Thursday, Aug 29, 2019

صفحه نخست » محمدعلی نجفی و "مزه شیرین عدالت"

Najafi.jpgدویچه وله - "محکومیت بود و مجازات اعدام و گذشت شاکی، تمام"، برای کاربران شبکه‌های اجتماعی ماجرا اما "تمام" نشده. یکی می‌نویسد: «اسماعیل بخشی نه، محمدعلی نجفی آزاد شد» و دیگری خطاب به شوهر زندانی خود: «اینجا عدالت برقرار است، عزیزم.»

محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران که به جرم قتل میترا استاد، همسر دوم خود از خردادماه امسال در زندان به سر می‌برد، روز گذشته (ششم شهریورماه) موقتا با سپردن وثیقه آزاد شد.

آزادی محمدعلی نجفی موجی از واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. آزادی شهردار پیشین تهران گروهی از کاربران توییتر را شگفت‌زده کرده است. آنها به "استانداردهای دوگانه" در برخورد با این پرونده و پرونده‌های مشابه اشاره می‌کنند و سیر قانونی رسیدگی به این پرونده را زیر سوال می‌برند.

کاربران توییتر، آزادی محمدعلی نجفی که بنا بر اعترافات خودش، میترا استاد را با سلاح گرم به قتل رسانده، در کنار احکام صادره برای فعالان مدنی از جمله حکم ۲۴ سال زندان برای صبا کردافشاری قرار داده‌اند که یکی از اتهاماتش برداشتن روسری از سر بوده است.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

کاربری می‌نویسد: «اگر روسری از سر برداری (صبا کردافشاری): ۲۴ سال حبس، اگر حقت را بخواهی (اسماعیل بخشی): ناپدید و حداقل ۱۰ سال زندان، اگر حکومتی باشی (محمدعلی نجفی) و با ۵ گلوله زنی را بکشی، هم توی پاسگاه احترام داری و هم توی دادگاه و با عزت و احترام آزاد می‌شوی.»

از سوی دیگر آزادی محمدعلی نجفی همزمان شده است با اجرای حکم دیگری که برای یک پرونده قتل صادر شده بود: حکم اعدام برای حمیدرضا درخشنده متهم به قتل امام جمعه کازرون. بنیاد عبدالرحمان برومند در توییتر از این اعدام و "روند دادرسی شتاب‌زده" نوشته است و این حکم را کنار آزادی نجفی گذاشته است.

آزادی محمدعلی نجفی برای برخی کاربران باردیگر موضوع "عدالت" و تناسب جرم و مجازات را به میان کشیده است و مرز موجود میان "خودی و غیرخودی" در ایران را پررنگ‌تر کرده است. پوریا نوری از "مزه شیرین عدالت" نوشته است و برادر ۲۳ ساله‌اش امیر نوری که به گفته این کاربر، "در حادثه گلستان به دلیل پیگیری وضعیت مادر و برادرش، بازداشت شد و ۶ سال حکم زندان گرفت."

واکنش آدینه بیگی، همسر محمود بهشتی لنگرودی، فعال صنفی معلمان که چند روز پیش پس از مرخصی چند روزه به زندان بازگشت، واکنش دیگری به آزادی نجفی بود. لنگرودی که پس از ۱۸ ماه به مرخصی درمانی آمده بود و ۴ سال از محکومیت ۵ ساله خود را پشت سر گذاشته است، یکشنبه شب به زندان برگشت.

آدینه بیگی در اینستاگرام نوشته است: «اینجا عدالت برقرار است، عزیزم. اگر به جای آموزش و فعالیت صنفی، من را کشته بودی، چند سال پیش به خانه برمی‌گشتی.»

آزادی نجفی رقبای سیاسی را هم به تکاپو وا داشته است؛ رقبایی که این آزادی را در نتیجه حمایت و تلاش‌های اصلاح‌طلبان می‌دانند و در شبکه‌های اجتماعی به هواداران این طیف می‌تازند.

در مقابل بسیاری از کاربران نام‌آشنای جریانی که "ارزشی" نامیده می‌شوند، سکوت کرده‌اند. کاربرانی هم هستند از طیف مقابل اصلاحات که هشدار می‌دهند: «آزادی به قید وثیقه نجفی موجب هجمه به قوه‌ای که عزم جدی و فراجناحی برای برخورد با مفاسد اقتصادی و امنیتی دارد نشود».

اما در این میان بسیاری کاربران روند رسیدگی به پرونده را عادی و قانونی دانسته و معتقدند این اولین بار نیست که قتلی انجام می‌شود، حکم قصاص صادر می‌شود و خانواده مقتول رضایت می‌دهند که قاتل آزاد شود. کاربری می‌نویسند: «اتهام نبود. محکومیت بود و مجازات اعدام و گذشت شاکی، تمام.» یا کاربر دیگری نوشته است: «در ماجرای نجفی نمی‌دانم باید خوشحال باشیم یا ناراحت. خانواده مقتول رضایت دادند و نجفی با وثیقه آزاد شد. چرا باید انتقام بی‌عدالتی دستگاه قضا را به یک نفر دیگر ربط دهیم؟»

"سرعت عمل دستگاه قضا" و"ابهامات پرونده" اما هنوز برای بسیاری از کاربران که حتی با اعدام مخالفند، جای سوال دارد. کاربری می‌نویسد: «اعدام قطعا اشتباه هست چه برای تبهکاری، چه قتل و چه هر جرم دیگه‌ای. ولیکن پاسخ سوال چرا آدم‌ها از اعدام قاتل نمی‌گذرند، در آزاد شدن کمتر از سه ماه آقای نجفی، مستتر شده.»

طنز تلخ هم دستمایه واکنش‌های برخی کاربران به این آزادی بود. کاربری می‌نویسد: «آدم کشته بود، به دم و دستگاه که توهین نکرده بود». یا کاربر دیگری می‌نویسد: «چطور انتظار دارید اسماعیل بخشی آزاد بشه که هر کی ندونه، فکر می‌کنه انگار یک تخلف جزیی مثل قتل انجام داده!»

اسماعیل بخشی یکی از کارگرانی است که در جریان اعتراضات و اعتصاب‌های کارگری کارخانه نیشکر هفتتپه دستگیر شد. از اسماعیل بخشی و سپیده قلیان (دیگر زندانی در رابطه با همین اعتراضات) فیلم اعترافی از صدا و سیما پخش شد که هر دو اعلام کردند، "اعترافات" آنها زیر شکنجه صورت گرفته است. اسماعیل بخشی هنوز در زندان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy