Tuesday, Dec 3, 2019

صفحه نخست » دو موضع‌گیری متفاوت ترامپ درباره اعتراض‌های ایران خبرساز شد

Trump.jpgایران اینترنشنال - دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد که این کشور از «مردم شجاع ایران که برای آزادی‌شان اعتراض کردند، حمایت می‌کند». این در حالی است که ترامپ در کنفرانس خبری ناتو با حضور مکرون در لندن روز سه‌شنبه گفت که از اعتراض‌های اخیر در ایران حمایت نمی‌کند.

ترامپ، روز سه‌شنبه دوازدهم آذر، در توییتر نوشت: «ایالات متحده آمریکا از مردم شجاع ایران که برای آزادی‌شان اعتراض کردند، حمایت می‌کند. ما در دولت ترامپ هستیم و همواره چنین خواهیم کرد.»

انتشار این توییت ترامپ چند دقیقه پس از آن صورت گرفت که او در دیدار با امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه در حاشیه برگزاری نشست سران ناتو در لندن، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر این که «آیا از اعتراض‌های مردم ایران حمایت می‌کنید؟»، گفته بود: «نمی‌خواهم در این باره اظهارنظری بکنم اما پاسخ من نه است. ولی من نمی‌خواهم در این مورد اظهارنظر کنم.»

این دو موضع‌گیری متفاوت درباره اعتراض‌های ایران در حالی است که او پیشتر ضمن انتقاد از کشتار تعداد انبوهی از مردم ایران به دلیل اعتراض و از سوی جمهوری اسلامی، خواستار توجه بیشتر جامعه جهانی به این موضوع شد.

65656.jpgبر اساس آخرین گزارش عفو بین‎الملل، دست‌کم ۲۰۸ نفر در اعتراض‌های ایران کشته شده‌اند، اما گزارش‌های دیگر حاکی از تعداد بیشتر کشته‌شدگان است. به طوری که نیویورک‌تایمز نوشت که در جریان اعتراضات سراسری، فقط ظرف ۳ روز ۱۳۰ نفر در ماهشهر کشته شدند.

ترامپ روز سه‌شنبه در جریان سفر به لندن، گفت: «اکنون که صحبت می‌کنیم، ایران احتمالا در حال کشتار هزاران نفر است، به همین دلیل اینترنت را قطع می‌کنند تا مردم نتوانند ببینند که چه چیزی اتفاق می‌افتد.»

او با اشاره به تعداد بالای کشته‌شدگان افزود: «نه فقط اعداد كوچك، بلكه اعداد بزرگ هم واقعا بد است، و اعداد واقعا بزرگ هستند... این یک چیز وحشتناک است و جهان باید مراقب آن باشد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی در سومین هفته از زمان آغاز اعتراض‌ها هنوز از اعلام آمار کشته‌شدگان خودداری می‌کنند و با رد گزارش‌های منتشرشده بین‌المللی در این زمینه، این آمار را «کشته‌سازی» می‌کنند.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا دولت ایران را به دلیل سرکوب معترضان مورد انتقاد قرار داد و تهدید به تحریم کرد.

همچنین مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از ایرانیان خواست تا ویدیوها، عکس‌ها و اطلاعات خود در رابطه با سرکوب اعتراض‌ها را برای دولت آمریکا بفرستند.

دو روز پس از آغاز اعتراض‌های ایران، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، ضمن «اشرار» خواندن معترضان، این اعتراضات را به کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه نسبت داد. پس از آن نیز حسن روحانی، از «یک پیروزی ملی بزرگ در برابر ابرقدرت‌ها و آمریکا» سخن گفت.

همچنین غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، روز سه‌شنبه دوازدهم آذر، آمریکا را مسئول حمایت از اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه در این کشور و آسیب‌های آن دانست و از تشکیل و رسیدگی به ۳۶۰ پرونده‌ شکایت از ایالات متحده برای شهروندان آسیب‌دیده با هدف پیگیری در مجامع بین‌المللی خبر داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy