انجمن آزادی اندیشه برگزار میکند:
جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ
سخنرانان:
علیرضا منافزاده، حسن یوسفی اشکوری، محمدرضا نیکفر
فشرده سخنرانیها:
■ علیرضا منافزاده
کتابهای درسی تاریخ: پیام آوران صلح یا منادیان کینه و نفرت
در آغاز اشارۀ مختصری به این موضوع خواهم کرد:
هویتهای ملی از چه زمانی در اروپا ساخته شدند و چگونه سرآمدان سیاسی و فرهنگیِ جامعههای غیرغربی به ویژه جامعههای شرقی و خاور میانه ای زیر تأثیر اروپا دست به هویت سازی ملی زدند؟
هویت منفی و هویت مثبت ملی یعنی چه؟ با ذکر یکی دو نمونه در اروپا با اندکی توضیح تاریخی.
چرا هویت ملی ایرانی هویتی منفی است؟
سپس با بررسی کوتاه کتابهای درسیِ تاریخ در ایران و بعضی کشورهای عربی نشان خواهم داد : 1- تصویر ذهنی ایرانیان در تاریخهایی که در مدارس کشورهای عربی به بچه ها درس میدهند چیست. 2- تصویر ذهنیِ عربها در تاریخهایی که به بچههای ایرانی درس میدهند چیست. با اشارۀ کوتاهی به تفاوت میان کتاب های درسی پیش و پس از انقلاب در این زمینه.
■ حسن یوسفی اشکوری
سه نکته اساسی در ارتباط با دین و ملیت
پس از ارائه تعاریفی حداقلی از دین و ملت و ملیت به سه نکته ضروری اشارتی می شود:
یکم. نخست آن که، اگر قرار بر هویت تاریخی و فرهنگی و ملی هر قوم و از جمله ایران باشد، البته دین از مهم ترین مقوّمات تشکیل ملیت بوده و هست.
دوم. نکته مهم دیگر پرسش از رابطه ملیت، دین و امت است.
سوم. واپسین سخن آن است که بازنشسته کردن سیاسی دین و نهادهای دینی در نظام های مدرن سکولار امروزین، هرگز به معنای بی اعتباری کل دیانت و یا حذف آموزه های دینی و مذهبی به طور عام و یا به طور خاص در جهان اسلام و یا ایران شیعی نیست.
■ محمدرضا نیکفر
نقد سیاست هویت
در این گفتار به این موضوع پرداخته میشود که مفهوم ایدئولوژیک "هویت" چه میگوید و سیاست مبتنی بر آن چه سیاستی است.
نکته مرکزی سخن این است که سیاست هویت سیاستی آزادیخواه و عدالتجو نیست، به مسائل اساسی تبعیض، بهرهکشی، خشونت و محیط زیست پاسخ نمیدهد و کاملا محتمل است که به خشونت بینجامد.
زمان: شنبه، ۱۴ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۳ آذر ۱۳۹۸)، ساعت ۵ بعد از ظهر
مکان: کلن
Melanchthon Akademie, Kartäuserwall 24b, 50678 Köln
تراموای ۱۵ یا ۱۶، ایستگاه Ulrepforte
نصرت کریمی؛ جنگ سنت و مدرنیته؛ ف. م. سخن