Tuesday, Dec 31, 2019

صفحه نخست » ایران می خواهد با یک جنگ فرسایشی، تحریم های آمریکایی را متوقف کند

isr_123119.jpgرادیو اسرائیل - یک کارشناس ارشد امور امنیتی در اسرائیل، ژنرال نیروهای ذخیره یوسی کوپرواسر ارزیابی می کند که رژیم ایران ممکن است گروه هایی از نیروهای چریکی شیعه تحت فرمان خود را از داخل عراق و شرق سوریه، به نواحی مجاور مرز اسرائیل در بلندی های گولان منتقل سازد. او همچنین می گوید که اگر درگیری نظامی بین حکومت اسلامی ایران و ارتش آمریکا در خاک عراق بالا گیرد، اسرائیل نیز ممکن است هدف حملات تعرضی قرار گیرد و از این رو باید کاملا هشیار باشد.

رژیم ایران در گذشته به حزب الله لبنان دستور داده بود که بکوشد در نزدیکی خاک اسرائیل نیز مستقر گردد تا بتواند این کشور را از فاصله کمتری مورد تهدید قرار دهد. ولی اسرائیل با حملات متعدد هوایی، این برنامه را خنثی کرد و حتی یکی از فرماندهان میان پایه سپاه قدس در حمله هوایی اسرائیل کشته شد و آن برنامه عملی نگردید. اکنون ممکن است رژیم ایران برخی واحدهای مستقر در عراق را به داخل سوریه و نزدیکی مرز اسرائیل منتقل کند تا هم از تجاوز آمریکایی در امان باشند و هم بتوانند توان عملیاتی خود را حفظ کنند.

این گمان نیز همچنان به قوت خود باقی است که اگر رژیم ایران خود را در آستانه سقوط احساس کند، و یا در خاک عراق درگیری جنگی بین گروه های وابسته به ایران و ارتش آمریکا رخ دهد، رژیم ممکن است در صدد برآید به اسرائیل نیز آسیب برساند.

این احتمال از مدت ها پیش مطرح گردیده و اسرائیل نسبت به آن هوشیار است، به ویژه آن که در چندین مورد گفته شده که حملات هوایی در خاک عراق، علیه انبارهای اسلحه حشد الشعبی وابسته به حکومت ایران، توسط پهپادهای اسرائیلی انجام گرفته است.

گر چه اسرائیل به طور رسمی مسؤولیتی در این زمینه به عهده نگرفته، ولی نخست وزیر و وزیر دفاع چند بار به صورت مبهم گفته اند که اسرائیل، به دشمنان خود در هر نقطه ای و از جمله عراق، آسیب خواهد رساند.

از دیدگاه ژنرال ذخیر کوپرواسر، گرچه حزب الله لبنان و حزب الله عراق هم نام هستند، ولی هر یک به طور مستقل عمل می کنند و دستورات آن ها مستقیما از تهران می رسد. کتائب حزب الله عراق صریحا می گوید که خامنه ای را رهبر خود می داند و از او دستور می گیرد.

ژنرال کوپرواسور که در یک اندیشکده امنیتی در اورشلیم به پژوهش مشغول است می گوید که رژیم ایران از طریق عملیات فرساینده نظامی در عراق و خرابکاری در خلیج فارس و یک رشته عملیات دیگر، می خواهد ایالات متده را به این باور برساند که بهتر است تحریم های اقتصادی علیه رژیم ایران را متوقف سازد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy