Monday, Apr 1, 2019

صفحه نخست » افزایش قربانیان و خسارت ناشی از سیل در ایران

seil.jpg• تاکنون ۴۶ تن بر اثر سیل در مناطق مختلف ایران جان باخته و ۴۰۰ شهر و روستا در ۱۵ استان این کشور درگیر سیل و تبعات ناشی از این حادثه هستند.

خبرگزاری آناتولی - دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان ایران اعلام کرد: ۴۶ تن بر اثر سیل‌های اخیر در کشور جان باخته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران، وی همچنین گفت: بیشترین تعداد تلفات یعنی ۲۱ نفر مربوط به چند دقیقه نخست حادثه سیلاب شیراز است.

بارش‌های بی‌سابقه دو هفته اخیر در ایران و سرزیرشدن سدها و طغیان رودخانه‌‎ها شده و سیل ۴۰۰ روستا و شهر را درگیر کرده است.

به گفته سخنگوی مدیریت بحران کشوردر ۱۵ استان کشور ۱۴۱ رودخانه طغیان کرده و ۲۱۹۹ جاده روستایی از بین رفته است.

استانهای گلستان، مازندران، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین خسارتها را از سیل دیده‌اند.

تاکنون ده‌ها روستا در استانهای خوزستان و لرستان به دلیل احتمال طغیان رودخانه‌ها تخلیه شده‌اند. نعمت‌الله دستیاری، فرماندار پلدختر نیز دیروز اعلام کرد:

تاکنون دست‌کم ۴۰۰۰ واحد مسکونی شهر پلدختر گرفتار سیلاب شده و ۱۵ روستای حاشیه رودخانه کشکان نیز به زیر آب رفته است.

بخش عمده شهر پلدختر در محاصره سیل است و زیرساختی در شهر‌های پلدختر و معمولان باقی نمانده و باید بالگرد و قایق برای نجات محاصره شدگان در سیل تامین شود.

فرمانده سپاه لرستان نیز امروز خبر داده که ۶۰۰ خانه در معمولان به‌صورت کامل زیر آب رفته، اما رتباط با پلدختر برقرار شده است.

مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس ایران نیز از محاصره ۳۸ روستا در سیلاب خبر داده و گفته است: برق ۲۴ روستا قطع شده و تلاش برای تخلیه ساکنان ۲۰ روستای گرفتار ادامه دارد.

خسارات سنگین به برخی ابنیه تاریخی از جمله تپه قلعه فلک‌الافلاک در لرستان وارد شده است. حدود ۷۰ درصد یخچال تاریخی «میرفتاح» در شهر ملایر استان همدان نیز تخریب شده است.

همچنین بعد از دو هفته از وقوع سیل در استان گلستان هنوز بخش‌های زیادی از شهرهای ترکمن نشین آق‌قلا و ترکمن‌صحرا زیر آب است و مردم نیاز به کمک رسانی دارند.

آب از استان‌ها ایلام و لرستان به سمت خوزستان حرکت می‌کند و حجم آب سدهای این استان نیز افزایش یافته است. در همین رابطه باید ۱۰۰ هزار نفر اسکان اضطراری پیدا کنند.

در حمیدیه استان خوزستان نیز دستور تخلیه ۱۱ روستای چمیم، قاسم زامل، بیت گنیم، شیخ طعمه، خسرج بیت قشم، خسرج عوده، حویش، شاطی، حمدان سلجه، آلبوعید یک و نبی این منطقه صادر شده است.

استان همدان نیز گرفتار بحران است. ۵۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به زیر آب رفته و خسارت ۱۵۰ میلیارد تومانی به اراضی کشاورزی وارد شده است. دو روستای اسدآباد نیز به دلیل بازش سنگین باران و برف خالی از سکنه شده‌اند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران همدان اعلام کرده علاوه بر قطع برق ۱۰۵ روستا، ۳۷ پل دچار آسیب دیدگی و ۱۰۰ واحد نیز دچار آب گرفتگی شده‌اند. هم اکنون ۲۱ استان درگیر بارش سنگین، سیل، رانش زمین و قطعی برق و گاز هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy