Sunday, Mar 31, 2019

صفحه نخست » لیره ترکیه بار دیگر در سراشیبی سقوط

lirah_033119.jpgالعربیه - یک هفته قبل از آغاز انتخابات محلی در ترکیه، ارزش لیره، واحد پولی این کشور، بار دیگر سقوط کرد. این در حالی است که رئیس‌جمهوری این کشور گفت که ارزش لیره در «مسیر مثبت» قرار گرفته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در گفتگو با تلویزیون دولتی «تی‌آرتی» گفت که ارزش لیره در «مسیر مثبت» قرار گرفته ولی هنوز به «سطح قابل قبول» نرسیده است.

روز جمعه 29 مارس 2019 هر دلار آمریکا به 5.6750 لیره ترکیه معامله شد؛ موضوعی که بحران سقوط ارزش پول ترکیه در سال گذشته را به همگان یادآوری کرد. پس از سخنان اردوغان قیمت لیره ترکیه 0.5 افزایش یافت و به 5.5550 لیره در مقابل هر دلار رسید.

اردوغان به شبکه تی‌آرتی گفت که ارزش لیره هنوز به «سطح قابل قبول» نرسیده ولی توضیح نداد سطح قابل قبول از نظر او چیست.

دولت اردوغان روز چهارشنبه گذشته به بانک‌های این کشور فشار آورد که به موسسات مالی خارجی لیره قرض ندهند. این موضوع سبب شد که کارمزد اقتراض لیره از بانک‌های خارجی بلافاصله 1000 درصد افزایش پیدا کند.

بانک مرکزی ترکیه مجموعه اقداماتی را برای حفظ ارزش لیره انجام داد که منع نقدینگی لیره در بورس لندن یکی از آنهاست.

بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی که قصد معامله با لیره ترکیه دارند، گفته‌اند که بانک‌ها به آنها لیره نمی‌دهد. گفته می‌شود منع نقدینگی لیره در بازارهای مالی به دستور حکومت و با هدف جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی انجام شد.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

فایننشیال تایمز بریتانیا از یکی از تحلیلگران بازارهای مالی لندن گزارش کرد که دولت ترکیه دستور داده «حتی یک لیره به بانک‌های خارجی قرض داده نشود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy