Monday, Sep 2, 2019

صفحه نخست » سیستم موقعیت‎یاب نفتکش «آدریان دریا» خاموش شده

adrian.jpgکیهان لندن - اطلاعات ارسالی از وبسایت «مارین ترافیک» نشان می‌دهد نفتکش ایرانی «آدریان دریا» (گریس۱ سابق) که در شرق مدیترانه حوالی سوریه و لبنان سرگردان است سیستم موقعیت‎یاب خود را از دوشنبه‌شب دوم سپتامبر (۱۱ شهریور)، از کار انداخته است.

این اقدام که به احتمال زیاد یک دستور حکومتی از سوی رژیم ایران است، برای دیگر شناورها و کشتی‎هایی که از اطراف آدریان دریا عبور می‎کنند فوق‎العاده خطرناک است و امنیت کشتیرانی در این ناحیه را تهدید می‎کند. چنانکه نفتکش سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی در دریای چین از جمله به همین دلیل با فاجعه‎ روبرو شد. از همین رو مسئولیت هرگونه حادثه احتمالی بطور مستقیم متوجه جمهوری اسلامی خواهد شد.

پایگاه خبری «الحدث» نوشته با از کار افتادن عمدی سیستم ردیابی نفتکش آدریان دریا این احتمال که برای دور زدن تحریم‎های آمریکا و تخلیه محموله به سمت بندر طرطوس یا بانیاس سوریه حرکت کند وجود دارد. برخی گزارش‎ها نیز حاکیست محموله این نفتکش در نفتکش‎های کوچکتر تخلیه شده‌اند اما این خبر هنوز رد یا تایید نشده است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

محموله این کشتی ۲٫۱ میلیون بشکه نفت خام به ارزش تقریبی ۱۳۰ میلیون دلار است. همچنین دستگاه قضایی آمریکا به نقل از منابع امنیتی ایالات متحده مدعی شده حدود یک میلیون دلار پول نقد در این نفتکش حمل می‎شود.

مقامات جبل‌الطارق و انگلیس پس از رفع توقیف این نفتکش، اعلام کرده بودند که تهران تضمین داده‌ است این کشتی به سمت سوریه حرکت نخواهد کرد.

پیش از این بثینه شعبان مشاور سیاسی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه درباره مقصد نفتکش ایرانی گفته بود، اگرچه سوریه تلاش می‎کند نیازهای ملتش به نفت را تامین کند ولی مسئولان سوری، مقصد این نفتکش را نمی‌دانند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy