Wednesday, Jan 15, 2020

صفحه نخست » ارزیابی ارتش اسرائیل: تظاهرات کنونی موجودیت رژیم را به خطر نمی اندازد

ris_013120.jpgرادیو اسرائیل - رکن اطلاعات در ستاد ارتش اسرائیل، در گزارش سالیانه خود ارزیابی کرده که تظاهرات کنونی در ایران و شعارهایی که کلیت نظام را در برابر پرسش قرار داده، هنوز در ابعادی نیست که بتواند ادامه موجودیت رژیم را به خطر اندازد - ولی می تواند پایه های آن را متزلزل سازد و در دورهای بعدی، رژیم به مرحله سقوط برسد.

در ادامه ارزیابی آمده است که اگر رژیم ایران به طور کامل به فعالیت های اتمی باز گردد، در ظرف دو سال خواهد توانست نخستین بمب هسته ای خود را بسازد. به موجب این ارزیابی، حدود یک سال لازم است که رژیم بتواند اورانیوم غنی شده لازم را برای ساخت بمب آماده سازد و حدود یک سال دیگر وقت لازم است تا بتواند اورانیوم غنی شده را به صورت بمبی در آورد که بتوان آن را به عنوان کلاهک موشک جنگی نصب کرد.

دولت اسرائیل همیشه اعلام کرده که اجازه نخواهد داد رژیم ایران به بمب هسته ای برسد و همین قاطعیت، یک بار دیگر در سخنان شب گذشته نتانیاهو نیز بازگو شد.

در گزارش سالیانه ارتش اسرائیل، در عین حال گفته شده که گرچه رژیم ایران با نقض پله به پلۀ تعهداتش در چارچوب برجام، در آستانه خروج از این توافق قرار گرفته، ولی اگر کشورهای غربی به یاریش بشتابند، مایل است به برجام باز گردد. به گفته کارشناسان ارتشی، رژیم ایران با اقدامات اخیر خود تلاش کرده بر اروپا و دنیا فشار آورد تحریم ها را بردارند و با ایالات متحده همکاری نکنند.

در این ارزیابی گفته شده که رژیم ایران ممکن است به این نتیجه برسد که ناچار است برای رسیدن به یک توافق اتمی متفاوت از برجام، و به همین منظور می کوشد امتیازاتی برای خود کسب کند.

ارزیابی سالیانه رکن اطلاعات ستاد ارتش درباره موقعیت اسرائیل در برابر کشورهای همسایه، قرار بود هفته پیش ارائه شود. ولی به دنبال هلاکت قاسم سلیمانی و رویدادهای بعدی، به تعویق افتاد

درباره نزاع فلسطینی - اسرائیلی، در این گزارش سالیانه ابراز نگرانی شده که ممکن است حماس در انتخابات آینده فلسطینی ها، علاوه بر تسلط کنونی خود بر نوار غزه، حاکمیت در کرانه باختری را نیز از دست گروه فتح خارج کند و بر شدت عملیات تروریستی خود علیه اسرائیل بیافزاید. حماس در سال های اخیر به رژیم ایران بسیار نزدیک تر شده و کمک های تسلیحاتی و مالی بیشتری از آن حکومت دریافت می کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy