Wednesday, Feb 27, 2019

صفحه نخست » آماری که نشان‌دهنده حال بد مردم است

faghr.jpgدویچه وله - رسانه‌های ایران به نقل از مسئولان به آمارهایی اشاره می‌کنند که "نشان‌دهنده حال بد مردم است". آمار نشانگر افزایش ۳۶ درصدی نیازمندان کمک‌های اجتماعی است. برخی درباره "اعتراضاتی از جنس دی‌ماه ۹۶" هشدار می‌دهند.

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره روز چهارشنبه هشتم اسفند (۲۷ فوریه) خود به نقل از پیمان ترکمانه، مدیرکل "کمیته امداد امام" استان همدان، نوشته است که در سال جاری (۱۳۹۷) افراد تحت پوشش این نهاد حمایتی "از نظر خانوار بیش از ۲۴ درصد و از نظر نفرات ۳۶ درصد" افزایش داشته‌اند.

به گفته آقای ترکمانه، این در حالی است که آمار سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ "از نظر خانوار ۶ درصد و از نظر افراد ۱۱ درصد" کاهش داشته است.

رئیس نهاد حمایتی "کمیته امداد امام" با اشاره به اینکه آمار مطرح‌شده از سوی او "با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور" در حال افزایش است، یادآور شد که «آمارهای فوق مشخص‌کننده خوب یا بد بودن حال مردم است.»

نهاد موسوم به "کمیته امداد امام خمینی" اندک زمانی پس از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ به فرمان روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی و با هدف "پشتیبانی از محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنها" تأسیس شد.

سرپرست کمیته امداد آذرماه سال ۱۳۹۲، تعداد افراد تحت پوشش این نهاد حمایتی را حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و افرادی که از خدمات موردی این نهاد بهره‌مند می‌شوند را نزدیک به ۳ میلیون نفر اعلام کرده بود. پرویز فتاح، رئیس این نهاد نیز سه ماه پیش "با توجه به شرایط کنونی" از افزوده شدن "۶۰۰ هزار خانواده جدید" به جمع افراد تحت پوشش "کمیته امداد امام" خبر داده بود.

بازار ارز ایران از اواخر سال گذشته به‌خصوص در پی "شوک اقتصادی" قصد آمریکا برای خروج از برجام، با التهابات و نوسانات شدیدی مواجه شد. هیچ‌یک از اقدامات دولت نیز، از تک‌نرخی کردن دستوری قیمت ارز گرفته تا وعده‌های مقام‌های دولتی و رئیس پیشین بانک مرکزی برای کنترل اوضاع و حتی دستگیری‌های گسترده کسانی که "اخلالگران بازار ارز" خوانده می‌شوند، نتوانست این نوسانات را به طور کامل مهار کرده و تأثیری چشمگیر بر کاهش نرخ ارز بگذارد. در پی نوسانات ارزی ناشی از بازگشت تحریم‌ها ارزش ریال ایران تقریبا نصف و قیمت کالاها بعضا تا حدود دو برابر افزایش یافت.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

در ماه‌های اخیر نیز مردم ایران با مشکلات جدی معیشتی دست به گریبان بوده‌اند. این مشکلات، به‌خصوص گران شدن گوشت در هفته‌های گذشته، چنان جدی بود که "یک‌چهارم" رستوران‌های تهران به دلیل افزایش بهای این کالا و دیگر کالاهای مورد نیاز آنها به تعطیلی کشیده شدند.

برخی مسئولان "قاچاق دام زنده" به کشورهای همسایه ایران را یکی از دلایل اصلی گران شدن جهشی آن عنوان کرده‌اند. سقوط ارزش پول ملی باعث قاچاق بسیاری از کالاها مانند گوشت و دارو از ایران به کشورهای همسایه شده است.

افزایش تعداد چک‌های برگشتی در ایران

صدای آمریکا - براساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی در دی ماه سال جاری، در کل کشور بالغ بر ٧٦١ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٨٩ هـزار میلیارد ریال برگشت داده شده است کـه نسبت بـه مـاه قبـل از نظر تعداد ۳۰.۴ درصد و از نظر مبلغ ۲۹.۵ درصد افزایش داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در کل کشور ۱۰.۶ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۱.۹ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

در استان تهران چک‌های برگشتی ۱۰.۵ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۱.۶ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای را شامل می‌شود.

گفتنی است در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی بـه کـل ارزش چک های مبادله شــده بــه ترتیب بــه استان‌های سمنان (۱۶.۲ درصد)، لرستان (۱۵.۲ درصد) و هرمزگان (۱۴.۹ درصد) اختصـاص یافته است.

چاره‌ای نداشتیم جز این‌که جلوی بدتر شدن اوضاع را بگیریم

روزنامه ایران نوشت عبدالناصر همتی (رئیس‌کل بانک مرکزی) با بیان این‌که توانستیم در شرایط امروزی عمده کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را از جمله دارو فراهم کنیم، اظهار کرد: با وجود این‌که نقل و انتقال پول بسیار دشوار است اما توانستیم به هر نحوی که شده کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را تأمین کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که وظیفه دولت و بانک مرکزی ایجاد بهبود در شرایط اقتصادی و معیشتی مردم است، گفت: اما در این شرایط ما چاره‌ای نداشتیم جز این‌که تلاش کنیم جلوی بدتر شدن اوضاع را بگیریم.


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy