Friday, Dec 13, 2019

صفحه نخست » وال استریت ژورنال: «تلاش پنهان» عربستان سعودی برای حل اختلاف‌هایش با ایران

SA_121119.jpgایران اینترنشنال - روزنامه وال استریت ژورنال از «تلاش پنهان» عربستان سعودی برای حل اختلاف‌هایش با ایران و دیگر رقبای منطقه‌ای ریاض خبر داده است.

این روزنامه آمریکایی، پنج‌شنبه ۲۱ آذر، در گزارشی نوشت که مقام‌های ریاض نگران تاثیر منفی خطرهای ناشی از تنش‌ با ایران بر اقتصاد عربستان سعودی هستند.

وال استریت ژورنال اضافه کرده است که تمایل ریاض برای بهبود روابط با تهران و دیگر رقبای منطقه‌ای در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های سعودی به میزان برخورداری از حمایت آمریکا و دیگر متحدان با دیده تردید نگاه می‌کنند.

به نوشته این روزنامه، محاسبات ریاض درباره تهران، به ویژه پس از حمله موشکی و پهپادی علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی - آرامکو - تغییر یافته است؛ حملاتی که ایران به دست داشتن در آن متهم شده است.

یک مقام سعودی درباره این حمله به وال استریت ژورنال گفت: «حمله ۱۴ سپتامبر بازی را تغییر داد.»

وال استریت ژورنال بر اساس گفته‌های مقام‌های سعودی، اروپایی و آمریکایی، نوشته است که نمایندگان عربستان سعودی و ایران در ماه‌های اخیر به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق عمان، پاکستان و کویت با یکدیگر پیام‌هایی را مبادله کرده‌اند.

مهم‌ترین هدف این تبادل پیام، کاستن از تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی اعلام شده است.

روابط سیاسی و تجاری ایران و عربستان سعودی از دو سال پیش و پس از حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در ایران قطع شد. تابستان نیز به دنبال حملات مختلف در منطقه به ویژه حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، تنش‌ها میان دو کشور اوج گرفت.

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، ۱۳ آبان ماه از ارسال نامه‌ای از سوی حسن روحانی به سران عربستان سعودی و بحرین خبر داد و گفت که «اساس این نامه‌ها امنیت، صلح و ثبات منطقه است.»

پیش از آن، ربیعی از ارسال پیام ریاض به تهران در راستای کاهش تنش بین دو کشور و مسئله آتش‌بس در یمن خبر داده و گفته بود: «‌برخی کشورها پیام‌هایی از سوی عربستان [سعودی] برای روحانی آوردند اما این باید در عمل هم دیده شود و تجاوزات آنان به یمن قطع شود.»

با این حال، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، اعلام کرد که اظهارات مقام‌های ایرانی در این باره «دقیق نیست».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy