Monday, Sep 9, 2019

صفحه نخست » مماشات اروپایی‌‌‌‎‎ها با جمهوری اسلامی تا کجا ادامه خواهد داشت؟

Iran_EU.jpgکیهان لندن - خبرگزاری رویترز، یکشنبه شب هشتم سپتامبر (۱۷ شهریورماه) به نقل از دو دیپلمات نوشت که بازرسان آژانس انرژی اتمی در نمونه‌‌برداری از خاک انبار تورفوزآباد در جنوب تهران که جمهوری اسلامی مدعی بود قالیشویی است آثار اورانیوم پیدا کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) پس از شناسایی این ذرات از رژیم ایران خواسته درباره آنها توضیح دهد اما تهران توضیحی نداده و سبب تنش‌‌‌ بیشتر با واشنگتن شده است. به گزارش رویترز، یک دیپلمات‌ به این خبرگزاری گفته است که درجه غلظت اورانیومی که در محل مورد نظر کشف شده، پایین بوده و مقداریست که قابل استفاده در تولید بمب اتمی نبوده است.

این اعلام همزمان با سفر کرنل فروتا سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جانشین موقت یوکیا آمانو به تهران صورت گرفته است.

فروتا در نشست مطبوعاتی با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی گفت که ایران باید «به‌موقع و کامل» با بازرسان این سازمان همکاری کند.

یک هفته پیش از رسانه‌‌ای شدن وجود آثار مواد رادیواکتیو در انبار تورقوزآباد از مقامات جمهوری اسلامی توضیح خواسته شد اما آنها پاسخی به آژانس نداده‌اند و احتمالاً سفر فروتا به تهران در همین ارتباط بوده است. حالا ویدئوی سخنان عباس عراقچی با حضور خندان محمدجواد ظریف در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که عراقچی در آن با خنده و تمسخر ادعای نتانیاهو را رد کرده و می‌گوید که نخست وزیر اسرائیل را «سر کار گذاشته‌اند»!

مطالب بیشتر در کیهان لندن

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید عصر شنبه در توییتی نوشت که در گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود مواد یا فعالیت‌های اتمی پنهانی تایید شده است. اما یک روز بعد کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان‎‌‌ انرژی بین‌‌المللی در وین دوباره آن را رد کرد.

در همین رابطه، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه ABC گفته است آنچه در تمام مدت پیش‌بینی کردیم این بود که اگر ما در برجام می‌ماندیم، مسیری بود که رسیدن به یک بمب اتم برای خامنه‌ای تضمین می‌‌شد به همین دلیل از توافق اتمی خارج شدیم، و اکنون اقتصاد ایران تبدیل به یک فاجعه شده.

مایک پمپئو در بخش دیگری گفت که پیش بینی شده اقتصاد جمهوری اسلامی ۱۰ یا ۱۲ درصد دیگر افت کند. وی تاکید کرد این موضوع مهم است چراکه آنها را از ظرفیت ساختن تسلیحات اتمی و موشک محروم می‌کند.

پمپئو در یک مصاحبه دیگر با شبکه فاکس نیوز با اشاره به کاهش تعهدات جمهوری اسلامی در برجام به آغاز استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم اشاره کرد و آن را نقض توافق اتمی دانست و تاکید کرد همانطور که پرزیدنت ترامپ بطور مشخص گفت رژیم ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت و آمریکا هر کاری که لازم باشد در این رابطه انجام خواهد داد.

اینهمه در حالیست که جمهوری اسلامی پس از ادعای بنیامین نتانیاهو درباره «تورقوزآباد» هر دروغی که می‌‌توانست سر هم کرد تا به همه بباوراند که آنچه نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده یک انبار قالیشویی است! حتی در سخنانی ادعا شد که آنجا محل نگهداری ضایعات است!

نشست شورای حکام آژانس بین‌‌المللی در وین به زودی آغاز خواهد شد و یکی از اصلی‌‌ترین مسائل آن در مورد شناسایی مواد رادیواکتیو در انبار تورقوزآباد و کاهش تعهدات برجامی رژیم خواهد بود. فعلاً مقام‌های بلندپایه حکومت ترجیح داده‌اند نسبت به اظهار نظر دیپلمات‌‌ها درباره گزارش آژانس که هنوز بطور رسمی منتشر نشده سکوت کنند.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، از همه طرف‌‌‌ها خواسته تا مانع افزایش تنش در مسئله اتمی با ایران شوند و تاکید کرده برای جلوگیری از وقوع یک درگیری نظامی برخورد مدیریت شده همه کشورهای مربوطه ضروریست. امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز که از انعطاف دونالد ترامپ در مورد رژیم ایران ناامید شده دست از تلاش به نفع رژیم ایران و منافع فرانسه برنداشته و حالا کانال جدیدی برای مذاکره با روس‌‌‌‌ها باز کرده و با ولادیمیر پوتین در مورد لزوم حفظ برجام تلفنی گفتگو کرده است.

خبر تایید آثار اورانیوم در تورقوزآباد واکنش‌‌های زیادی را در شبکه‌‌های اجتماعی به دنبال داشت که سه بحث اصلی در آنها مطرح می‌شود. آلودگی منطقه تورقوزآباد به مواد رادیواکتیو و تهدید سلامت ساکنان و زمین‌‌های کشاورزی و آب منطقه؛ رسوایی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی؛ موضع‌‌گیری‌‌های عجیب و غریب رسانه‌های موسوم به فارسی‌زبان به ویژه شبکه بی‎‎بی‎‎سی فارسی و کارشناسان آن بعد از سخنرانی نتانیاهو که همگی ادعاهای عراقچی و ظریف را تایید کرده‌اند!

این احتمال که دولت‌‌های اروپایی خیلی زودتر از تاریخی که کشف آثار رادیواکتیو در انبار تورقوزآباد توسط رویترز رسانه‌‌ای شد از نتیجه‌ی نمونه‌‌برداری بازرسان آژانس مطلع بودند نه تنها منتفی نیست بلکه به نظر می‌رسد آنها بر همین اساس مرتب به جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند!

با اینهمه چندان دور از تصور نیست که اروپایی‎‌‌‌ها حتی پس از انتشار گزارش رسمی آژانس انرژی اتمی نیز مواضع فعلی خود در حمایت از توافق اتمی را تغییر ندهند و دست از مماشات با رژیم بر ندارند. اما بی‌تردید دست اسرائیل برای جلب پشتیبانی جهانی و همچنین آمریکا برای ادامه‌ی فشار علیه جمهوری اسلامی بازتر خواهد شد.

رسوایی تورقوزآباد در حالی پیش از انتشار رسمی گزارش آژانس رسانه‌‌ای شده که دو روز پیش از آن جمهوری اسلامی که اصلا منکر نفتکش «گریس۱» بود و بعد مجبور شد با پرچم خود نام آن را به «آدریان دریا» تغییر بدهد ولی کماکان بر اینکه مقصدش سوریه نیست، پافشاری می‌کرد، معلوم شد ۲٫۱ میلیون بشکه‎‎‌‌ نفت خام را در بندر طرطوس تخلیه کرده است! با اینکه این اقدام زیر پا گذاشتن تحریم‌های اروپا علیه سوریه است، اما تا کنون هیچ واکنشی از سوی اتحادیه اروپا در این زمینه دیده نشده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy