Monday, Oct 7, 2019

صفحه نخست » ورود عوامل سپاه به خاک عراق برای «تقویت حشدالشعبی»

Iraq.jpgکیهان لندن - بر خلاف ادعاهای رسانه‌های داخلی ایران تظاهرات علیه فساد حکومتی و بیکاری در شهرهای مختلف عراق همچنان ادامه پیدا کرده و در بعضی از شهرها از جمله بغداد و ناصریه عملاً به جنگ خیابانی تبدیل شده است.

نیروهای حشدالشعبی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محور سرکوب اعتراضات هستند و بر اساس گزارش شاهدان عینی علاوه بر شلیک مستقیم تک‌تیراندازها به سمت معترضان، از خمپاره و آرپی‌جی نیز استفاده می‌کنند! سلاحی که ضدنفربر و تانک است!

شبکه الحدث به نقل از منابع امنیتی و پزشکی نوشت که ارتش عراق روز دوشنبه «استفاده بیش از حد از زور» در درگیری با معترضین در شهرک صدر عراق را که عمدتا شیعه هستند تایید کرده است. در درگیری‌های شب گذشته در شهرک صدر دست‌کم ۱۵ نفر کشته شده‌اند. شهرک صدر در شرق بغداد واقع است. شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران چندین راکت و خمپاره به سمت این منطقه مسکونی پرتاب کردند.

به گزارش کیهان لندن، روزهای شنبه و یکشنبه ۱۳ و ۱۴ مهرماه، شماری از فرماندهان و اعضای نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه گروهی از نیروهای فاطمیون (افغان‌ها) به منظور تقویت نیروهای حشدالشعبی و عصائب اهل الحق در سرکوب اعتراضات عراق در بین زائران اربعین از طریق مرز شلمچه و چذابه وارد خاک عراق شدند. تعدادی از نیروهای اعزامی به عراق عضو «سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ» هستند.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

بر اساس آخرین گزارش‌ها تعداد کشته‌ها در اعتراضات عراق به ۱۰۶ تن و تعداد مجروحان به ۶هزار تن رسیده است. منابع غیررسمی اما می‌گویند آمار تلفات بیش از اینهاست.

فالح فیاض رییس حشد الشعبى و مشاور امنیت ملی عراق در یک نشست خبری با تأکید بر اینکه «می‌دانیم چه کسانی در پس خرابکاری و تظاهرات قرار دارند» ادعا کرد، «طرح براندازی نظام [در عراق] شکست خورد.» او تهدید کرده «دشمنان ما توانستند باعث قربانی شدن شماری از افراد شوند و این امر دردناک است اما دو برابر به آن پاسخ خواهیم داد.»

برخی منابع جمهوری اسلامی می‌گویند سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دوشنبه وارد بغداد شده است. پیش از این نیز شبکه العالم از دیدار برهم صالح رئیس جمهوری عراق با ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد خبر داد.

فرماندهی عملیات مشترک در عراق اعلام کرد که عبدالمهدی دستور خروج یگان‌های نظامی از شهرک صدر را صادر و یگان‎های پلیس کشور را جایگزین آن کرد. در بیانیه این فرماندهی آمده است: «تیم‌های تحقیقاتی فوری اقدامات خود را برای رسیدگی به حوادث اخیر آغاز کرده‌اند.» این بیانیه همچنین از همه نیروهای امنیتی خواست تا به قواعد درگیری ویژه حفاظت از تظاهرکنندگان و مبارزه با شورش بطور کامل پایبند باشند.

دو دستگی در حکومت عراق در مواجهه با اعتراضات آشکار است. گروهی که تهران پشت آنهاست عامل اعتراضات را عوامل آمریکا و عربستان می‌دانند و در سرکوب مردم مشارکت دارند و گروهی دیگر خواستار شنیدن صدای اعتراض‌ها هستند.

حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی گفته نیروهای مسلح آماده برقراری امنیت در تمام مرزهای ایران برای تردد آسان و بدون مشکل زائران هستند.

گروهی از مقام‎های سیاسی و نظامی در ایران می‌گویند «فتنه عراق را اسرائیل و عربستان» به راه انداخته‌اند. کیهان تهران نیز به نقل از تعدادی کارشناس خارجی نوشته است که فتنه عراق از سفارتخانه‌های آمریکا، انگلیس و هلند آب می‌خورد! مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی نمی‌خواهند شعار مردم عراق را بشنوند که رو به آنها شعار می‌دهند: برو گمشو!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy