Friday, Sep 6, 2019

صفحه نخست » ضربه به جریان مدعی مبارزه فساد با ناپدید شدن روحانی «متفاوت و افشاگر»

IW2_090619.jpgحسام قناطیر - ایران وایر

پس از دو روز جنجال خبری درباره ماجرای ناپدید شدن برادران صدرالساداتی، مجتبی ذوالنور٬ نماینده قم در مجلس٬ اعلام کرد که آنان ربوده و یا بازداشت نشده و خود را مخفی کرده بودند. این اتفاق در صورت درست بودن می تواند ضربه ای به جریان اصول گرای مدعی مبارزه با فساد باشد. چرا که در دو روز گذشته تبلیغات زیادی را درباره ربوده شدن این دو نفر انجام داده بودند.

مهدی صدرالساداتی داماد آیت الله مدرسی عضو شورای نگهبان است. روح الله صدر الساداتی نیز از جمله پدیده‌های انتخابات مجلس خبرگان رهبری گذشته بود. او با وجود اینکه که یک روحانی بود توانست غلامعلی نعيم آبادی امام جمعه بندرعباس و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان هرمزگان، را شکست دهد و به مجلس خبرگان رهبری راه یابد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

ماجرای ناپدید شدن دو برابر صدرالساداتی بحث‌های زیادی را در فضای مجازی دامن زده است. این دو برابر از جمله روحانیون متفاوت هستند. مهدی صدرالساداتی از سوی چهره‌های اصول‌گرایی که ادعای مبارزه با فساد را دارند روحانی «افشاگر» خوانده می‌شود و به دلیل سخنان جنجالی خود مشهور است. آخرین اقدام او انتشار فیلمی از خانه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، بود که بازتاب گسترده‌ای داشت.

او با انتشار یک ویدئو ادعا کرد که یک مجموعه آپارتمانی به ارزش هزار میلیارد تومان در خیابان فرشته تهران متعلق به آذرمیدخت طباطبایی، همسر علی شمخانی، است.

به نوشته آقای صدرالساداتی، خانواده شمخانی همچنین مجوز ساخت‌وساز گسترده در تهران، لواسان، اهواز، شوش و شمال ایران دریافت کرده‌اند.

او همچنین تصاویر اسناد مالکیت خانواده شمخانی بر برخی از این مجتمع‌های ساختمانی در تهران را در اینستاگرام خود منتشر کرده است.

نسبت مهدی صدرالساداتی با آیت الله مدرسی عضو شورای نگهبان باعث شده که برخی اینگونه تحلیل کنند که اقداماتش به پشتوانه پدرزنش و برخی از دیگر مقامات جمهوری اسلامی انجام شده است. او اما این موضوع را رد کرده است.

برادران صدر الساداتی به دلیل یک اتهام نیز مشهور شده‌اند. اتهام ارتباط با یک «جن‌گیر» به نام غفار عباسی که برخی ممکن است او را عباس غفاری مشهور که گفته می‌شد حامی محمود احمدی نژاد است و بازداشت شده بود، اشتباه کنند.

گزارش شده که بعضی از چهره‌های شاخص طرفدار این روحانی چند طلبه جوان به نام‌های روح‌الله صدر الساداتی٬ احد ایمانی و دو طلبه دیگر به نام‌های داوودی و شهادتی هستند.

این چهار نفر همان کسانی هستند که تصویر آن‌ها در حال ماساژ دادن پای غفار عباسی در آب رودخانه و لقمه گذاشتن در دهان او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بازتاب‌های فراوانی داشت.

مهدی صدرالساداتی اما ادعای «جن‌گیر» خواندن غفار عباسی را برای تخریب او دانسته بود.

وی گفته بود:«‌ما ایشان را انسانی می‌دانیم که اهل عرفان است. عرفانی که از طریق علامه طباطبایی و آیت‌الله قاضی و همین سلسله‌ای که تا بالا می‌رود وام گرفته شده است».

در همین حال مجتبی ذوالنور٬ نماینده قم در مجلس٬ گفت که این دو برادر«خودشان در مسیر قم-تهران یعنی اطراف مجموعه خدماتی مهتاب، تصمیم می گیرند که موبایل های خود را خاموش کنند و به قم برگردند که نهایتا این تصمیم را اجرایی و موبایل خود را خاموش کرده و به قم برمی‌گردند».

به گفته مجتبی ذوالنور٬ « آنها به منزل برادرِ آقای غفاری (غفار عباسی مراغه ای) می‌روند و به کسی هم خبر نمی دهند. در واقع آنها در منزل برادرِ آقای غفاری حضور داشتند و خانواده آنها نیز بی اطلاع بودند».

شهرت اصلی مهدی صدرالساداتی اما بیشتر به دلیل فیلم‌ها و عکس‌هایی از زندگی آقازاده‌ها بود. از جمله اقدامات او انتشار گزارش‌ها درباره جشن عروسی پرخرج محسن مرادیان٬ پسر سفیر ایران در دانمارک و آناشید حسینی٬ مدل اینستاگرامی بود. افشای زندگی تجملی مهدی مظاهری٬ فرزند طهماسب مظاهری٬ رئیس اسبق بانک مرکزی٬ از دیگر اقدامات او بود. او همچنین درمخالفت با ساخت سدها و طرح‌های انتقال آب سخن گفته بود.

او مبارزه با «افشاگری و فساد» در بین مسولان را از جمله هدف های اقدامات خود ذکر کرده و گفته بود که این اقدامات توسعه نیز پیدا می‌کند. این روحانی جوان همچنین در مصاحبه‌ای گفته بود که برای انجام اقدامات خود «تیم دارد» اما توضیحی درباره این تیم خود نداده بود.

اینک اما ناپدید شدن این دو برادر در ۴۸ ساعت گذشته خبرساز شده و جوانان اصول‌گرا در فضای مجازی درباره آن گمانه‌زنی‌هایی را منتشر کرده‌اند. در نهایت خبرگزاری تسنیم به نقل از «یک منبع مطلع» نوشته که احتمال ربوده شدن آنها منتفی است. او از احتمال «اختفای اختیاری» آنان سخن گفته است.

جوانان اصول‌گرا اما نوشته‌اند که این مخفی شدن ممکن است به دلیل برخی از تهدیدها باشد. از جمله میلاد گودرزی یکی از این جوانان که به دلیل برخی اقدامات از جمله انتشار تصویر ویلای داماد علی شمخانی شهرت یافته در توییتر خود نوشت: «بعضی از تهدیدکننده‌ها رو میشناسیم، کاش یک نهادی اعلام وجود کند که حداقل گزارش دهیم».

در این میان اما نهادهایی چون شورای عالی امنیت ملی و وزارت اطلاعات در اینباره سکوت کرده‌اند. هر چند آنان ممکن است با بازبینی دوربین‌های محل حرکت خودروی این دو نفر و یا ردگیری تلفن های همراه بتوانند نشانی از آنان پیدا کنند.

دادسرای ویژه روحانیت اما گفته که آنان بازداشت نشده‌اند و سخنگوی قوه قضاییه نیز گفته است:«همان‌طور که اعلام شده، بازداشت نشده‌اند و بقیه ماجرا به زودی مشخص می‌شود».

احمد امیرآبادی‌فراهانی نماینده مردم قم در مجلس نیز با انتشار مطلبی در فضای مجازی اعلام کرد: «پیگیر موضوع برادران صدرالساداتی شدم، مسئولین مربوطه گفتند احضار و بازداشت نشده‌اند و در حال حاضر در قم به سر می‌برند و زندگی عادی‌ خودشان را دارند».

هر چند برخی جوانان اصول‌گرا در دو روز گذشته تبلیغات زیادی درباره ناپدید شدن این دو روحانی کرده‌اند اما اگر ادعای مطرح شده درباره «اختفای اختیاری» این دو نفر درست باشد وضعیت این روحانی و دیگر چهره‌های اصول‌گرا که دم از مبارزه با فساد می‌زنند را تضعیف خواهد کرد.

از جمله محمد رضا زائری روحانی دیگری که خود به دلیل نظرات متفاوتش درباره حجاب مشهور است در توییتر خود نوشت که اگر ادعای اختفای اختياری برادران صدر الساداتی درست باشد باید آنها را «از پا آویزان کرد» اما اگر ادعا درست نباشد آیا می توان «ديگران را از پا آويزون كرد؟».

میلاد گودرزی نیز در توییتر خود نوشت که اگر ثابت شود برادران صدرالساداتی مخفی شده بودند خود اولین شاکی آنها خواهد بود.

در نهایت اگر مشخص شود که آنان به اختیار خود مخفی شده بود ضربه‌ای به جریان اصول‌گرای مدعی مبارزه با فساد خواهد خورد. چرا که آنان در دو روز گذشته تبلیغات زیادی درباره ربوده شدن این دو نفر کردند و اگر ادعایشان ثابت نشود به لحاظ تبلیغاتی ضربه بزرگی خواهند خورد.

از سوی دیگر آنان از صدرالساداتی یک چهره بسیار مثبت ارائه کرده بودندو اگر این اتفاق درست باشد او عملا به یک قهرمان پوشالی بدل خواهد شد. موضوعی که می تواند به دیگر چهره های اصول گرای مدعی مبارزه با فساد تعمیم پیدا کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy