Monday, Sep 23, 2019

صفحه نخست » فیلم افشاگری جنجالی نماینده مجلس درباره سلطان مافیای خودرو ایران

khodro_092219.jpgرادیو بین المللی فرانسه - علی علی‌لو، نمایندهٔ دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگویی با یک خبرنگار، بخش‌های کوچکی از عملکرد یک مافیای بزرگ خودرو در ایران را فاش می کند.علی علی‌لو در این گفتگو می گوید: «به ما می‌گویند غیرقانونی‌ است نگویید، مخفف بگوید: شرکت "ک" تنها شرکتی است که در هیئت مدیره "ایران خودرو" نماینده دارد، قطعه ساز هم هست؛ همان‌هایی که غیرقانونی، "بهمن خودرو" را دارند، حدود ۳۷ تا ۳۸ درصد "ایران خودرو" را دارند.»

یکی از جریان‌هایی که از مدت‌ها پیش در ایران آغاز شده است، روند خصوصی سازی "ایران خودرو" و "سایپا" بعنوان بزرگترین خودروسازان کشور است. وقتی به این روند با دقت نگاه کنیم، می‌بینیم که این روند در واقع سرآغاز انحصارگرایی مطلق و ایجاد یک امپراطوری بزرگ خانوادگی در صنعت خودرو کشور است.

علی علی‌لو در این گفتگوی کوتاه، در مورد پیدایش این مافیای انحصاری خودرو در کشور هشدار می‌دهد:

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

داستان از آنجا آغاز می‌شود که بر اساس گزارش‌های مستند، عمده قطعات مورد نیاز "ایران خودرو" و "سایپا" انحصاراً توسط سه قطعه ساز بزرگ کشور تهیه می‌گردد که توانسته با حذف تولیدکنندگان خرد عملاً تنها منابع تأمین برخی از قطعات برای خودروسازان شوند. این انحصارگرایی باعث وابستگی شدید "ایران خودرو" و "ساپیا" به این قطعه‌سازان بزرگ گردیده است.

اما در میان آنها یک غول بزرگی قطعه ساز قرار دارد که نه تنها از دو قطعه ساز دیگر بسیار بزرگ‌تر است بلکه در حال تسلط بر صنعت خودرو سازی ایران است. این غول، شرکت "کروز" نام دارد، کروز سهام‌دار اصلی شرکت خودرو سازی "بهمن" است و در حدود ۳۸ درصد سهام "ایران خودرو" را در اختیار دارد. این شرکت توسط شرکت‌های اقماری و تو در تویی که در اختیار دارد، بدنبال خرید سهام "سایپا" نیز می‌باشد تا بتواند نهایتاً این دو خودروساز را ادغام نماید و عملاً به امپراطور صنعت خودروی ایران تبدیل گردد.

در صورت چنین اتفاقی، "کروز" می‌تواند براحتی رقبای ریز و درشت دیگر را نیز از میدان بدر نماید و رأساً قطعات خودروسازان که خود مالک آنها است را تولید نماید؛ روندی که در نهایت منجر به انحصارگرایی و دیکتاوری مطلق می‌شود و در همان حال منجر به فساد بیشتر در صنعت خودرو کشور خواهد شد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

علی علی‌لو، نمایندهٔ دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ شبستر در استان آذربایجان شرقی بوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy