Sunday, Dec 1, 2019

صفحه نخست » بیانیه شدیدالحن جمعی از هنرمندان ایران در اعتراض به سرکوب معترضان

honarmand_113019.jpgبی بی سی - با گذشت حدود دو هفته از اعتراضات سراسری در اکثر نقاط ایران به گرانی ناگهانی بهای بنزین، واکنش‌های داخلی و خارجی به کشتن معترضان و استفاده از خشونت بی‌سابقه علیه این اعتراضات ادامه دارد.

در تازه ترین تحول، روز شنبه، نهم آذر- ۳۰ نوامیر، جمعی از هنرمندان سرشناس ایرانی طی بیانیه‌ای نسبت به سرکوب و خشونت بی‌سابقه علیه معترضان ناآرامی‌های چند هفته گذشته انتقاد کر‌ده‌اند؛ اصغر فرهادی، رخشان بنی اعتماد، بهمن فرمان آرا، حسین علیزاده و کیهان کلهر از جمله امضاء‌کنندگان این بیانیه نامیده شده‌اند.

در ابتدای این بیانیه با اشاره به تصاویر منتشر شده از کشتن معترضان در جریان اعتراضات اواخر آبان گذشته آمده: "در این روزهای تلخ که از پسِ آبان ۹۸ گذشته‌است، لحظه‌ای چهره‌ی جوانان جان‌باخته، مردمان زخم‌خورده، مادران داغدار و پدران بی‌تاب از برابر چشم دور نمی‌شود. جوانانی که خون پاک آن‌ها با بی‌تدبیری بر خاک ریخته شد و با انتساب‌شان به بیگانگان سعی بر نادیده گرفتن‌شان شده‌است. مردمانی که امروز از پسِ غبار غلیظ بی‌خبری و بی‌ارتباطی، نام و نشان یکان‌یکان‌شان آشکار می‌شود، به کدام گناه کشته شده‌اند؟ آن‌ها فقط به‌جان‌آمدگانی بودند که چون هیچ گوش شنوایی نیافتند، ناکارآمدی‌ها را در کوی و برزن فریاد زدند."

در ادامه این بیانیه که نام‌هایی چون داریوش مهرجویی (کارگردان)؛ محمد رسول‌اف (کارگردان)؛ لی‌لی گلستان (مترجم و نویسنده) و جعفر پناهی (کارگردان) هم در میان امضاکنندگان آن دیده می‌شود آمده:"با مردم چه می‌کنید؟ کدام روزن را برای شنیدن صدای مردم باز گذاشته‌اید؟ کدام تجمع اعتراضیِ مردم را تاب آورده‌اید؟ کدام حزب و تشکیلاتی که بتواند بیانگر خواست‌های مردم باشد را باقی گذاشته‌اید؟ هم‌چنان برآنید تا با خشونت، مردم را از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و بدیهی‌ترین نیازهای شهروندی‌شان محروم کنید؟ بدانید که فریاد فرو خُفته در گلوی مردم این سرزمین در تاریخ ماندگار خواهد شد."

دفاع این گروه از هنرمندان سرشناس ایرانی از معترضان کشته شده در جریان اعتراضات آبان گذشته در حالی صورت گرفته که مقام‌های ارشد حکومت ایران، از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر این کشور و فرماندهان سپاه، معترضان را "اشرار"، "اغتشاشگر" و امثال آن خوانده و مدعی شده‌اند که اعتراضات خودجوش به افزایش قیمت بنزین در نیمه شب، از طرف دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی و امثال آن برنامه‌ریزی‌شده است.

به گفته یک مقام سپاه تنها دو استان ایران صحنه اعتراض نبوده است.

در همین حال با وصل شدن اینترنت در بخش‌هایی از ایران ارسال تصاویر مربوط به این اعتراضات همچنان ادامه دارد.

ویدئوهای منتشرشده از رویدادهای هفته آخر آبان ماه در ایران نشان می‌دهد که ماموران انتظامی با لباس رسمی به سوی معترضان شلیک می‌کنند.

تیراندازی‌ها در مواردی از فاصله نزدیک و در حالی است که معترضان سلاح گرم یا سرد ندارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy