Tuesday, Jul 23, 2019

صفحه نخست » هشدار وزارت خزانه‎داری آمریکا نسبت به نقض تحریم شرکت‎های هواپیمایی ایرانی

mahan_air.jpgکیهان لندن - وزارت خزانه‌داری آمریکا، سه‎شنبه ۲۳ ژوئیه (اول مرداد)، به تمامی خطوط هواپیمایی و ارائه‌دهندگان هوایی هشدار داد مراقب باشند تا با شرکت‌های هواپیمایی تحریم شده‌ی ایران همکاری نکنند و هوشیاری زیادی به خرج دهند.

سیگال مندلکر معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در این بیانیه که به صورت گزارش تهیه شده می‎گوید، «صنایع هوایی مسافربری بین‌المللی از جمله فروشندگان و واسطه‌ها باید کاملاً مراقب باشند که به هیچ شکلی در فعالیت‌های بدخواهانه ایران مشارکت نکنند.»

این بیانیه به تعدادی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از جمله ماهان، فارس‎ایر قشم، ایران ایر (هما)، دنا ایرویز، معراج، پویا، کاسپین و چند شرکت خارجی از جمله شرکت هواپیمایی سوریه، الناصر ایرلاینز در عراق، دارت ایرلاین در اوکراین و Kyrgyz Trans Avia (قزاقستان) اشاره کرده و می‎نویسد با اینکه این شرکت‎ها تجاری هستند اما در امور نیابتی و رساندن تسلیحات فعالیت دارند.

شرکت دنا ایرویز تنها به پروازهای اختصاصی رییس جمهوری اسلامی ایران سرویس می‌دهد. از نوامبر ۲۰۱۷ و پس از قرار گرفتن شرکت معراج در لیست تحریم آمریکا، شرکت دنا این مسئولیت را به عهده گرفت و فقط یک هواپیمای ایرباس دارد.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

در این بیانیه همچنین اشاره شده ماهان‎ایر از شرکت‎های ارائه خدمات به سپاه قدس بوده و فرمانده آن قاسم سلیمانی است.

در بخشی از این بیانیه تاکید شده شرکت‎های هواپیمایی ایرانی به انتقال تسلیحات کشنده نظامی در حمایت از بشار اسد به سپاه پاسداران کمک کردند که عامل طولانی شدن جنگ و رنج میلیون‎ها انسان شد.

اصلی‎ترین شریک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ترابری جنگ سوریه شرکت هواپیمایی «ماهان ایر» است که یکی از صدها شرکتی است که مدیران آن دانه‎درشت‎های حزب اصلاح‎طلب کارگزاران سازندگی هستند.

با اینکه این شرکت به دلیل مشارکت زیر عنوان تجاری با سپاه پاسداران در انتقال نیرو و تسلیحات نظامی مورد تحریم آمریکا و چند کشور آسیایی و اروپایی قرار دارد اما همچنان از طریق دلال‎های با نفوذ پروازهای خود به برخی فرودگاه‎های اروپایی را حفظ کرده و پروازهای تازه‎ای به آسیای مرکزی و چین برقرار کرده است.

بنا به آخرین گزارش‎ها این شرکت اکنون به میلان، مسکو، استانبول، آلماتی، تفلیس پرواز دارد و ‎از دهم تیرماه ۱۳۹۸، از تهران به فرودگاه شنزن چین و از یازدهم تیرماه از تهران به رُم پرواز دارد.

تعدادی دیگر از شرکت‎های هواپیمایی ایران نیز در هفته‎های اخیر به صورت محدود به بعضی فرودگاه‎های بین‎المللی برنامه‌ی پرواز گذاشته‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy