Monday, Dec 2, 2019

صفحه نخست » نتانیاهو و ترامپ در یک دیدار فوری، جزئیات چگونگی فروپاشی حکومت اسلامی ایران را بررسی می کنند

trumpNet_120119.jpgرادیو اسرائیل - به دنبال گفتگوی تلفنی شب گذشته بین بنیامین نتانیاهو و پرزیدنت ترامپ، که موضوع اصلی در آن اوضاع ایران و آینده آن کشور بود، برخی محافل خبری گفتند که ممکن است نخست وزیر اسرائیل فردا رهسپار واشنگتن شود تا در یک دیدار خصوصی با رئیس جمهوری ایالات متحده، در این باره به طور مفصل و عملی سخن بگوید.

منابع خبری رادیو پیام اسرائیل در اورشلیم می گویند که شماری از سیاستمداران اسرائیلی که در مقام تصمیم گیری و یا توصیه به دولت هستند، بر این باورند که موقعیت رژیم ایران بسیار متزلزل شده و حتی اگر در مرحله کنونی توانسته است خیزش مردمی را سرکوب کند، ولی آتش خشم هنوز فرو ننشسته و هر روز ممکن است از نو شعله ور شود.

مقامات اسرائیلی نیز همانند بسیاری از تحلیلگران امور ایران، بر این باورند که با گذشت زمان، نه تنها وضع اقتصادی حکومت ایران بهتر نخواهد شد، بلکه خزانه دولت خالی تر خواهد گردید و سوء مدیریتی که در ایران وجود دارد، همراه با این واقعیت که مقامات ارشد رژیم، تنها در فکر پرکردن جیب خود هستند، اوضاع را وخیم تر می سازد و تردیدی نیست که در آینده ای نه چندان دور خیزش مردم از سرگرفته خواهد شد و این بار، بسیار شدیدتر خواهد بود و اقشار بیشتری را شامل خواهد گردید.

محافل خبری در اورشلیم می گویند که بعید نیست نتانیاهو همین امشب (دوشنبه) و یا بامداد فردا رهسپار واشنگتن شود. به گفته آنان، علاوه بر مساله ایران، نتانیاهو تصمیم خود را در مورد ضمیمه کردن یک نوار جغزافیایی در طول رودخانه اردن به خاک اسرائیل، رسما به آگاهی پرزیدنت ترامپ خواهد رساند و از او درخواست خواهد کرد موافقت خود را با این طرح علنی کند.

آگاهان می گویند که اگر رئیس جمهوری ایالات متحده پشتیبانی خود را از این طرح اعلام دارد، موقعیت سیاسی نتانیاهو در داخل اسرائیل بسیار تقویت خواهد شد. د

در حال حاضر، بن بست سیاسی در اسرائیل، در راستای برپایی دولت جدید ادامه دارد و یکی از مشکلاتی که حل نشده آن است که نتانیاهو می خواهد در ماه های نخست دولت جدید، همچنان ریاست آن را به دست داشته باشد و پس از آن مقام نخست وزیری را به بنی گانتس رهبر حزب آبی و سفید منتقل کند.

حقوقدانان می گویند که احتمال دارد کیفرخواست دادستانی در مورد اتهامات علیه نتانیاهو در همین ماه های آینده انتشار یابد و اگر او در آن زمان همچنان نخست وزیر باشد، ناچار به کناره گیری نخواهد بود، ولی اگر در آن هنگام او تنها یک وزیر کابینه باشد، باید استعفا دهد.

نفتالی بنت وزیر دفاع جدید اسرائیل هفته پیش گفته بود که با توجه به احتمال فروپاشی رژیم در ایران، اسرائیل باید بیشترین فشارها را برای ریشه کن ساختن حضور نظامی سپاه قدس در سوریه وارد آورد. ولی شماری از امیران ارتش و کارشناسان امور ایران گفته اند که چنین طرحی عملی نیست.

به گفته آشنایان امور، اکنون نتانیاهو در دیدار حضوری با پرزیدنت ترامپ می خواهد به او بگوید که اظهارات شفاهی در حمایت از مردم ایران کافی نیست و باید به اقدامات عملی پرداخت.

نتانیاهو می خواهد در دیدار خصوصی با پرزیدنت ترامپ، او را به اهمیت این اقدام متقاعد سازد و سپس تعیین جزئیات آن و طراحی اقدامات بعدی، به کارشناسان دو کشور سپرده شود.

نخست وزیر اسرائیل در سخنان روز گذشته خود، آمادگی چند کشور دیگر اروپایی به طرح موسوم به اینس تکس را محکوم دانست و به اروپائیان گفت بهتر است از تلاش برای نجات رژیم کنونی از فروپاشی، پایان دهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy