Monday, Aug 26, 2019

صفحه نخست » مسابقه کشتی بین حضرت علی و رستم (م. حسنی)

rostam_082519.jpgم. حسنی - خبرنامه گویا

در دوره ناصرالدین شاه قاجار مراسم عزاداری و تعزیه خوانی مورد حمایت دربار بود و در همین محلی که امروز بانک ملی شعبه سبزه میدان بازار است تکیه دولت وجود داشت که هرساله با تجمل و تشریفات خاصی برگزار میشد و حتی سفرا و وابستگان خارجی نیز برای تماشا وارد این مکان می شدند.

سناریوهای این تعزیه ها در ابتدا محدود به داستان کربلا و شخصیت هایی همچون امام حسین، حضرت عباس، دو طفلان مسلم و ماجرای حر بن ریاحی بود اما کم کم سناریوهای ساختگی بیشتری وارد تعزیه خوانی شد از جمله کشتی گرفتن حضرت علی با رستم دستان و نهایتا شکست رستم بدست آنحضرت.

در واقع آخوندها متوجه شده بودند که رستم قهرمان ملی ایرانیان است و شخصیتی است که قرنها در دل ایرانیان جا دارد اما هیچ نشانه ای از مسلمان بودن رستم نداشتند و این خود مایه دردسر و سست شدن ایمان مردم بود.

بنابر این روحانیون برای حل این مشکل، مثل همیشه به جعل روایت روی آوردند و خواستند برتری حضرت علی را بر قهرمان ملی ایرانیان را به رخ مردم بکشانند.

داستان این تعزیه اینگونه شروع میشود که روزی رستم گرز معروف خود را برمیدارد و سوار رخش شده و عازم دیدار سلیمان پیامبر میگردد. سلیمان، پیامبری که وصف قدرتش همه جهان را فرا گرفته بود. رستم در نظر داشت تا به دیدار او برود و با وی دست پنجه نرم کند!

او به راه می افتد. در گردنه کوهی در حوالی ری با جوانی خوش سیما برخورد می کند که از جهت مخالف بسوی او در حرکت بود. این دو بر سر عبور از تنگه با هم اختلاف پیدا می کنند و کار به جنگ تن به تن میرسد.

هر دو از اسب پیاده میشوند و یقه همدیگر را میگیرند. ابتدا رستم میخواهد ان جوان را از زمین بلند کرده و به زمین بزند اما از بامداد تا نیمروز با هیچ طریقی موفق به زمین زدن آن جوان خوش سیما که در واقع شاه مردان علی ابن ابیطالب بوده نمی شود.

بعد نوبت حضرت علی میرسد، او با یک انگشت، کمر رستم را می گیرد و به آسمان پرتاب می کند. در آسمان اول (طبقه اول آسمان) ملائک رستم را در هوا معلق نگه میدارند. رستم بسیار از این وضعیت ترسیده و می پرسد او چه کسی بود؟

آنگاه حضرت علی میفرماید: یا شهادتین را بگو و مسلمان بشو و یا از آنجا چنان به زمین فرو خواهی افتاد که بدنت هزار تکه شود.

رستم به ناچار امان میخواهد و اسلام می آورد و از آن به بعد همه دلاوری های رستم و داستانهای شاهنامه رنگ و بوی اسلامی می گیرد و این مشکل جامعه اسلامی هم به خوبی و خوشی حل میشود.

بعد از اجرای آن تعزیه کم کم روایت مسلمان شدن رستم دهان به دهان در بین مردم می گشت و کم کم تبدیل به باور عمومی درآمد.

میگویند رستم وقتی که با گرز به سر دیو سفید می کوبید یا علی می گفت!

همچنین میگویند در نبردی که با یکی از دیوها داشت، کشتی آنها به دراز می کشد. ناگهان رستم روی به حریف می کند و اظهار میدارد: ای نسناس! الان وقت نماز من است، مهلت بده اول نمازم را بخوانم تا بعد دوباره نبرد را شروع کنیم.

بازهم آخوندها روایت می کنند که رستم در زمان ظهور امام زمان، به کمک حضرت می آید و با گرز آهنین در رکاب حضرت کافران را لت و پار می کند.

در پایان برای تبسم بر لبان خوانندگان گرامی 2 روایت را از کتاب حماسه سرای کهن تالیف آقای خالقی مطلق انتخاب کرده تا به اتفاق بازخوانی کنیم:

  • «می گویند روزی رستم با اژدهایی روبرو شد و هر چه جنگید دید که حریف اژدها نمی شود... به درگاه خداوند نالید که خدایا مرا در پیش دلاوران ایران شرمنده مکن، او را خواب در ربود و در خواب ندایی به گوشش رسید که ای رستم! مرگ این اژدها در دست کسی است که نام اسبش دلدل و نام شمشیرش ذوالفقار است و در زمان پیغمبر آخرالزمان خواهد رسید، رستم نالید که خداوندا این چگونه مردی است؟ ندا آمد ای رستم او علی شیرخدا است و این اژدها را در شش ماهگی خود پاره خواهد کرد، رستم نالید و آرزو کرد که خدایا کاش من آن حضرت را درمی یافتم، این درخواست رستم قبول شد و حضرت را زیارت کرد و باز هم زنده خواهد ماند تا در رکاب اولاد علی شمشیر زند.

  • هر وقت حضرت علی (علیه‌السلام) جنگ می کرد و پیروز می شد، حضرت محمد (ص) به او می گفت یا علی امروز جنگی رستمانه کردی تا اینکه روزی از آن حضرت خواست تا رستم را به او نشان دهد، حضرت رسول نشانی های رستم را به حضرت علی دادند و از آن روز به بعد حضرت در جستجوی رستم بودند تا آنکه در نزدیک ری شخصی را دیدند که همان رستم بود، او را به نبرد دعوت فرمود و به زورآزمایی پرداختند، حضرت علی به قدرت خداوند از رستم زورمندتر بود ولی حضرت علی دلاوری و پهلوانی رستم را پسندید اما چون به خدمت پیغمبر بازگشت گفت رستم هم دلاور بود ولی من به قدرت خداوند بر او پیروز شدم». ضمناً از اعتقادات مردم است که می گویند رستم و کیخسرو نمرده اند بلکه در خدمت حضرت صاحب الزمانند و وقت ظهور در رکاب آن حضرت، شمشیر خواهند زد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy