Thursday, Jun 20, 2019

صفحه نخست » سپاه: پهپاد آمریکایی وارد حریم هوایی ایران شده بود، سنتکام: در قلمرو بین‎المللی بود

pahpad.jpgکیهان لندن - سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‎ای اعلام کرده یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی «پس از تجاوز به فضای سرزمینی ایران توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه سرنگون شده است.»

بر اساس گزارش روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این پهپاد که از نوع «گلوبال هاوک» بوده در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد وارد حریم هوایی ایران شده و در منطقه «کوه مبارک» استان هرمزگان هدف قرار گرفته است.

پس از اعلام این خبر، رویترز نوشت، بیل اوربن سخنگوی ستاد مرکزی فرماندهی آمریکا سنتکام حاضر به اظهار نظر درباره‎ی این موضوع نشده و تنها گفته است که «هیچ عملیات پهپادی امروز بر فراز آسمان ایران صورت نگرفته است» اما کمی بعد کاپیتان اوربان سرنگونی این پهپاد را تایید کرد با این توضیح که این پهپاد «در حریم هوایی ایران پرواز نمی‌کرده است.»

لوکاس تاملینسون خبرنگار شبکه فاکس‌نیوز به نقل از یک مقام ارتش آمریکا که نخواست نامش فاش شود، توییت کرده که پهپاد مدل تریتون MQ-4C متعلق به نیروی دریایی آمریکا بوده که بر فراز تنگه هرمز در حریم هوایی بین‌المللی هدف قرار گرفته است.

این حادثه که در اوج تنش‎های میان جمهوری اسلامی و آمریکا اتفاق افتاده، نگرانی‎ها از شروع یک درگیری نظامی در منطقه خلیج فارس را به شدت افزایش داده است.

علی شمخانی دبیر شورای‎عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی که برای شرکت در یک نشست امنیتی به روسیه رفته در واکنش به این رویداد گفته، «ما بارها تأکید کرده‌ایم که با همه قوا از خطوط هوایی کشورمان و مرزهای آبی سرزمین خود دفاع می‌کنیم. اف‌ای‌آر (مرز هوایی) ما خط قرمز است و فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از آن عبور کرده است به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد.»

حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز می‎گوید، سرنگون کردن پهپاد آمریکا شامل یک پیام آشکار و قاطع و صریح بود و آن اینکه مدافعان مرزهای کشور در مقابل تعرض هر بیگانه‌ای، عکس‌العمل‌ها و واکنش‌های قاطع و تمام‌کننده خواهند داشت.

حشمت‎الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی گفته است: «دولت باید با قید فوریت، از آمریکا در سازمان ملل به صورت رسمی شکایت کند. ایران در دفاع از خاکش با هیچ کشوری تعارف ندارد و از نظر فنی و تجهیزاتی آمادگی لازم را دارد.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

گسترش عملیات ایذایی در منطقه

چهارشنبه‌شب، حوثی‎ها که مورد حمایت تهران هستند، نیروگاه برق الشقیق در منطقه جازان واقع در جنوب عربستان را با موشک کروز هدف قرار دادند.

در دو سه روز گذشته نیز چندین راکت و خمپاره به دفاتر شرکت‎های نفتی در موصل و بصره پرتاب شده که گروه‎های شبه‌نظامی مورد حمایت رژیم ایران مظنونان اصلی آن هستند.

بخشی از ساختمان نمایندگی شرکت‎های نفتی اکسون موبیل و بریتیش پترولیوم در عراق آسیب جدی دیده و برخی از پرسنل زخمی شده‌اند. مدیران این شرکت اعلام کردند که کارگران و پرسنل خارجی را از عراق خارج خواهند کرد.

دو پایگاه نظامی در عراق که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند «البلد» و «التاجی» نیز در روزهای گذشته هدف موشک‎های کاتیوشا قرار گرفتند. چند فروند راکت نیز در دو سه هفته‎ی گذشته به منطقه سبز بغداد حوالی سفارت آمریکا اصابت کرده. فرودگاه «أبها» در جنوب غربی عربستان دو بار هدف حملات موشکی و پهپادی حوثی‎ها قرار گرفته و چند راکت از غزه به خاک اسرائیل پرتاب شده و خساراتی بر جای گذاشته است.

به این اقدامات باید دو مرحله حمله به نفتکش‎ها در دریای عمان را نیز در طول فقط یک ماه اضافه کرد.

برخی از خرابکاری‏‌های جمهوری اسلامی نیز توسط دولت‎های منطقه و حتی خود آمریکا لاپوشانی می‎شود. پایگاه خبری «میدل‌ایست آی» به نقل از یکی از مقامات امارات نوشته است، یک میدان نفتی این کشور قبل از حادثه الفجیره هدف حمله قرار گرفته اما ابوظبی درباره آن سکوت کرد.

کوه مبارک کجاست؟ گلوبال هاوک چیست؟

منطقه‌ای که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‎گوید پهپاد آمریکایی در آنجا سرنگون شده «کوه مبارک» است. این منطقه در شرق استان هرمزگان و در بخش بیابانی شهرستان جاسک در ساحل دریای عمان و از طریق راه اصلی در ۱۵۵ کیلومتری میناب و ۶۵ کیلومتری جاسک قرار دارد.

روز ۲۳ خرداد، پس از انفجار در نفتکش‎ها مقام‎های ایرانی اعلام کردند ۴۴ نفر از خدمه این کشتی‌ها به بندر جاسک منتقل شده‌اند.

پهپاد «نورثروپ گرومن آر کیو-۴ گلوبال هاوک» از انواع فوق پیشرفته هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین است که نیروی دریایی و هوایی آمریکا از آن استفاده می‎کنند و در جریان جنگ افغانستان و عراق نیز بسیار به کار رفت.

در مورد این رویداد چند احتمال وجود دارد. نخست اینکه کنترل پهپاد از دست نیروهای آمریکایی خارج شده و وارد حریم هوایی ایران شده. دوم اینکه ارتش آمریکا برای «تست گرم» توانایی پدافند ایران، این ماموریت را انجام داده است. به این معنا که پهپاد به عنوان طعمه وارد حریم هوایی ایران شده تا مشخص شود پدافند از کدام ناحیه هواپیمای بدون سرنشین را هدف قرار داده است. با این تست می‌توان ضعف و قوت پدافندی را سنجید. این حدس و گمان اما در حالیست که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدعیست پهپاد وارد حریم هوایی ایران شده و آمریکا این ادعا را رد می‎کند و می‌گوید پهپاد مورد نظر در قلمرو بین‎المللی پرواز می‌کرده است. احتمالاً نتیجه بررسی‌ها به این زودی مشخص نخواهد شد اما حتماً در روزهای آینده گزارش‎های کارشناسی بیشتری در مورد این رویداد منتشر خواهد شد. اگر پهپاد آمریکایی در فضای بین‎‏المللی بوده باشد، جمهوری اسلامی برای خود دردسر تازه‌ای آفریده. اگر هم خطای آمریکا و یا «تست گرم» در حریم هوایی ایران بوده باشد، سپاه «امتحان پدافندی» در تست آمریکایی‌ها داده است!

سفر هوک به خاورمیانه

رویترز در گزارشی نوشته برایان هوک مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو دربار‎ه‎ی تهدیدات و خرابکاری‌های جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیان وابسته به آن به خاورمیانه سفر می‎کند و قرار است با مقامات عربستان، امارات، عمان، کویت و بحرین دیدار و گفتگو کند.

هوک همچنین مقامات این کشورها را در جریان آخرین تحقیقات اطلاعاتی آمریکا در مورد تهدیدات حکومت ایران قرار خواهد داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy