Tuesday, Dec 31, 2019

صفحه نخست » تهدید شدید خانواده‌های بختیاری و شیرپیشه

Bakhtiari.jpgایران وایر - شاهد علوی ـ «منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه پدر و مادر، مونا خواهر پویا و آصف و مهرداد بختیاری عموهای پویا، ۵ عضو خانواده پویا هستند که هنوز در بازداشت هستند هرچند قرار بود دیروز دوشنبه ۹ دی آزاد شوند، اتفاقی که نیفتاد.»

این سخنان «بهمن صادقی‌نور»، پسردایی خانم «ناهید شیرپیشه» مادر «پویا بختیاری»، تاییدی است بر این‌که با گذشت یک هفته از بازداشت ۵ تن از اعضای خانواده پویا بختیاری، دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی از آزاد کردن آنان سرباز زده است. دستکم ۹ تن از اعضای این خانواده ساعت ۲ بامداد سه‌شنبه ۳ دی، از سوی نیروهای اطلاعاتی که به منزل خانواده پویا بختیاری مراجعه کرده بودند بدون ارائه حکم بازداشت و همچنین حکم اجازه ورود به منزل بازداشت شدند.

خبر بازداشت خانواده بختیاری در ساعات ابتدایی انتشار آن، با توجه به منبع نه‌چندان معتبر اعلام خبر و در دسترس نبودن هیچ‌کدام از اعضای خانواده بختیاری برای تایید خبر با تردیدهای بسیاری مواجه شد. چند ساعت پیش از بازداشت بنا بود آقای «منوچهر بختیاری»، پدر پویا، میهمان برنامه زنده ایران‌وایر باشد اما زمان شروع برنامه دسترسی به ایشان مقدور نشد که به نظر می‌رسد ناشی از اختلال در دسترسی اینترنتی منزل آقای بختیاری در چند ساعت پیش از بازداشت باشد.

خبرگزاری امنیتی مهر نخستین رسانه‌ای بود که خبر این بازداشت را منتشر کرد و به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده بود خانواده بختیاری «عناصر فعال در پروژه استمرار اغتشاشات و کشته‌سازی» بوده و در روند «پروژه ضدانقلابی ورشکستگان فراری» قرار گرفته و فعالانه بر «اقدامات ساختارشکنانه» خود اصرار ورزیده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

به گفته آقای صادقی‌نور، از این جمع، در روزهای گذشته چند تن از اعضای خانواده آزاد شدند و اداره کل اطلاعات البرز و دستگاه قضایی تاکید کرده بودند که ۵ عضو هنوز در بازداشت خانواده هم روز ۹ دی آزاد خواهند شد: «دو عموی دیگر جان‌باخته پویا و عمه‌اش قصد داشتند برای فاتحه خواندن بر سر مزار پویا بروند. ماموران اطلاعاتی آن‌ها را تا آنجا همراهی کرده و آنجا هم اجازه نداده بودند، سوگواری کنند و دوباره آن‌ها را تا رسیدن به خانه‌هایشان همراهی کرده بودند. وقتی یکی از عموهای پویا می‌پرسد ۵ دی هم که تمام شد، کی می‌خواهید بقیه خانواده ما را آزاد کنید. مامور اطلاعاتی ارشد به او می‌گوید ۹ دی آزاد می‌شوند. بعدا هم همین حرف را هم در دادگاه انقلاب به خانواده ما گفته بودند وقتی برای پیگیری وضعیت بازداشتی‌های خانواده به دادگاه انقلاب رفته بودند.»

جدای از شبه کیفرخواست غیرحقوقی و امنیتی که خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده بود هنوز مشخص نیست خانواده پویا بختیاری به چه اتهامی بازداشت شده‌اند: «اطلاعات به خانواده گفته است وکیل لازم نیست و این‌ها زود آزاد می‌شوند، اما روزی هم که خانواده به دادگاه انقلاب رفته بودند به آن‌ها نگفته بودند اتهام اعضای بازداشتی خانواده چیست و اصلا چرا بازداشت شده‌اند. آن‌ها بی‌گناه هستند.»

اگرچه اکنون مشخص شده است وزارت اطلاعات مسوول بازداشت خانواده پویا بختیاری است اما مشخص نیست آن‌ها را در چه بازداشتگاهی نگه می‌دارند و در ۷ روزی هم که از بازداشت آنان می‌گذرد خانواده آقای بختیاری و خانم شیرپیشه موفق نشده‌اند با آن‌ها گفتگو یا ملاقات کنند و همین موجب نگرانی خانواده آن‌ها شده است: «هیچ‌کدام از ۵ عضو بازداشتی خانواده در این فاصله با خانواده تماس تلفنی نداشته‌اند و ما نمی‌دانیم اصلا در چه وضعیتی و کجا نگهداری می‌شوند و چرا مانع تماس آن‌ها با خانواده می‌شوند.»

به گفته آقای صادقی‌نور، خانواده آقای بختیاری و خانم شیرپیشه به‌شدت تهدید شده‌اند و به آن‌‌ها گفته شده در صورت اطلاع‌رسانی وضعیت بازداشتی‌ها بدتر خواهد شد و با آنان هم برخورد خواهد شد: «خانواده در داخل ایران حتی به تماس بستگان خارج از کشور هم به‌سختی پاسخ می‌دهند چون فشار زیادی روی آن‌ها وارد شده است. وحشت‌آفرینی کرده‌اند و تعجبی هم ندارد، نظامی که همکلاسی یک نوجوان جان‌باخته در شیراز و خانواده آن کودک را تهدید می‌کند که سخن نگویند طبعا از هیچ تهدید و فشاری بر خانواده ما هم کوتاهی نمی‌کند. هیچ حکومتی با یک سال سابقه حکمرانی چنین رفتار نمی‌کند که این‌ها با سابقه چهل ساله می‌کنند.»

آقای صادقی‌نور می‌گوید یکی دیگر از دایی‌های پویا که اطلاعات او را متهم کرده که در خبررسانی در مورد پویا فعال بوده است هنوز تحت تعقیب ماموران است: «اطلاعات گمان می‌کند این دایی پویا در اطلاع‌رسانی از وضع خانواده فعال بوده و برای بازداشت او به خانه‌اش مراجعه کرده‌اند اما خوشبختانه او آنجا نبوده است و ماموران اطلاعات تاکنون موفق به بازداشت او نشده‌اند.»

خانم «طاهره شیرپیشه»، مادربزرگ پویا بختیاری ۵ دی‌ در ویدیویی گفته بود ماموران مانع حضور او بر سر مزار نوه‌اش شده‌اند و هرچه التماس کرده حتی اجازه نداده‌اند برای یک فاتحه خواندن بر سر مزار پویا برود. خانم شیرپیشه در همین ویدیو از ماموران خواسته بود فرزندان و اعضای خانواده‌اش را آزاد کنند. به گفته خانم شیرپیشه، ماموران حاضر در بهشت سکینه به او گفته بودند فرزندان او فردا (روز بعد از چهلم، ۶ دی) آزاد خواهند شد. وعده‌ای که تاکنون عملی نشده است.

پیش‌تر آقای منوچهر بختیاری، پدر پویا، در گفتگویی اختصاصی با ایرانوایر گفته بود که اداره کل اطلاعات البرز و دادستانی کرج از او خواسته‌اند فراخوان برای شرکت مردم در مراسم چهلم پویا را پس بگیرد و مراسم چهلم فرزندش را به‌جای بهشت سکینه و بر سر مزار او، در یک مسجد برگزار کند. درخواستی که آقای بختیاری رد کرده بود و در واکنش به این‌که این جدا کردن صف خودش از صف نظام است تصریح کرده بود او در صف مردم است و نظام را دشمن خود می‌داند چون پسرش را کشته است.

به‌این‌ترتیب، در شرایطی که با توجه به استفاده از تک‌تیرانداز برای کشتن تصادفی معترضان و نظاره‌گران اعتراضات شاید بتوان گفت دوره حکومت ترور در ایران آغاز شده است و درست در زمانه سرکوب و کشتار گسترده معترضان، یکی از آنان که نترسید و گفت نظام دشمن اوست، به همراه ۴ تن دیگر از اعضای خانواده‌اش هنوز اسیر دست دشمن است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy