Monday, Apr 1, 2019

صفحه نخست » حزب اردوغان در انتخابات شهرداری‌های آنکارا و استانبول شکست خورد

TURKEY_election.jpgالعربیه - حزب رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه پس از شکست در انتخابات شهرداری در آنکارا پایتخت ترکیه، نتیجه این انتخابات را در استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور هم به اپوزیسیون واگذار کرد.

رئیس کمیسیون عالی انتخابات ترکیه دوشنبه یکم آویل اعلام کرد که اکرم امام اغلو نامزد اپوزیسیون در انتخابات شهرداری استانبول، بر بن علی یلدریم نامزد حزب عدالت و توسعه پیشی گرفت.

برپایه این اعلام، امام اغلو ۴،۶ میلیون رای به دست آورد در حالی که یلدریم ۴،۱۳ رای را از آن خود ساخت.

حزب عدالت و توسعه حاکم در ترکیه در انتخابات شهرداری‌های آنکارا، ازمیر و آنتالیا که یکشنبه برگزار شده بود هم شکست خورد.

اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران، شکست در آنکارا را به سود اپوزیسیون پذیرفت و گفت که حزبش هرجا لازم باشد، به نتایج اعتراض خواهد کرد.

پیش از این نتایج انتخابات استانبول در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود. اکرم امام اغلو نامزد اپوزیسیون، پیروزی خود را اعلام کرد. پیش از او بن علی یلدریم نخست‌وزیر اسبق ترکیه و نامزد حزب عدالت توسعه در انتخابات استانبول، پیروزی خود را اعلام کرده بود.

نتایج اولیه نشان از اختلاف بسیار اندک آرای دو نامزد داشت.

امام اغلو بامداد دوشنبه گفت: «می‌خواهم به ساکنان استانبول و همه ترکیه اعلام کنم که برپایه آمارمان، مشخص است ما در استانبول پیروز شدیم».

امام اغلو که نامزد دو حزب «ملت جمهوری» (سوسیال دمکرات) و خیر (راست‌گرا) است، افزود که با ۲۹ هزار رای پیش افتاده و رقابت برای رسیدن به او «محال» است.

اما یلدریم شامگاه یکشنبه در حضور هوادارن خود گفته بود: «در انتخابات استانبول پیروز شدیم. از ساکنان استانبول به خاطر اعتمادی که به من نشان دادند، متشکرم».

این سخنان یلدریم پس از شمارش ۹۸ درصد آرا مطرح شد که نشان داد او ۴۸،۷۱ درصد آرا را از آن خود کرده و رقیبش ۴۸،۶۵ درصد آرا را به دست آورده است؛ آماری که خبرگزاری آناتولی منتشر کرد.

برپایه این نتایج، اختلاف میان یلدریم و امام اغلو کمتر از ۵ هزار رای در شهری است که ۱۵ میلیون تن ساکنش هستند.

از سال‌ها پیش ترکیه شاهد انتخابات پر رقابتی همچون این دوره نبود. این در حالی است که پوشش تبلیغاتی حزب عدالت و توسعه، بسیار قوی‌تر از دیگر گروه‌ها بود.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

توئیت جنجال برانگیز

رسانه‌های رسمی و خصوصی ترکیه، انتخابات را پوشش دادند و اکثر این رسانه‌ها، سخنان رجب طیب اردوغان در آنکار را مخابره کردند.

روزنامه «دیلی صباح» در حساب کاربری انگلیسی خود در توئیتر، به نقل از اردوغان نوشت که گفته است: «حتی اگر در شهرداری استانبول پیروز نشده باشیم، در اکثر شهردرای‌های فرعی پیروز شدیم».

SABAH.jpg

این روزامه در توئیت دیگری افزود که رئیس‌جمهوری ترکیه شامگاه یکشنبه خطاب به هوادارنش گفت: «ریاست ۷۷۸ شهرداری را در سراسر ترکیه به دست آوردیم که ۱۶ تای ان در استان‌های بزرگ است. یا به عبارتی ۵۶ درصد شهرداری‌ها توسط حزب عدالت و توسعه اداره خواهد شد».

حساب کاربری انگلیسی به سرعت توئیت نخست درباره استانبول را حدف کرد اما این توئیت در حساب کاربری عربی نگاه داشته شد.

پس از آن فخر الدین التون رئیس دایره ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه گفت که سخنان اردوغان درباره استانبول با اعلام پیروزی نامزد حزب عدالت و توسعه تناقضی ندارد.

التون در توئیتی نوشت: «رئیس‌جمهوری ما اظهار نظری درباره استانبول در تناقض با اعلام آقای بن علی یلدریم نکرد».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy