Friday, Dec 13, 2019

صفحه نخست » بلومبرگ: پروژه بودجه ایران - دروغ محض

budget_121319.jpgصدای آمریکا - بابی غوش، ستون نویس خبرگزاری بلومبرگ، در مقاله ای بودجه پیشنهادی سال آینده ایران را «بیشتر یک بلوف» توصیف کرده و نوشته طرح حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران «فوران آرزوها» است.

او می نویسد دولت ها همیشه، و به ویژه در دوران های سخت، می خواهند احساس امید را در بین شهروندانشان پرورش دهند؛ «اما بودجه ای که حسن روحانی روز یکشنبه از آن رونمایی کرد، هیچ مبنای واقعی ندارد.»

غوش برای نمونه با اشاره به اقدام دولت روحانی در استفاده از نرخ رسمی دلار برای بودجه ایران، می‌نویسد که عدد ۱۱۵ میلیارد دلار برای بودجه سال آینده که با نرخ رسمی دلار محاسبه شده، « تخیل محض» است. با نرخ واقعی دلار در بازار، بودجه پیشنهادی سال آینده ایران، ۳۷ میلیارد دلار است که شامل ۵ میلیارد دلار وامی می شود که وعده داده شده از روسیه دریافت خواهد شد و هنوز پرداخت آن نیز نهایی نشده است.

بابی غوش می نویسد که حتی ممکن است با واکنش هایی که ریال ایران به روندهای اقتصادی نشان دهد، رقم ۳۷ میلیارد دلار برای بودجه سال آینده ممکن است از این نیز کمتر شود. حسن روحانی همچنین می خواهد از طریق مالیات، ۱۳ درصد در آمد دولت را تامین کند در حالی که حقوق های کارمندان دولت را ۱۵ درصد افزایش دهد.

👈مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

به گفته او در حالی که در سال ۲۰۱۹ و پس از رویدادهای سال ۲۰۱۸، ارزش ریال به طور عمده مدیریت و حفظ شد، ادامه حفظ ارزش ریال کار دشواری خواهد بود. به ویژه آن که صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی ایران امسال دست کم ۹.۵ درصد کاهش خواهد یافت. به این ترتیب کاهش تولید ناخالص داخلی تنها دو کشور جهان - یعنی لیبی و ونزوئلا - بیش از ایران کاهش خواهد یافت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy