Wednesday, Feb 27, 2019

صفحه نخست » دلیل استعفای ظریف از زبان قاسم سلیمانی

soleimani_022719.jpgیورونیوز - قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه روز چهارشنبه در واکنش به استعفای وزیر امور خارجه گفت: «حتما آقای ظریف مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و طی مدت مسئولیت در وزارت امور خارجه کشورمان همواره مورد حمایت و تائید مقامات عالی‌رتبه نظام، به‌ویژه مقام رهبری بوده و هستند.»

محمد جواد ظریف شامگاه دوشنبه در اینستاگرامش خبر داد که از مقام خود استعفا داده است. روز دوشنبه بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه به ایران آمده بود و با علی خامنه‌ای، رهبر ایران، حسن روحانی، رییس‌جمهوری و قاسم سلیمانی دیدار کرده بود. در تصاویر منتشر شده از این دیدارها خبری از ظریف نبود.

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست جمهوری

به گزارس سپاه نیوز، قاسم سلیمانی با اشاره به عدم حضور ظریف در ملاقات اخیر رئیس جمهوری سوریه با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران چنین توضیح داد:«در جریان سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران و ملاقات او با آقای روحانی، رئیس جمهوری ایران، برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست جمهوری که مطرح هم شده، منجر به عدم حضور وزیر امورخارجه کشورمان در این ملاقات و به دنبال آن گلایه‌مندی ایشان شده است.»

فرمانده نیروی قدس سپاه تاکید کرد: «قرائن نشان می دهد هیچگونه تعمدی برای عدم حضور آقای ظریف در این ملاقات نبوده است و باید تاکید کنم ایشان به‌عنوان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران مسئول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور هستند.»

مواضع امروز قاسم سلیمانی در حالی مطرح می‌شود که نخستین بار حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری در تویترش نوشت «امان از ناهماهنگی‌ها!». پس از استعفای ظریف تصاویری از دیدار حسن روحانی، بشار اسد و قاسم سلیمانی منتشر شده بود. در برخی گمانه‌زنی‌ها عدم حضور ظریف در این دیدار به عنوان یکی از دلایل استعفا مطرح شده بود. وزیر امور خارجه ایران دیروز دلیل استعفایش را بازگرداندن وزارت امور خارجه به جایگاه قانونی‌اش در روابط خارجی اعلام کرده بود. حسن روحانی استعفای ظریف را نپذیرفته و واکنش مستقیمی به آن نداشته است.

پاسخ مثبت ظریف به دعوت روحانی برای ادامه وزارت

رادیو فردا - ساعتی پس از رد استعفایش به دست رئیس جمهور در روز چهارشنبه، هشتم اسفندماه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، در یادداشتی کوتاه نوشت که به عنوان «مسئول پیشبرد سیاست خارجی» در این مقام خواهد ماند.

آقای ظریف در یادداشتی ناخوانا که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد تاکید کرده است که «هیچ دغدغه‌ای جز اعتلای سیاست خارجی ندارم».

متن کامل این پیام را خبرگزاری رسمی ایرنا منتشر کرده است.

در واکنش به این خبر، دو منبع رادیوفردا در اتحادیه اروپا از آن استقبال کردند.

یک منبع رادیوفردا در دفتر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که نخواست نامش فاش شود محمدجواد ظریف را «مصاحبی ارزشمند» خواند و همکاری با او را «بسیار خوب» توصیف کرد.

پیشتر شبکه خبری یورونیوز به‌ نقل از یک منبع آگاه گفته بود که مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر‌ها در مورد کناره‌گیری محمدجواد ظریف را با «نگرانی» دنبال می‌کند و امیدوار است که استعفای او در نهایت عملی نشود.

اما آن چه در اخبار این ساعات پایانی انعکاس یافت این بود که رئیس جمهور در نامه‌ای رسمی استعفای ظریف را رد کرد؛ و البته نامه رئیس جمهور پس از تاکید فرمانده سپاه قدس بر اعتماد رهبران نظام به محمدجواد ظریف منتشر شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy