Saturday, Dec 7, 2019

صفحه نخست » وزیر خارجه اسرائیل: بمباران ایران گزینه‌ای محتمل است

A4F37A0F-F01B-4340-BD3D-1149A4177018.jpegدویچه وله فارسی

از نظر اسرائیل، بمباران ایران به عنوان "یک گزینه" منتفی نیست. اما به گفته وزیر خارجه اسرائیل، نخست بایستی "تمام راه‌های دیگر" را آزمود. اسرائیل کاتس اروپایی‌ها را هم به شرکت در ائتلاف علیه ایران فراخوانده است.

اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای، بمباران ایران را به عنوان گزینه‌ای محتمل منتفی نمی‌داند. اسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، در جریان سفر خود به ایتالیا، در همین رابطه به روزنامه "کورریره دلا سرا" گفت: «بله، این یکی از گزینه‌هاست.»

آقای کاتس در پاسخ به این پرسش که آیا بمباران ایران می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های مورد نظر اسرائیل مطرح باشد، گفت: «ما به ایران اجازه نخواهیم داد سلاح‌های هسته‌ای تولید کرده یا به آن دست یابد.»

گرچه وزیر خارجه اسرائیل حمله این کشور به ایران را "محتمل" و "در حال بحث و بررسی" عنوان کرده، اما تأکید کرده است که اقدام نظامی تنها زمانی در مد نظر قرار خواهد گرفت که از "تمام راه‌های دیگر" حداکثر استفاده شده باشد.

اسرائیل کاتس افزود: «چنانچه این آخرین راه ممکن برای جلوگیری [از دستیابی ایران به سلاح اتمی] باشد، دست به اقدام نظامی خواهیم زد.»

گرچه وزیر خارجه اسرائیل حمله این کشور به ایران را "محتمل" و "در حال بحث و بررسی" عنوان کرده، اما تأکید کرده است که اقدام نظامی تنها زمانی در مد نظر قرار خواهد گرفت که از "تمام راه‌های دیگر" حداکثر استفاده شده باشد.

اسرائیل کاتس افزود: «چنانچه این آخرین راه ممکن برای جلوگیری [از دستیابی ایران به سلاح اتمی] باشد، دست به اقدام نظامی خواهیم زد.»

وزیر خارجه اسرائیل گفت: «اگر ایران از خطوط قرمز در برنامه هسته‌ای عبور کند، جبهه‌ای متحد از آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را در برابر خود خواهد دید که صدها موشک به سوی تهران شلیک خواهند کرد.»

آقای کاتس همچنین ضمن اشاره به منافع مشترک اسرائیل و عربستان سعودی افزود که "تهدید ایران" تنها متوجه تل‌آویو و ریاض نیست و از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، از نقض توافق هسته‌ای توسط ایران شکایت کرده‌اند. وزیر خارجه اسرائیل در ادامه مدعی شد که "جبهه بسیار گسترده‌ای علیه تهدیدات تهران وجود دارد".

وزیر خارجه اسرائیل هم‌زمان کشورهای اروپایی را به خاطر عدم همراهی آنها با سیاست سختگیرانه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در قبال ایران مورد انتقاد قرار داد. ترامپ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ رسما خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام را اعلام کرد و ضمن بازگرداندن تحریم‌های پیشین این کشور علیه ایران، تحریم‌های جدیدی را نیز علیه تهران وضع کرد.

خواست تشکیل ائتلاف عربی ـ اروپایی علیه ایران

وزیر خارجه اسرائیل که برای شرکت در پنجمین دور کنفرانس موسوم به "گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای" در رم، پایتخت ایتالیا، به سر می‌برد، در سخنرانی خود در روز جمعه گذشته ۱۵ آذر نیز خواستار تشکیل ائتلافی علیه ایران شده بود. اسرائیل کاتس از جمله گفته بود که زمان تشکیل ائتلافی متشکل از کشورهای عربی و اروپایی برای مقابله با برنامه اتمی ایران فرارسیده است.

هم‌زمان دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرده که بنیامین نتانیاهو در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با او در مورد موضوعات مختلفی از جمله ایران، وضعیت سوریه، نیازهای امنیتی اسرائیل و نیز راه‌های جلوگیری از برخورد نیروهای نظامی اسرائیلی و روسی گفت‌وگو کرده است.

اسرائیل بارها اهدافی را در سوریه به قصد مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور جنگ‌زده مورد حمله قرار داده و روسیه نیز به عنوان مهم‌ترین متحد سوریه این حملات را مورد انتقاد قرار داده است.

آقای کاتس در حالی از بمباران ایران به عنوان یکی از گزینه‌های محتمل سخن گفته که همتای ایرانی او آزمایش موشکی اسرائیل در روز جمعه گذشته را به عنوان تهدیدی برای جمهوری اسلامی مورد انتقاد قرار داده بود.

محمدجواد ظریف در پیامی توییتری ضمن "اتمی" خواندن این موشک، مدعی شده بود که اسرائیل با این آزمایش موشکی، "آن را به طرف ایران نشانه رفته بود".

ظریف همچنین از "استاندارد دوگانه" آمریکا و سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا و سکوت آنان در برابر این آزمایش موشکی انتقاد کرده بود.

در حالی که وزارت دفاع اسرائیل در رابطه با آزمایش موشکی مزبور تنها بیانیه‌ای کوتاه و بدون اشاره به جزئیات منتشر کرد، رسانه‌های اسرائیلی از آزمایش یک موشک پیشرفته با "قابلیت‌های جدید" خبر داده و به نقل از "منابع خارجی" آن را "اتمی" توصیف کرده بودند.

جمهوری اسلامی از ۴۰ سال پیش بدین‌سو اسرائیل را دشمن شماره یک و "آزادی قدس" را دکترین اصلی منطقه‌ای خود معرفی می‌کند. مقام‌های جمهوری اسلامی نیز همواره اسرائیل را تهدید به "نابودی" می‌کنند. از جمله حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، ۲۳ آبان گذشته "از بین رفتن اسرائیل" را رؤیایی خوانده بود که "به زودی" تحقق می‌یابد.

یک روز پس از این سخنان نیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت که حکومت ایران نه خواهان "محو مردم یهودی"، بلکه در پی "نابودی حکومت و رژیم تحمیلی صهیونیستی" است. در ادبیات جمهوری اسلامی از کشور اسرائیل با عنوان‌هایی همچون "رژیم صهیونیستی" یا "رژیم اشغالگر" نام برده می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy