Tuesday, Aug 13, 2019

صفحه نخست » دستیار ظریف: نمی‌خواهم بگویم همه اقدامات ما درست بوده، نگرانی‌های عربستان باید از طرف ایران برطرف شود

zarifSaudi_081319.jpgایران اینترنشنال - علی‌اصغر خاجی، دستیار وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر این که «نمی‌خواهم بگویم همه اقدامات ما درست و بدون نقص بوده است»، گفت: «نگرانی‌های عربستان سعودی باید از طرف ایران برطرف شود و متقابلا نگرانی‌های ایران نیز باید توسط آنها برطرف شود.»

خاجی، در گفت‌وگو با روزنامه دولتی «ایران» چاپ تهران که در روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد منتشر شده، گفت که تهران «هیچ مانعی برای ورود به گفت‌و‌گو با عربستان سعودی » ندارد، اما «این کشور به دنبال گفت‌و‌گو با ایران نیست».

این مقام وزارت امورخارجه ایران که در سال‌های۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳سفیر ایران در ریاض بوده، اضافه کرد: زمانی به عربستان پیام دادیم و گفتیم: «ما و شما همسایه بوده و در یک منطقه زندگی می‌کنیم و نمی‌توان جغرافیا را تغییر داد. وضعیت صلح و تنش در منطقه بر همه کشورها تأثیرگذار است. بیایید درباره همه مسائل با هم صحبت کنیم و کمک کنیم تا مشکلات سوریه، عراق، یمن و لبنان را حل کنیم». پاسخ مرحوم سعود الفیصل [وزیر پیشین خارجه سعودی] به این پیام ایران خیلی صریح بود: «شما حق ورود به مسائل جهان عرب را ندارید».

او درباره تنش‌های کنونی میان ایران و عربستان سعودی نیز گفت: «خیلی از کشورها آمدند و اعلام آمادگی کردند که در واقع یک نقش میانجیگری ایفا کنند ولی عربستانی‌ها بر خواسته همه آنها دست رد زدند.»

مدیرکل پیشین خلیج فارس در وزارت امورخارجه ایران ادامه داد: «حتی به خاطر می‌آورم که قرار بود سفر شاه عربستان به چین انجام شود با اینکه چینی‌ها کمتر به این مسائل می‌پردازند، برای میانجیگری میان ایران و عربستان اعلام آمادگی کردند ولی همان موقع سفارت عربستان بیانیه‌ای صادر کرد و به‌شدت مخالفت خود را با این پیشنهاد چینی‌ها اعلام کرد.»

با این حال او با بیان این که «ما نسبت به تجدیدنظر عربستان در سیاست منطقه‌ای‌اش در آینده امیدواریم» اضافه کرد: «روند جهت‌گیری‌های این کشور در چند سال اخیر چه در سطح دوجانبه و چه در سطح منطقه از جمله یمن نتیجه‌ای جز ناکامی نداشته و هر چقدر این وضعیت تداوم یابد خسارتش هم برای سعودی‌ها و هم منطقه و حتی ایران بیشتر خواهد بود.»

در همین زمینه:

ایسنا: اسرائیل از تماس بین ایران با عربستان و امارات نگران است

رادیو اسرائیل - خبرگزاری دولتی ایسنا در تهران، در یک گزارش تحلیلی ادعا کرد که اسرائیل از تلاش جاری برای کاهش تنش بین ایران با امارات عربی متحده و عربستان سعودی نگران است. این ادعا از زبان فردی به نام رحمان قهرمان پور، در سمت تحلیلگر این رسانه خبری منتشر شد. ولی هیچ اطلاعات و یا استدلالی که تائید کننده این ادعا باشد، آورده نشده است، و این در حالی است که هیچیک از سیاستمداران اسرائیلی درباره تماس های کنونی بین حکومت ایران با مقامات عربستان و امارات واکنشی نشان نداده اند.

این تحلیلگر حکومت اسلامی ایران ادعا کرد که "نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، بنیامین نتانیاهو می خواهد از مشارکت در نیروی بین المللی آزادی کشتیرانی در حوزه خلیج فارس استفاده تبلیغاتی کند و در آستانه انتخابات عمومی اسرائیل، آراء بیشتر به دست آورد".

این ارزیابی پایه و اساسی ندارد، زیرا سیاست راهبردی اسرائیل همیشه مبتنی بر رویارویی با زیاده خواهی های رژیم ایران و همچنین تلاش برای عادی سازی روابط با کشورهای عرب بوده، که این امر ارتباطی با انتخابات پارلمانی در اسرائیل ندارد.

علاوه بر همه مزیت هایی که حضور اسرائیل در نیروی بین المللی دارد و پیشتر نیز به آن اشاره شده، نکته دیگری که در آن نهفته شده، رساندن این پیام به حکومت ایران است که اگر اسرائیل را به نابودی تهدید می کند، واکنش اسرائیل نه تنها اقدامات دفاعی می باشد، بلکه می تواند جنبه فعال نیز داشته باشد.

تحلیلگر خبرگزاری ایسنا در ادامه تحلیل خود، به مشکلات انتخاباتی در اسرائیل پرداخته و معضل تشکیل کابینه آینده را تشریح کرده است.

در مورد ادعای این تحلیلگر مبنی بر "نگرانی" اسرائیل از تماس‌هایی که هم اکنون بین ایران با عربستان سعودی و امارات عربی متحده جریان دارد، کارشناس رادیو پیام اسرائیل می‌گوید که این تماس ها مراحل بسیار ابتدایی را می‌گذراند و هیچ اطمینانی وجود ندارد که به نتیجه برسد، زیرا اعراب سواحل جنوبی خلیج فارس، نمی‌توانند به وعده های رژیم ایران اعتماد کنند - و این در حالی است که هدف اصلی رژیم ایران، آن است که آن دو کشور را از همکاری نظامی با ایالات متحده علیه رژیم ایران باز دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy