Sunday, Sep 8, 2019

صفحه نخست » اسرائیل: دیدار ترامپ و روحانی انجام خواهد شد

rouhaniTrump_090719.jpgرادیو فردا - «مقام‌های رسمی دفاعی اسرائیل» به این ارزیابی رسیده‌اند که دیدار میان روسای جمهوری آمریکا و ایران بالاخره «اتفاق خواهد افتاد».

رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی نیز نوشته‌اند، نخست‌وزیر اسرائیل با وجود آنکه دشمن سرسخت جمهوری اسلامی ایران است، نظر به عزم راسخ رئیس جمهوری آمریکا در پیشبرد مسئله انجام دیدار با مقامات ایران، با این واقعیت «کنار آمده» و به دلیل وابستگی اسرائیل به نظام کنونی حکومتی آمریکا، نمی‌تواند از دونالد ترامپ انتقاد کند.

به‌نوشته وب‌سایت آمریکایی اکسیوس، نتانیاهو با اظهارات علنی روز پنجشنبه گذشته در لندن در مورد دیدار ترامپ با مقامات ایران، به چنین ملاقات‌هایی «چراغ سبز» نشان داد.

بر این اساس، نتانیاهو در انتقاد از باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا بی‌پروا بود و اکنون نیز به سران اروپا برای نرمش در قبال ایران حمله می‌کند، ولی توجیه می‌کند که دونالد ترامپ مذاکره‌کننده‌ای سرسخت در برابر ایران خواهد بود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

روزنامه هاآرتص چاپ تل‌آویو یکشنبه هفدهم شهریور نوشت، ارزیابی «مقامات رسمی امنیتی اسرائیل» در این خصوص که دیدار میان دونالد ترامپ با حسن روحانی «اتفاق خواهد افتاد»، به‌ویژه بعد از ملاقات بنیامین نتانیاهو با مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا، تقویت شد.

آقای اسپر پنجشنبه چهاردهم شهریور در جریان سفر به اروپا برای دیدار با وزیران دفاع بریتانیا و فرانسه، هم‌زمان با سفر نتانیاهو به لندن برای دیدار با بوریس جانسون نخست‌وزیر جدید بریتانیا، با نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد.

بعد از آن دیدار، نتانیاهو به خبرنگاران گفت، اگر دیداری میان سران آمریکا و ایران انجام شود، دونالد ترامپ با عزمی راسخ برای مطرح کردن مسائل جدی وارد این گفت‌وگوها می‌شود. او همچنین گفت، نمی‌تواند به رئیس جمهوری آمریکا بگوید با چه کسی و در چه موقعیتی دیدار کند.

مارک اسپر نیز پس از ملاقات با نتانیاهو گفت، «مقامات ایران آهسته آهسته به نقطه آمادگی برای مذاکره با آمریکا می‌رسند».

با وجود این، بنیامین نتانیاهو در سفر به لندن، از راهکار اروپا برای کاهش بحران با ایران انتقاد کرد و مشخصاً در مورد طرح اخیر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای حفظ برجام، گفت الان زمان تشدید فشار بر ایران است نه نرمش و مذاکره با آن.

نتانیاهو این نظر را در دیدار با بوریس جانسون نیز تکرار کرد اما رسانه‌ها گزارش دادند که نخست‌وزیر بریتانیا درخواست نتانیاهو برای خروج بریتانیا از برجام را عملاً رد کرد.

به نوشته هاآرتص، دلیل اصلی سفر از پیش تعیین نشده نتانیاهو به لندن، غیر از دیدار با جانسون دوست قدیمی‌اش که نخست‌وزیر شده، ملاقات با مارک اسپر بود زیرا نتانیاهو از کاهش نفوذ خود در دستگاه حاکمه آمریکا نگران است در حالی که در سه سال نخست ریاست جمهوری ترامپ، در میان دستیاران آقای ترامپ نفوذ داشت.

این روزنامه افزود که «مقامات رسمی امنیتی اسرائیل» با وجود احتمال بالایی که برای دیدار ترامپ-روحانی می‌بینند، به این واقعیت نیز توجه دارند که نه تنها لفاظی‌های مقامات تهران و واشینگتن علیه یکدیگر تشدید شده بلکه آمریکا همین روزها تحریم‌های جدیدی (علیه برنامه فضایی ایران) تعیین کرد و ایران نیز از جمعه گام سوم از کاهش تعهدات هسته‌ای را (به صورت تزریق گاز به سانتریفیوژهای نسل جدید در سایت‌های هسته‌ای‌اش) عملی کرد.

اما ارزیابی مقامات اسرائیلی بر اساس این فرضیه است که طرفین حالا به حد کافی از یکدیگر انتقام گرفته‌اند.

اسرائیل سوم شهریور در عرض چند ساعت به سه کشور منطقه حمله کرد؛ سوریه، لبنان و عراق؛ رسماً مسئولیت حمله به سوریه را پذیرفت و نتانیاهو در چند مصاحبه پنج حمله اسرائیل به نیروهای حشد الشعبی عراق را توجیه کرد.

نتانیاهو پنجشنبه نیز در لندن به بی‌بی‌سی عربی گفت کشورش «نه تنها از خود، بلکه از همه منطقه در برابر ایران دفاع می‌کند»؛ هر چند اشاره مستقیم او به امیرنشین‌های خلیج فارس بود اما نگفت که بر اساس کدام تفاهم، مجوز «همه کشورهای منطقه» را برای جنگ نیابتی با ایران گرفته‌است.

به نوشته هاآرتص، افتادن آمریکا به مسیر مذاکرات با ایران، به این مفهوم عملی است که اسرائیل باید فتیله رویارویی با سپاه پاسداران و حزب‌الله را پایین بکشد؛ اما دستورالعملی در این خصوص نه تنها به نظامیان اسرائیلی داده نشده بلکه نتانیاهو صریحاً گفته که دست ارتش را برای مقابله با ایران در سراسر منطقه باز گذاشته‌است.

همین یکشنبه گذشته بود که حزب‌الله در انتقام از کشته شدن دو عضو یگان پهپادی‌اش در جریان حمله اسرائیل به حومه دمشق، با راکت ضد تانک یک خودروی زرهی اسرائیل را منهدم کرد و اسرائیل نیز ده‌ها گلوله توپ به جنوب لبنان شلیک کرد؛ اما معلوم نیست که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، اقدامات بیشتری علیه اسرائیل در انتقام از حملات پهپادهای انفجاری اسرائیلی بر فراز بیروت انجام ندهد.

با وجود آن‌که دونالد ترامپ در روزهای اخیر دو بار تکرار کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو نخواهد شد، و دست رد نیز به سینه رئیس جمهوری فرانسه زد، اما هر گونه نرمش احتمالی در مواضع و عملکرد آمریکا در قبال ایران، نتانیاهو را با تنگنای جدی روبه‌رو خواهد کرد.

نتانیاهو این هفته نیز راهی مسکو می‌شود تا «خطر ایران» را دوباره با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مطرح کند؛ او این آخرین روزهای باقی‌مانده تا انتخابات ۲۶ شهریور را همچنان به برجسته کردن «تهدیدات ایران» اختصاص داده‌است.

این‌ها در حالی است که رقیبان داخلی نتانیاهو امید بسته‌اند که این بار بتوانند این دولتمرد کارکشته را از اریکه قدرت پایین بکشند.

اما نتانیاهو با آگاهی از این‌که فرجام این انتخابات عملاً با فرجام شخص او، نظر به پرونده‌هایش در دادستانی به ظن فساد گره خورده، تمامی تجارب و ممارست خویش را برای تضمین بقای خود و نیز تضمین حفظ نفوذش در دستگاه حاکمه آمریکا برای ادامه رویارویی با ایران، به کار خواهد برد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy