشتر در خرداد ماه سال جاری، محمدرضا صباغیان، یک نماینده دیگر مجلس رژیم، در تذکری گفته بود که زمین‌های جزیره کیش و منطقه آزاد ارس به برخی از خارجی‌ها واگذار شده که این خلاف قانون اساسی است.

در حالیکه پس از سخنان این عضو مجلس، منطقه آزاد کیش، چنین مسئله‌ای را تکذیب کرده بود، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای جمهوری اسلامی، با «وارد» دانستن تذکر صباغیان، بر صحت این مسئله تاکید کرده بود.

از طرفی سازمان منطقه آزاد کیش واگذاری این جزیره به چینی‌ها را تکذیب کرده و گفته است عده‌ای به دنبال سوءاستفاده از حس وطن‌پرستی و ملی‌گرایی مردم هستند.

به گزارش بی بی سی این برای اولین بار نیست که مساله واگذاری این جزیره یا حداقل بخش‌هایی از آن مطرح می‌شود.

تابستان امسال نیز پس از آن که نماینده مهریز و بافق گفت زمین‌های جزیره کیش "بر خلاف قانون" به خارجی‌ها داده شده، این مساله تکذیب شد.

اما ادامه انتشار اخباری از این دست باعث شد تا در نهایت وزارت امور خارجه ایران نیز وارد عمل شود. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ماه پیش در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، واگذاری جزیره کیش به یک دولت خارجی را رد کرد.

آقای قاسمی به این دولت خارجی اشاره نکرده اما نمایندگان مجلس به صراحت از چین نام برده‌اند.

اخیرا حضور چین در آب‌های خلیج فارس خبرساز شده و سپاه پاسداران به آنچه صید بی‌رویه ماهی‌ها توسط کشتی‌های چینی خوانده واکنش نشان داده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران اخیرا خبر داد که سه فروند کشتی چینی در بندر تجاری باهنر توقیف شده و هشدار داد سپاه "در برابر پایمال شدن حقوق صیادان ساکت نخواهد ماند."

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران تابستان امسال گفته بود بحث حضور کشتی‌های چینی در دریای عمان و خلیج فارس "یک بحث تجاری است."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy