Monday, Dec 2, 2019

صفحه نخست » لیلا واثقی؛ بانوی سرکوب

vaseghi.jpgایران وایر - حسام قناطیر - «لیلا واثقی»، فرماندار شهر قدس روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه ایران اعلام کرده که در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ دستور شلیک به معترضان را صادر کرده است. درباره او که به‌عنوان یک زن در کسوت فرمانداری شهر قدس نشسته چه می‌دانیم؟ در سوابق مدیریتی او کلکسیونی از سمت‌های دولتی غیرمرتبط را می‌توان یافت؛ از مدیریت یک انتشارات تا معاونت فنی طرح سرشماری در نکا. او با پیگیری‌های «معصومه ابتکار»، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده به‌عنوان فرماندار منصوب شد تا دولت «حسن روحانی» تعداد فرمانداران زن بیشتری داشته باشد.

«سینه سپر کرده بودند و می‌گفتند اگر می‌توانید ما را بزنید. چون می‌دانستند دستور شلیک را از بالا به نیروی انتظامی نداده‌اند اما ما داده بودیم، من گفته بودم هر که از در فرمانداری به داخل وارد شد را بزنید» لیلا واثقی، فرماندار شهرستان قدس روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه ایران با بیان این جملات اعلام کرده که در جریان سرکوب اعتراضات شهرستان قدس دستور شلیک به معترضان توسط او صادر شده است.

لیلا واثقی کیست؟

او که با سخنانش درباره صدور دستور سرکوب معترضان مشهور شده را می‌توان از تیپ مدیران میانی جمهوری اسلامی دانست. مدیری که ارائه مقاله در نشریه خارجی و شرکت در سمينار بزرگداشت ولادت حضرت فاطمه دانشگاه مازندران را در زندگی‌نامه به‌عنوان یک ردیف ذکر می‌کند. او با استفاده از امکانات دولتی درس خوانده و با استفاده از مناسبات قدرت وارد ساختار شده و با هر دولتی نیز کار کرده است.

در سال ۱۳۵۱ متولد شده و در یک مصاحبه گفته که خانواده‌اش به دلیل مذهبی بودن او را به مدرسه نفرستادند تا انقلاب شده و به همین دلیل یک سال دیر به مدرسه رفته است.

لیسانس اقتصاد گرفته و در دوره‌ای که به‌اصطلاح پشت کنکور بوده ازدواج کرده و سپس در رشته اقتصاد دانشگاه بابلسر پذیرفته شده است. از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و سپس در دانشگاه آزاد فوق‌لیسانس گرفته است. بعدازآن در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران استخدام شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

در حین تحصیل و پس از فوق‌لیسانس اولین و دومین فرزندش را به دنیا آورده است. سپس تصمیم گرفته که ادامه تحصیل دهد. ادامه تحصیلی که البته مانند بسیاری از کارکنان و مقامات دولت پروازی و تنها برای گرفتن مدرک بوده است. او از دانشگاه کشاورزی تاجیکستان دکترای اقتصاد گرفته است. او البته اخذ مدرک دکترا از دانشگاه دولتی کشاورزی روسیه را هم جزو سوابق خود ذکر کرده است.

گرفتن چنین مدارکی در میان مدیران جمهوری اسلامی البته مرسوم است و کمتر نهادی درباره نحوه گرفتن مدارک این چنینی تحقیق می‌کند. او مانند دیگر مدیران جمهوری اسلامی نیز ادعای ارائه مقاله در نشریه خارجی را دارد. ازجمله تدوین مقاله و چاپ در مجله علمی كشور فرانسه.

در سوابقش کلکسیونی از سمت‌های دولتی غیرمرتبط را می‌توان یافت. درحالی‌که سال ۱۳۷۸ مدیر یک انتشارات در ساری بوده در سال ۱۳۸۵ معاون فنی طرح سرشماری در نکا در استان مازندران بوده است.

با این ویژگی‌ها او همواره در تلاش برای تصدی سمت‌های دولتی نیز بوده است. به‌گونه‌ای که پس از پیروزی «حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های ریاست سازمان برنامه‌وبودجه مازندران نام برده می‌شد.

لیلا واثقی درنهایت در دولت حسن روحانی به‌عنوان مديركل هماهنگي جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استان مازندران منصوب شد. با انتصاب «انوشیروان محسنی بندپی»، نماینده سابق چالوس به‌عنوان سرپرست سازمان تامین اجتماعی از لیلا واثقی به‌عنوان یکی از مدیران احتمالی این وزارتخانه نام برده می‌شد.

درنهایت اما محسنی بندپی استاندار تهران شد و لیلا واثقی را به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی فرمانداری شهریار منصوب کرد. او در خردادماه به‌عنوان سرپرست فرمانداری شهریار منصوب شده بود و در این میان با پیگیری‌های «معصومه ابتکار»، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده به‌عنوان فرماندار منصوب شد تا دولت حسن روحانی تعداد فرمانداران زن بیشتری داشته باشد.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی این موضوع را به‌احتمال نامزدی «محمدعلی محسنی بندپی»، رییس انجمن فیزیوتراپی ایران و برادر انوشیروان محسنی بندپی در انتخابات مجلس یازدهم مرتبط می‌دانند. به گفته این کاربران محسنی بندپی تلاش کرده تا از نفوذ پدر لیلا واثقی برای تایید صلاحیت برادرش استفاده کند. هرچند برخی وب‌سایت‌های محلی احتمال نامزدی محمدعلی محسنی بندپی در انتخابات را رد کرده‌اند.

رسانه‌های ایران از لیلا واثقی به‌عنوان اولین زن فرماندار استان تهران نام می‌برند اما او با سخنانش درباره صدور دستور شلیک گلوله به معترضان به یکی از مشهورترین چهره‌های سرکوب اعتراضات مشهور شده است. بر اساس گزارش‌ها در شهرستان قدس حدود ۱۰ نفر از معترضان کشته شده‌اند.

به دلیل درصد پایین مدیران زن در جمهوری اسلامی و به‌خصوص در سمت‌های نظامی و امنیتی معدودی از مدیران زن به نقش داشتن در سرکوب معترضان متهم هستند که ازجمله شاخص‌ترین چهره‌های آنان «مرضیه حدیدهچی دباغ»، از بنیان‌گذاران سپاه پاسداران و فرمانده سپاه همدان بوده است. حالا می‌توان نام لیلا واثقی را کنار نام حدیده‌چی قرار داد که بارها از سوی مسوولان جمهوری اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت. لیلا واثقی هم در جریان سرکوب اعتراضات مورد تقدیر قرار گرفت. «عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور چند روز قبل، در یک برنامه تلویزیونی، از فرماندار شهر قدس و مدیریت او در صحنه در جریان اعتراضات مردم تمجید کرده بود.

اینک لیلا واثقی به مشهورترین زنی تبدیل شده که دستور سرکوب معترضان را صادر کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy