Tuesday, Dec 31, 2019

صفحه نخست » منابع آگاه: سفیر آمریکا در عراق این کشور را به مقصد نامعلومی ترک کرد

safir.jpgالعربیه - منابع آگاه سه‌شنبه ۳۱ دسامبر به العربیه و الحدث گفتند که سفیر آمریکا در عراق، بغداد را به مقصد نامعلومی ترک کرد. این منابع تاکید کردند سفیر و بقیه کارمندان سفارت از طریق فرودگاه بین‌المللی، بغداد را ترک کردند.

خبرنگار العربیه سعی کرد تا از وزارت امور خارجه عراق نظری در این خصوص کسب کند اما این وزارت از دادن هر گونه اظهار نظری خودداری کرد.

پیشتر وزارت امور خارجه عراق قصد خود را برای فراخوان سفیر آمریکا در بغداد اعلام کرده بود تا موضع دولت عراق در محکوم کردن بمباران مقر شبه نظامیان حزب الله عراق توسط آمریکا را به وی ابلاغ کند.

در بیانیه صادر شده از سوی وزارت امور خارجه عراق، اقدام نیروهای آمریکا در بمباران مقر لشکرهای وابسته به حشد الشعبی محکوم شده و نقض آشکار حاکمیت عراق قلمداد شده است.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

در ادامه این بیانیه آمده که رایزنی‌هایی با کشورهای اروپایی شرکت کننده در ائتلاف بین‌المللی انجام خواهد شد تا موضع یکپارچه‌ای درباره آینده حضور نیروهای ائتلاف در عراق اتخاذ شود.

در پی حملات روز دوشنبه ۳۰ دسامبر ایالات متحده که با موجی از موضعگیری‌ها در عراق در محکوم کردن آن مواجه شد، واشنگتن مقامات عراقی را متهم کرد که تلاش‌های لازم برای «محافظت» از منافع ایالات متحده را به خرج نمی‌دهند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: «ما بارها و بارها به دولت عراق هشدار داده و اطلاعاتی را با آن‌ها در چهارچوب همکاری به اشتراک گذاشتیم تا به مسئولیت خود برای محافظت از ما به عنوان مهمان، عمل کنند.»

این مقام مسئول یادآور شد، ارتش و دیپلمات‌های آمریکایی «به دعوت دولت عراق» در این کشور حضور دارند و لذا «این وظیفه دولت عراق است که از ما محافظت کند اما اقدامات لازم در این راستا را انجام نداده است.»

از سوی دیگر، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا در حساب توئیترش نوشت: «امروز در پی پاسخ آمریکا به حملات اخیر در عراق با انتونیو گوتیرس دبیر کل سازمان ملل متحد صحبت کرده وتوضیح دادم که اقدام ما، صرفا جنبه دفاعی داشته و به هدف بازدارندگی ایران و حمایت از جان آمریکایی‌ها انجام شده است.»

سی ان ان روز دوشنبه گزارش داد که مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیم ساعت پیش از بمباران شبه نظامیان تحت حمایت ایران، عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق را در جریان گذاشته بود و دونالد ترامپ از این عملیات اطلاع داشت.

این در حالی بود که عبدالمهدی تاکید داشت، مخالفت شدید اللحن خود با بمباران مواضع حشد الشعبی را به وزیر دفاع آمریکا ابلاغ کرده است.

از ۲۸ اکتبر تاکنون ۱۱ مورد حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق ثبت شده است که شامل سربازان آمریکایی یا دیپلمات‌ها و هدف قرار دادن سفارت ایالات متحده در منطقه سبز امنیتی در بغداد می‌شود.

به گفته یک منبع آمریکایی، ۱۰حمله نخست یک کشته و چندین زخمی از سربازان عراقی برجای گذاشت و همچنین زیان‌های مادی زیادی را در پی داشت اما حمله روز جمعه در کرکوک، بیانگر نقطه عطفی بود زیرا یک پیمانکار آمریکایی کشته شد و اولین بار بود که ۳۶ راکت به پایگاهی اصابت کرد که سربازان آمریکایی در آن حضور داشتند.

شامگاه یکشنبه نیروهای آمریکایی یک سری حملات را به هدف ضربه زدن به تاسیسات فرماندهی و کنترل تیپ حزب الله عراق یکی از برجسته‌ترین جناح‌های طرفدار ایران در حشد الشعبی به مورد اجرا در آوردند که به عنوان بخشی از نیروهای عراق به شمار آمده و شماری از گروه‌های زیر پرچم آن، تحت کنترل و هیمنه ایران هستند.

دولت عراق روز دوشنبه اعلام کرد که حملات هوایی آمریکا این کشور را وادار به «باز بینی روابط» خود با ایالات متحده می‌کند.

یک مقام آمریکایی اظهار داشت: «ما در مورد این تهدیدها با دولت عراق در تماس نزدیک هستیم و قطعا به آنها اطلاع دادیم که اقدام به پاسخگویی به حمله اخیر خواهیم کرد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy