Monday, Mar 11, 2019

صفحه نخست » اولین رکود اقتصادی ۱۰ سال اخیر در ترکیه

Istanbul.jpgالعربیه - بنا به گزارش مرکز آمار رسمی ترکیه که دوشنبه ۱۱ مارس منتشر شد، اقتصاد ترکیه در مقایسه با میزان ٪۲،۷ پیش‌بینی شده در نظرسنجی‌های رویترز، در دوره سه ماهه آخر سال گذشته به میزان ٪۳، کوچک‌تر شده است.

در سایه بحرانی که سال گذشته منجر به کاهش ۳۰ درصدی ارزش پول ملی ترکیه شده، اقتصاد این کشور در طول سال ۲۰۱۸ تنها به میزان ٪۲،۶ رشد داشت که این میزان طی ۱۰ سال گذشته یا به عبارتی از سال ۲۰۰۹ تاکنون کمترین میزان رشد را نشان می‌دهد.

نتایج نظرسنجی‌های به عمل آمده میزان رشد ۲،۵۵ درصدی را برای اقتصاد ترکیه پیش‌بینی کرده بود.

طبق آمار و داده‌های مرکز آمار ترکیه تولید ناخالص داخلی این کشور در دوره سه ماهه چهارم و پس از تعدیل‌های انجام شده تحت تاثیر عوامل فصلی، در مقایسه با دوره مشابه قبلی به میزان ۲،۴ درصد کوچک‌تر شده است.

بر حسب داده‌های ارائه شده از سوی مرکز آمار ترکیه، اقتصاد این کشور با پشت‌ سر گذاشتن پیش‌بینی اولیه‌ ۱،۶ درصدی در دوره سه ماهه سوم بر مبنای سالیانه، به میزان ۱,۸ درصد افزایش رشد داشته است.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

از سوی دیگر بانک مرکزی ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که کسری در میزان تعاملات تجاری ترکیه در ماه ژانویه گذشته به سطح ۸۱۳ میلیون دلار رسیده است.

این سطح کسری در میزان تعاملات تجاری ترکیه کمتر از کسری ۰،۸۲۵ میلیار دلاری پیش‌بینی شده در نظرسنجی‌های رویترز است.

حجم کسری در میزان تعاملات تجاری ترکیه در کل سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۲۷،۶۳۳ میلیارد دلار بوده است.

اقتصاد ترکیه از سال گذشته تاکنون و در سایه تنش‌ در روابط میان واشینگتن و آنکارا بر سر موضوعاتی از جمله رویکرد‌های ترکیه در تعامل با مسکو به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و در این میان ارزش لیر، پول ملی ترکیه به شدت کاهش یافته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy