Thursday, Feb 28, 2019

صفحه نخست » از کار افتادن برنامه‌های ایرانی آیفون به دلیل محدودیت‌های تازه اپل

aapl_022719.jpgایران اینترنشنال - شرکت اپل با اعمال محدودیت روی شیوه استفاده از مجوزهای سازمانی خود باعث از کار افتادن برنامه‌هایی شده است که از این مجوز با اهداف تجاری استفاده می‌کردند. این مساله موجب شده است بسیاری از برنامه‌های بانکی، حمل‌ونقل و سایر برنامه‌هایی که به‌واسطه این مجوز به کاربران ایرانی خدمات ارائه می‌کردند از کار بیفتند.

موضوع استفاده غیرقانونی از مجوز سازمانی اپل زمانی وارد حاشیه شد که ماه گذشته، وب‌سایت تک‌کرانچ گزارشی درخصوص یک برنامه تحقیقاتی فیسبوک منتشر کرد. در این گزارش که در نهایت باعث از کار افتادن موقت مجوزهای توسعه فیسبوک شد، آمده بود که این شرکت با سوء‌استفاده از دسترسی‌های توسعه سازمانی اپل اقدام به انتشار یک برنامه تجاری برای دستگاه‌های با سیستم‌عامل iOS کرده است و از این برنامه برای جمع‌آوری داده‌های کاربران استفاده می‌کند.

برنامه توسعه سازمانی اپل که به Apple Developer Enterprise Program معروف است، راهکاری است که این شرکت به شکل ویژه‌ای در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد تا از آن فقط برای توسعه برنامه‌هایی مخصوص کارمندان داخلی آن سازمان استفاده شود. اپل هرگونه استفاده تجاری و عمومی از این مجوز را ممنوع کرده است و دلیل این مساله نیز به موضوع امنیت کاربران برمی‌گردد. برخی توسعه‌دهندگان از این مجوز برای انتشار برنامه‌های پورن و یا برنامه‌های غیرمجاز مانند بازی‌های قمار استفاده می‌کردند.

شرکت‌های ایرانی به‌دلیل تحریم‌های اعمال‌شده ازسوی ایالات متحده آمریکا، امکان دسترسی به خدمات پایه برای انتشار برنامه‌های خود در فروشگاه اپل را ندارند و به همین دلیل با تهیه گواهی توسعه سازمانی، به نوعی تحریم‌های یاد شده را دور می‌زنند. حالا اما به نظر می‌رسد نظارت سخت‌تر اپل روی شیوه استفاده از مجوزهای سازمانی خود، گریبان کاربران ایرانی را نیز گرفته است.

بر اساس گزارش‌هایی که از چهارشنبه شب (۸ اسفندماه) ازسوی کاربران ایرانی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، دارندگان دستگاه‌های با سیستم‌عامل iOS امکان استفاده از برنامه‌های بانکی مانند «آپ» یا خدمات تاکسی‌های اینترنتی مانند «اسنپ» و «تپسی» را از دست داده‌اند.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy