Wednesday, Mar 20, 2019

صفحه نخست » قدرت طلبی آیلت شاکد، ورژن زیبای نتانیاهو

isr_032019.jpgآیلت شاکد، سیاستمدار و وزیر دادگستری اسرائیل، عطر «فاشیسم» را بر بدن و موی خود می‌زند و با لحنی اغواگرانه می‌گوید: «فاشیسم در گوش من، دمکراسی است».

این سیاستمدار راستگرای افراطی که یکی از دو رهبر حزب تازه تاسیسی با نام «راست جدید» است، تبلیغ «عطر فاشیسم» را که برای او عین دمکراسی است، به عنوان کارزار انتخاباتی‌اش در آستانه انتخابات سه هفته دیگر اسرائیل برگزیده است.

حضور این زن ۴۲ ساله زیبارو در تبلیغ «عطر فاشیسم» نگاه‌های جهانی را به خود جلب کرده است اما مقبولیت چنین کارزار جنجال برانگیزی در اسرائیل، شاید نشان آشکار دیگری از گام‌های هر چه بلندتر جامعه این کشور در چرخش به سوی راست افراطی محسوب شود.

آیلت شاکد با آگاهی به زیبایی چهره، مو و اندام خود، عبارات «اصلاحات قضایی»، «حکمروایی» «قدرت جدایی» و «مهار دیوان عالی» را با صدایی اغواکننده بیان می‌کند و عطر فاشیسم را بر خود و اطرافش می‌پراکند.

او با این کار می‌خواهد تاکید کند که مایل است بعد از انتخابات نیز در مقام وزیر دادگستری باقی بماند و در آن صورت، دست به اصلاح نهاد قضایی خواهد زد و دیوان عالی، که راستگرایان آن را چپ‌گرا می‌نامند، «مهار» خواهد کرد.

آیلت شاکد که از سال ۲۰۰۶ در زمان کار در دفتر بنیامین نتانیاهو با دنیای سیاست آشنا شد، با جاه‌طلبی آشکارش به یکی از قدرتمندترین زنان سیاستمدار اسرائیل مبدل شده و یقینا سودای نخست‌وزیری را در سر می‌پروراند.

او در سال‌های اخیر در کنار نفتالی بنت، به عنوان یکی از دو رهبر حزب راستگرای «بیت یهودی» جایگاه خود را تثبیت کرده و در دولت چهارم نتانیاهو، یک دوره چهار ساله وزیر دادگستری بوده است.

خانم شاکد در این دوره شمار زیادی از قضات دیوان عالی را تغییر داده و حقوقدانانی محافظه‌کارتر را به این مرجع ارشد قضایی وارد کرده است، با این امید که این نهاد به منویات راستگرایان تمکین کند.

به نوشته روزنامه «هاآرتص»، او روز دوشنبه همین هفته یک برنامه تازه برای «اصلاح نظام قضایی» ارائه کرد که در صورت باقی ماندن در مقام وزارت دادگستری، قرار است در صد روز نخست پس از تشکیل دولت بعدی عملی خواهد کرد.

بر اساس این برنامه، او عملا می‌خواهد اختیارات گسترده‌تری در زیر و زبر کردن ترکیب قضات دیوان عالی داشته باشد.

آیلت شاکد همچنین گفته که در دولت بعدی، برای تصویب قانون اعدام در اسرائیل تلاش جدی خواهد کرد؛ حال آنکه در تاریخ ۷۰ ساله اسرائیل، تنها آدولف آیشمن، مجری «راه‌حل نهایی برای یهودیان» در آلمان، اعدام شده است.

قانون شاکد برای اعدام، فلسطینی‌های دخیل در حملات به اسرائیلی‌ها را هدف خواهد گرفت.

F161221YS55.jpg

آیلت شاکد و نفتالی بنت، سه ماه پیش به طور ناگهانی حزب خود «بیت یهودی» را رها کردند و از تشکیل حزب تازه «راست جدید» خبر دادند. نظر به مقبولیت چشمگیر دیدگاه‌ها و شخصیت این دو در میان بخشی از افکار عمومی، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب نوپای آنها پنج تا هشت کرسی در انتخابات ۲۰ فروردین نصیب خود می‌کند.

جناح چپ و عرب‌های اسرائیل در انتقاد از برخی اقدامات و تصمیمات دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو در هم‌پیمانی با سیاستمدارانی مانند شاکد و بنت، این عملکردها و نیت‌ها را از فاشیسم دور ندانسته‌اند و از جمله دکتر عوفر کاسیف، یک یهودی هواخواه تساوی یهودیان و اعراب، پیشتر آیلت شاکد را «یک عفونت نئونازی» تصویف کرده بود.

اما کارزاری با نام فاشیسم و رایحه «عین دمکراسی» آن و نوید «انقلاب آتی در راه خانه» تاکنون چنین صراحتی نداشته است.

در همین حال، هواداران احزاب راست که در این انتخابات نیز اکثریت دارند، تاکید می‌کنند که باید در بیان مواضع با افکار عمومی صادق بود و نظرات را بدون پیچاندن و پنهان کردن آن ارائه کرد؛ این صداقت گفتار و عملکرد در تقویت جناح راست در این کشور بی‌تاثیر نبوده است.

ظاهرا قرار بوده که این کارزار طعنه‌ای به منتقدین و بویژه جناح چپ باشد اما معلوم نیست تا چه حد در تحقق این هدف موفقیت داشته باشد.

ناداو ایال، دبیر خبر شبکه تلویزیونی ۱۳ اسرائیل، در صفحه توئیتر خود نوشته است، از این به بعد هر جایی در اسرائیل و جهان در هر خبر و گزارشی در مورد آیلت شاکد، واژه فاشیسم در کنار نام او ذکر خواهد شد.

اما خییم هر- زاهاو، روزنامه‌نگار اسرائیلی، در صفحه توئیترش نوشته است که این تبلیغ، اوج صداقت این سیاستمدار را نشان داده است.

یک ربانیت (خاخام زن) هوادار راستگرایان به نام «یهودیت شیلات» در صفحه توئیترش نوشته است: شاکد باید «شرم کند؛ چگونه گذاشتی که این اتفاق بیفتد؟»

گاردین، خبرگزاری فرانسه، بلومبرگ، و دهها روزنامه و خبرگزاری جهان از روز انتشار این تبلیغ گزارش‌های متعددی در این باره داشته‌اند.

روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» نوشته است: «اسرائیل به کارزارهای سیاسی عجیب و گاه شرم‌آور مشهور است؛ انتخابات این بار نیز همان‌گونه است؛ اما وزیر دادگستری در این بازار عجایب، جایگاه نخست را از آن خود کرده است».

رسانه‌های اسرائیل به این امر هم توجه کرده‌اند که این تبلیغ ۴۴ ثانیه‌ای در خانه تل‌آویوی آلونا برکات، یک زن ثروتمند که صاحب یک تیم فوتبال بوده و بعد از نفتالی بنت و آیلت شاکد نفر سوم حزب راست است، فیلمبرداری شده؛ نفتالی بنت نیز که خود قبلا صاحب شرکت‌های فناوری بوده، یک سیاستمدار ثروتمند است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy