Wednesday, Jan 22, 2020

صفحه نخست » رطب و یابسی که خانم فرزانه روستایی در مورد پرواز اوکراین به هم می بافد!؛ ف. م. سخن

roostai_012120.jpgالبته وقتی برای نوشتن مطلبی نیاز به کاغذ و مرکب نباشد و انتشار مطلب هم هزینه و زحمتی نداشته باشد کلاغ هم می تواند قارقارش را به عنوان صدای ماریا کالاس جا بزند و در باره اش مطلب بنویسد.

به قول معروف در فضای مجازی، کی به کی ست؟ آزادی بیان هست و آزادی قلم. پس بتازانیم در هر زمینه ای که می توانیم.

البته بعضی زمینه ها، برای تاخت و تاز کردن چندان هموار نیست و چون کمتر کسی علاقه به سواری در زمین سنگلاخ دارد جاده های کم رفت و آمد، هموار نمی شود.

مثلا اگر به من بگویند مطلبی در باره ی ذوب آهن بنویس، من ی هم که قلم را در چهار عرصه می تازانم، کم می آورم و به بهانه ی سرماخوردگی و گرفتگی سینه سکوت اختیار می کنم.

خدا پدر ویکی پدیا را بیامرزد که دست آدم را در هیچ زمینه ای خالی نمی گذارد.

اگر زمان قدیم بود، مگر کسی می توانست این همه مطلب چرت و پرت و خارج از تخصص اش بنویسد!

یادم می آید اسم میشل پیکولی بود یا ژان گابن که از یاد من و چند دوستی که داشتیم در باره ی سینمای فرانسه صحبت می کردیم رفته بود؛ بعد از مراجعه به انواع و اقسام «لاروس» های کوچک و بزرگی که داشتم، بالاخره کار کشید به پرسیدن تلفن سفارت فرانسه از ۱۸ (آن موقع ها هنوز ۱۱۸ نشده بود!) و انجمن ایران و فرانسه در خیابان شاپور غلامرضا و سوال از هر که تلفن را بر می داشت که این هنرپیشه ای که ریخت اش اینجوری ست و هیکل اش اینجوری، اسم اش چیست!

*****

حالا حرف حساب ام چیست؟ هیچی! حرف حساب ام این است که سر بعضی مسائل، مشکلی پیش نمی آید که اگر من و شمای آماتور، در فلان رشته قلمفرسایی کنیم و معلوماتی از خود صادر کنیم. ولی وقتی موضوع بسیار حساس و دقیقی که به کشته شدن انسان ها و روح و روان بازماندگان آن ها ربط دارد، شایسته آن است که کمی محتاط تر عمل کنیم قلم بتازانیم.

خانم فرزانه ی روستایی، در این زمینه با عرض معذرت بی گدار به آب زده و دوغ و دوشاب را در هم آمیخته و چند تئوری استخراج کرده که علت سقوط یا زدن هواپیمای اوکراینی می توانسته این چیزهایی باشد که ایشان گفته (لینک).

بعد، از مستند روزهای صفر و ویروس استاکس نت و هک پالایشگاه و پخش موسیقی راک استرالیایی، تونل زده است به ماجرای هواپیمای اوکراینی.

در نهایت شش فرضیه مطرح کرده که بنیان بعضی از این فرضیه ها از بیخ غلط است مثلا موضوع سیگنال های نظامی و غیر نظامی و اشعه ی مادون قرمز و حرارت موتور.

حالا این ها همگی قابل گذشت است ولی وقتی کار به بدبین کردن خواننده نسبت به اوکراینی ها می کشد و این جملات نوشته می شود که:
«... اکراین یکی از فاسد ترین کشورهای بلوک سابق شرق است که به تنهایی میزبان همه فساد و مافیای دنیای روس زبان است. دولتهای اکراین پیشنهاد هیچ معامله و مشارکت در هیچ فسادی را رد نمی کنند. مردم این کشور با الکل و سیگار و رشوه و سرطان در اثر حادثه چرنوبیل دست و پنجه نرم می کنند. رئیس جمهور این کشور کمدین بوده است و هیچ سابقه سیاسی ندارد.»
در اینجا دیگر حکایت از تئوری سازی به قلماشی می کشد که باید آن را خیلی محکم به نویسنده تذکر داد.

این دیگر بازی با کلمات نیست که هر کی هر کی بر آن حکم فرما باشد، بلکه بازی با روح بازماندگان کشته شدگان این حادثه دهشتناک است.

مطلب ایشان به دلیل آش در هم جوش بودن ابدا قابل تجزیه و تحلیل و برخورد جدی نیست.

این ها را فقط از این جهت نوشتم که به ایشان بگویم، این وادی، محل خوبی برای تاخت و تاز قلمی نیست.

می توان رفت و برای حکومت نکبت و دیروز و امروز ش مطالب بی ضرر نوشت.

این عرصه ای که وارد آن شده اند، عرصه هول آوری ست که ورود به آن در حد ایشان نیست. فکر می کنم همین مقدار برای تذکر به ایشان کافی باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy