Tuesday, Mar 19, 2019

صفحه نخست » جعبه سیاه زمین‌خواری ایران؛ آزمون رئیسی یا انتقام از لاریجانی؟

ghazaee_031919.jpgرادیو فردا - با درخواست رسمی «جنبش عدالت‌خواه دانشجویی» از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، برای تحقیق و اقدام قضایی درباره «تخلفات احتمالی» صادق لاریجانی، رئیس سابق دستگاه قضا و علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس پیشین بازرسی دفتر رهبر جمهوری اسلامی در «پرونده زمین‌خواری» در لواسان، این پرونده وارد فاز تازه‌ای شد.

این پرونده که روزنامه فرهیختگان از آن به عنوان «جعبه‌سیاه زمین‌خواری ایران» نام برده، در روزهای اخیر با توئیت یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار مبنی بر «ساخت‌وسازهای برخی افراد و اقوام نزدیک به مسئولان بلندمرتبه» در منطقه لواسان و تحقیقات، ساخت و انتشار مستندی از سوی میلاد گودرزی، از فعالان حزب‌الله و عدالت‌خواه، در رسانه‌ها و فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت.

​آقای گودرزی که از وی به عنوان سردبیر شبکه تلویزیونی اینترنتی «آوانت» نام برده می‌شود، درباره مستند خود که «کلاک» نام دارد، به برنامه «تهران ۲۰» که از شبکه تهران تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد، گفت با وجود «مخالفت صریح علی خامنه‌ای» و شورای عالی شهرسازی، دو شهرک «کلاک» و «باستی‌هیلز» در منطقه‌ای خارج از محدوده شهری لواسان ایجاد و در حال تکمیل‌ است.

در کنار شهرک «کلاک»، شهرک «باستی» یا «باستی‌هیلز» که با استفاده از نام منطقه «بورلی هیلز» در حومه غربی لس‌آنجلس واقع در ایالت کالیفرنیا نامگذاری شده و به‌ عنوان یکی از گرانقیمت‌ترین شهرهای ایالات‌متحده شناخته می‌شود هم در لواسان در حال ساخت‌وساز است.

در مستند آقای گودرزی، صدای رهبر جمهوری اسلامی شنیده می‌شود که به دلیل نزدیکی این پروژه‌ها به منطقه منبع آب شرب تهران یعنی سد لتیان، با ساخت آنها مخالفت می‌کند و جنبش عدالت‌خواه دانشجویی نیز به همین دلیل خطاب به ابراهیم رئیسی نوشته که در صورت «محرز شدن تخلفات» این دو نفر، «بازی آنها با آبروی جمهوری اسلامی» و «دور زدن نهی صریح رهبری»، برای آنها درخواست «اشد مجازات» را دارد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بر اساس این مستند که در آن با مقام‌های سابق شورای شهر لواسان نیز صحبت می‌شود، ساخت‌وساز این دو شهرک که دور آنها «دیوارهای بلندی» کشیده شده و به گفته نگهبانان، «هیچ فردی بدون دعوت از سوی ساکنان منطقه، اجازه ورود به آن را ندارد»، پس از آن آغاز شد که شهرداری لواسان با تغییر کاربری یک میلیون متر مربع از زمین‌های کشاورزی لواسان به مسکونی، به شرط واگذاری رایگان ۵۰ درصد آنها به شهرداری از سوی مالکان، موافقت کرد.

این دو پروژه آن‌طور که در این مستند آمده، با وجود مخالفت شورای عالی شهرسازی، «دفتر آقای خامنه‌ای و حتی شخص وی»، به دلیل «موافقت» و «نفوذ» ناطق نوری و صادق لاریجانی ادامه یافت.

با این حال در روزهای اخیر، خبرهایی مبنی بر بازداشت رئیس اوقاف لواسان و رئیس اوقاف شمیران به دلیل آنچه «تشکیل باند فساد مالی»، «واگذاری زمین‌های وقفی» و «زمین‌خواری» و برکناری رئیس اداره اطلاعات شهرستان لواسان در همین ارتباط منتشر شده است.

پیش از این نیز سعید لواسانی، امام جمعه لواسان، در صفحه توئیتر خود از برخورد وزارت اطلاعات با «مفسدان» در این شهرستان خبر داده و افزوده بود که بزودی «جزییات بیشتری از این اقدامات» رسانه‌ای خواهد شد.

وب‌سایت «عصر شهروند» هم از لواسانان به عنوان «پایتخت زمین‌خواری در پایتخت و کانون مبارزه با فساد در استان» یاد کرده و شماری از شهروندان لواسان نیز در بیانیه‌ای که در خبرگزاری ایلنا منتشر شده، خواستار توضیح امام جمعه لواسان درباره علت سکوت نسبت به این تخلفات طی چهار سال مسئولیت خود شده‌اند.

این پرونده که جزئیات و اسناد بسیاری درباره آن از سوی «فعالان حزب‌الله» در مستند گودرزی و شبکه‌های مجازی منتشر شده، موج تازه‌ای را علیه صادق لاریجانی در توئیتر فارسی‌ به راه انداخته است.

بسیاری از فعالان حزب‌الله از جمله هواداران محمود احمدی‌نژاد که در دوران ریاست لاریجانی بر دستگاه قضایی ایران، احضار، بازجویی و به اتهام‌های مختلف محکوم شده و به همین علت، مجبور به سکوت شده بودند، پس از کنار رفتن وی و انتشار اسنادی درباره پرونده زمین‌خواری لواسان، انتقادهای بسیاری را متوجه او کرده‌اند و خواستار کنار گذاشتن «مصلحت‌اندیشی» در این زمینه شده‌اند.

شمار دیگری از فعالان حرب‌الله نیز میلاد گودرزی را متهم به «حاشیه‌سازی» کرده‌اند و به صراحت نوشته‌اند که روش وی را قبول ندارند.

کاربری به نام «امین‌الرعایا» که از طرفداران محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود،با اشاره به نامه جنبش عدالت‌خواهی به رئیسی و اظهارات رئیس تازه قوه قضائیه مبنی بر مبارزه با فساد، به شدت از لاریجانی انتقاد کرده و خطاب به رئیسی نوشته که «بسم الله..... این گوی و این میدان....»

دعوت رئیسی برای رسیدگی به این پرونده و وارد شدن به این میدان برای محک‌زدن اظهاراتش درباره برخورد با مفسدان و حمایت آنها از انتقادهای احمدی‌نژاد از لاریجانی، روح غالب بر صفحات توئیتری فعالان حزب‌الله است.

«محمد ملکی» با استفاده از هشتگ «#کلاک» نوشته است: «از وقتی یادمه با هر فسادی که برخورد شد یا نشد، این نوع نگاه بود چیزی نگید مبادا نظام تضعیف بشه! پدرش که خدمت زیادی کرده به نظام، حالا پسرش یه کاری کرده! بابا این همه خدمت کرده، دیگه آبروش رو نبرید! و این شد که رسیدیم به اینجا اسمش رو گذاشتیم رستم و جرات نداریم صداش کنیم!»

«صدرا محقق»، روزنامه‌نگار هم توئیت کرده که «موضوع این پرونده به زمين‌خواری ١٥٠ هکتاری کلاک لواسان، در حریم ممنوعه درياچه سد لتيان (٣٠ درصد آب آشاميدنی تهران) مربوط است. در این زمین‌ها با وجود مخالفت صریح محيط‌زيست، سازمان امور اراضی، وزارت نيرو و شورايعالی شهرسازی و معماری، با حمایت شخص آقای لاریجانی ویلاسازی انجام شده».

وحید اشتری هم با بازنشر خبری مبنی بر ورود وزارت کشور با تشکیل گروه بازرسی ویژه به تخلفات لواسان، «مطالبه اصلی» در این زمینه را «برگزاری محکمه علنی آقایان ناطق نوری و شیخ صادق آملی لاریجانی برای بررسی ماجرای اعمال نفوذ در پرونده کلاک» عنوان کرده است.

یک روحانی به نام «وحید هروآبادی» نیز با استفاده از هشتگ «روحانیت شیعه»، ابراز امیدواری کرده که در صورت اثبات «تخلف» صادق لاریجانی در این پرونده، وی محاکمه شده و از همه پست‌های خود برکنار شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy