Friday, Aug 2, 2019

صفحه نخست » جنبش دموکراسی خواهی و نقش شبکه‌های همبستگی برون مرزی، درباره «شبکه همبستگی ایرانیان برون مرزی (شهاب)»

Shahab.jpgمقدمه:

شبکه‌های همبستگی در متشکل کردن نیروهای پراکنده جنبش دموکراسی خواهی اهمیت به سزایی در خارج از کشور دارند.
این شبکه‌ها می‌توانند مکمل تلاشهایی باشند که برای ایجاد کانون (های) بزرگ و فراگیر ملی هما هنگی به منظور کمک به ادامه جنبش "نه به جمهوری اسلامی" در درون کشور در جریان است. از خرد است که کلان بر میخیزد، بنا براین کسی نباید منتظر ایجاد آن کانون (های) مرکزی باقی بماند. شبکه‌های همبستگی در مقابل موجودیت و فعالیت بخشهای موجود اپوزیسیونی معتقد به گذر از جمهوری اسلامی هم، قرار ندارند، بلکه آنها برای انجام و ظایف حمایتی خود از جنبش‌های موجود در داخل کشور، منتظر کسی نمیمانند و در عین حال، در جهت تسهیل نزدیکی بخشهای مختلف جنبش دموکراسی خواهی به یکدیگر و در حمایت از همدلی و همکاری میان آنها فعالیت میکنند. این شبکه‌ها در واقع برای پر کردن فضای خالی بین این کانونها و اتصال انها به یکدیگر و برپایی یک تشکل جبهه‌ای فراگیر ملی نقش موثری ایفا کنند.

الف: در شرایط رشد و اعتلای جنبش دموکراسی خواهی در درون کشور این شبکه‌ها میتوانند:
۱- مدل والگویی برای متشکل کردن محافل کوچک در خارج از کشور باشند:
۲- از جنبشهای داخل کشور، در هر شکل وفرم ممکن، متناسب با امکانات در دسترس اعضای شبکه خود حمایت کنند.
۳- به طرق مختلف از فعالیتهایی که هدفشان ایجاد یک کانون هماهنگی حتی الامکان واحد در خارج از کشور برای تقویت و تداوم جنبشهای داخل کشوری است، پشتیبانی کنند.

ب-ترکیب و اهداف کلیدی شبکه‌ها:
این شبکه‌ها متشکل از افرادی با گرایشات متنوع سیاسی هستد که آشناییهای قبلی مستقیم و غیر مستقیم با هم داشته و از خواست "نه به جمهوری اسلامی" و جایگزینی آن بایک دولت پارلمانی سکولار و دموکرات در ایران پشتیبانی میکنند و تعیین شکل آتی حکومت را بر عهده یک مجلس موسسانی میدانند که باید از طریق انتخابات کاملا آزاد و منصفانه مطابق استاندارهای سازمان ملل تشکیل شود و اصول منشور حقوق بشر و ضمایم تکمیلی آن در تنظیم قانون اساسی نوین کشور اساس قرار گیرند.

پ-ساختار و روابط درونی شبکه‌ها:
۱-این شبکه‌ها از چند نفر تا حد اکثر ۲۰ نفر تشکیل میگردد. این ارقام قطعی نیست. شبکه نباید خیلی کوچک باشد که نتوانند هیچ کار موثری بکند و یا خیلی بزرگ باشد که از قدرت تصمیم گیری و تحرک به موقع در ماند.
۲- این شبکه‌ها دارای ساختار افقی بوده و ھمۀ اعضای آن در تصمیم سازی رای برابر دارند. یک مسئول و یا کمیته هماهنگی کوچک دوره‌ای در راس هر شبکه‌ای برای ارایه پیشنهاد به اعضاء و اجرای تصمیمات آنان ایجاد میشود.
۳-ارتباطات وجلسات وتبادل نظر افراد شبکه با یکدیگر معمولا و اغلب در دنیای مجازی شکل میگیرد. تجربه نشان میدهد که این روش به لحاظ صرف جویی در وقت و زمان و فراهم کردن امکان تحرک بالا برای شبکه، بسیار موثر تر از دیدارهای حضوری است.
۴- برای تنظیم روابط و مناسبات افراد شبکه داشتن یک آیین نامه مکتوب حداقلی ضرورت دارد.

ث-روابط بیرونی شبکه‌ها:
۱-شبکه‌های میتوانند از طریق رابطه خطی با شبکه‌های موازی خود متصل شده و به همکاریهای معینی دست بزنند.
۲-شبکه‌ها میتوانند به موازات فعالیت خود به کانونهای فرا جناحی هماهنگی در حال تشکل وصل شده و به موقع خود در آنها حل شوند. ولی این امر یک انتخاب است ونباید اجباری در آن وجود داشته باشد.
۳-شبکه‌ها میتواند با داخل کشور با افراد‌ی که آشنایی شخصی دارند و در جنبشهای داخل کشور فعالند رابطه برقرار کنند.

ج-وظایف شبکه‌ها:
۱-اطلاع رسانی در مورد جنبشهای درون کشور و کوشش برای رساندن صدای آنان و مطالباتشان به رسانه‌ها و عموم ایرانیان
۲-توزیع و باز نشر اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های جنبشهای درون کشوری.
۳-سازمان دادن حمایتهای ممکن مثل تظاهرات در همکاری وهمآهنگی با دیگران و تماس با محافل حقوق بشری برای جلب حمایت آنان نسبت به جنبشهای داخلی.
۴-تشویق و ترغیب تشکل‌های سیاسی همسو در خارج از کشور به نزدیکی و همکاری در اشکال فراجناحی، برای تقویت جنبش دموکراسی خواهی.
این شبکه‌ها باید مراقب سودمندی موجودیت و سلامت فعالیت خود بوده، خود را از رقابت‌های منفی سیاسی ما بین کانونها وسازمانهای بزرگتر اپوزیسیونی مستقر در خارج از کشور دور نگهدارند و به نفع یکی و بر علیه دیگری وارد فعالیت نشوند.

چ-ابزار تبلیغی شبکه‌ها:
این شبکه‌ها برای نظم بخشیدن به محافل دوستانه و آشنای عملا موجود و اتصال موثر تر و هدفمند آنها به یکدیگر ایجاد میشوند. ابزار تبلیغی این شبکه‌ها پلاتفرمهایی چون صفخات تلگرامی وفیس بوکی و سایتهای مجازی دیگر‌ی خواهد بود، که به راحتی برای اغلب شبکه‌های داوطلب قابل دسترسی و استفاده میباشند.

ح-"شهاب" چیست؟ نام اختصاری "شبکه همبستگی ایرانیان برونمرزی" است که در ۲۶ جون ۲۰۱۹ اعلام موجودیت نمود. شما میتوانید به شبکه فیسبوکی "شهاب" سری بزنید و با قسمتی از فعالیتهای آن آشنا شوید سند مختصر مربوط به برنامه و و ظایف "شهاب" را صرفا به عنوان یک مدل و راهنما برای کمک به شکل گیری شبکه‌های مشابه در زیر آورده‌ایم. اگر به فکر ایجاد یک شبکه همبستگی با و ظایفی مشابه "شهاب" هستید، میتوانید با استفاده از ایمیل آن برای کمکهای تجربی، خصوصا در مورد آیین نامه‌ای ساده، غیر بوروکراتیک و مفید برای تنظیم مناسبات درونی شبکه خود تماس بگیرید.


برنامه و وظایف "شبکه همبستگی ایرانیان برون مرزی (شهاب)"

ما کیستیم:
ما عده‌ای از ایرانیان خارج از کشور هستیم که دل در گرو آزادی میهن از سیطرۀ حکومت دینی داریم. حکومتی که جز ویرانی، سرکوب و کشتار، ترور و صدور آن، دشمنی با جهان آزاد و ماجراجویی در منطقه، دستاوردی برای ایران و مردم نداشته است.
ما چه می‌خواهیم:
۱. ما خواهان گذار مسالمت‌آمیز از رژیم جمهوری اسلامی به نظام کشورداری سکولار بر پایۀ دموکراسی پارلمانی هستیم.
۲. ما خواهان تدوین قانون اساسی آیندۀ کشور در مجلس موسسانی برآمده از انتخاباتی آزاد با نظارت مجامع بین‌المللی و مبتنی بر اعلامیۀ جهانی حقوق بشر و منضمات آن هستیم.
ما چه می‌کنیم.
۱. گسترش نظرات مدافع همبستگی و هماهنگی نیروهایی که هدفشان گذار از ج. ا. و برقراری حکومتی سکولار و دموکرات در ایران است.
۲. تلاش در ایجاد فضایی سالم برای همکاری شبکه‌های درون و برونمرزی.
۳. - حمایت همه جانبه از شخصیت‌ها، نهادهای مدنی، محافل و گروه‌های سیاسی داخل کشور که همسو با اهداف ما کار و فعالیت می‌کنند. از جمله ترویج نظرات، تبلیغ بیانیه‌ها و پخش اخبار فعالیت‌های آنان.
۴. پشتیبانی از گروه‌ها و احزاب سیاسی خارج از کشور که در جهت خواسته‌های یادشده فعالیت می‌کنند و همکاری و هماهنگی با آنها.
۵. حمایت از کار و تلاش شخصیت‌ها، محافل و احزاب باورمند به کشورداری سکولار و دموکرات، که در پی ایجاد یک کانون رهبری واحد در خارج برای شرکت مؤثر در مبارزات داخل کشور می‌کوشند. تشکیل یک جبهۀ فراگیر در روند تدارک گذار از جمهوری اسلامی از فعالین خارج و مبارزین داخل کشور بی هیچ تردیدی مورد استقبال و پشتیبانی ما خواهد بود.


*
۲۰۱۹-۰۶-۲۶، پنجم تیر ماه ۱۳۹۸
بیانیه اعلام موجودیت "شبکه همبستگی ایرانیان برونمرزی" (شهاب)
ایران ما را فرا میخواند، به ندای مام میهن پاسخ دهیم.
در شرایط بسیار حساس و خطیری که میهن ما در ان قرار دارد ۱۴ هموطن میهن دوست از درون کشور همه ما را به همدلی و همکاری در ورای گرایشات سیاسی موجو دبه اتحاد پیرامون خواسته‌های برحقی که ترجمان مشترک آرزوهای بزرگ مردم ایران است فرا می‌خوانند. اکنون ضروری ترین عملی ترین و موثر ترین حمایت ممکن از این خواستها، پاسخ به ندای آنان با ایجاد بی درنگ شبکه‌های "همبستگی" متشکل از گرایشات متنوع سیاسی در داخل و خارج کشور است. با تشکیل این شبکه‌ها، بر پرتو مشعلی که با دل و جان این ۱۴ انسان نیک اندیش و میهن دوست روشن شده ا ست بیفزاییم.
ما جمعی از فعالان سیاسی از نحله‌های مختلف هستیم که تلاش برای نجات میهن را از این شرایط خطرناک و بحران مقدم بر گرایشات و با ورهای سیاسی و مسلکی خود یافته و بر آن شدیم تا با تشکیل " شبکه همبستگی ایرانیان برونمرزی " (شهاب) همیاری و همراهی خود را با همه شخصیتها، محافل و احزاب میهن دوست کشوراعلام کنیم.
ما وظیفه میهن دوستانه خود میدانیم که از همه تلاش هایی که در داخل و خارج کشور بمنظور دستیابی به اهداف زیر در جریان است، حمایت کنیم.
گذر مسالمت آمیز از رژیم جمهوری با هدف بر قراری نظام کشور داری بر مبنای دموکراسی پارلمانی سکولار.
تعیین نظام جایگزین در مجلس موسسانی مبتنی بر انتخابات آزاد با نظارت مجامع معتبر بین المللی.
تدوین قانون اساسی مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر و منضمات آن.
شبکه ایرانیان برونمرزی (شهاب) از همه ایران دوستانی که شعله عشق میهن در دلشان زنده است، و ویرانی این مرز و بوم و تباهی مردمانشان جانشان را می‌کاهد، صمیمانه و همدلانه می‌خواهد که با شیوه‌های ممکن و عملی در دسترس خود، از جمله تشکیل شبکه‌های "همبستگی" و همراهی کوچک وبزرگ به کارزار ملی برای پایان دادن به حیات این حکومت ویرانگر و ضد ایرانی به پیوندند.
ایران ما را فرا می‌خواند، در این روز‌های بحرانی و سر نوشت ساز، به هم بپیوندیم و به ندای وطن پاسخی در خور دهیم.
"شبکه همبستگی ایرانیان برونمرزی" (شهاب)

**لینک فیس بوکی شهاب:
https://www.facebook.com/Shahab-Shabekeh-hambastegi-iranian-bronmarzi-1346505525515058



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy