Thursday, Jun 27, 2019

صفحه نخست » برکناری رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در پی مراسم رونمایی از کتاب «فروپاشی»

foroopashi_062719.jpgایران اینترنشنال - حسن طائی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برکنار شد.

پایگاه دانشگاه علامه طباطبایی روز پنجشنبه، ۶ خرداد از برگزاری مراسم تودیع و معارفه تیمور محمدی، سرپرست جدید دانشکده اقتصاد این دانشگاه خبر داد بدون آنکه اشاره‌ای به برکناری حسن طائی از این مقام بکند.

با این‌حال، در عکس مربوط به این خبر در پایگاه دانشکده علامه منتشر شده ‎است، کتاب «فروپاشی هدی صابر» در برابر حسن طائی قرار دارد.

این جابجایی دو هفته پس از برگزاری مراسم رونمایی از این کتاب هدی صابر در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی روی می‌دهد. این مراسم که در آن سعید مدنی، فعال سیاسی و فرشاد مومنی، عضو هیات علمی این دانشگاه حضور داشتند، انتقادهای تندی را از سوی رسانه‌های أصول‌گرا از جمله فارس به همراه داشت.

پنج روز پس از این مراسم، خبرگزاری فارس روز ۲۷ خردادماه، در گزارشی با عنوان «پشت پرده حضور محکومان امنیتی در دانشگاه علامه چه کسانی هستند؟» به این دانشگاه تاخت و آن را «پاتوقی» برای «محکومان امنیتی» توصیف کرد.

در این گزارش کارنامه هدی صابر دارای «سوابق امنیتی پررنگی» ارزیابی شده و بطور مشخص ماجرای رونمایی کتاب به ۲۲خرداد ۱۳۸۸، روز انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری ربط داده شده است.

هدی صابر، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، فعال ملی مذهبی و زندانی سیاسی در خرداد سال ۱۳۹۱ در زندان اوین و بر اثر سکته قلبی ناشی از اعتصاب غذا، جان خود را از دست داد. او پس از انتشار خبر درگذشت هاله سحابی در جریان مراسم تشییع پیکر عزت‌الله سحابی، دست به اعتصاب غذای تر زده بود.

فارس ادعا کرده که مسئولین دانشکده اقتصاد «تحت تاثیر داستان‌پردازی‌های رسانه‌های حامی فتنه» در مورد مرگ هدی صابر، با مجوز دادن به این برنامه‌ها «در حال انحراف اهداف آموزشی» دانشکده اقتصاد هستند.

خبرگزاری فارس در ادامه با انتقاد تند از سعید مدنی، او را «تبعیدی سابقه‌دار» خوانده که دارای چند «پرونده‌ امنیتی» است. این خبرگزاری با انتقاد از مسئولین دانشگاه علامه این سوال را مطرح کرده که «یک محکوم امنیتی که هنوز دو سال از زمان برگشتنش از تبعید نمی‌گذرد چگونه پایش به دانشگاه علامه باز شده است؟»

سعید مدنی، جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی به اتهام همکاری با شورای هماهنگی راه سبز امید، کانون مدافعان حقوق بشر و کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه سال‌ها زندانی بود و دو سال هم به بندرعباس تبعید شد. سعید مدنی آذر سال ۱۳۹۶ از تبعید بازگشت.

کتاب «فروپاشی؛ نگاهی به درون رژیم شاه بحران‌ها، تضادها و ناکامی‌هایش» حاصل پژوهش‌ها و تاملات هدی صابر در زمینه‌ علل و عوامل فروپاشی رژیم پهلوی است و از جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی به این موضوع می‌پردازد.

فرشاد مومنی در مراسم رونمایی از این کتاب گفت: «بزرگترین خدمتی که کتاب «فروپاشی» به پژوهشگران و مردم می‌کند این است که آنها را از توهم‌هایی که به سازه ذهنی مسلط تبدیل شده است جدا می‌کند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy