Thursday, Jan 23, 2020

صفحه نخست » پیک نت: حکومت در ایران می خواهد بگوید اهل درس‌گرفتن نیست

PN_012320.jpgپیک نت - حکومت بجای حل مسئله، همچنان در پی حذف صورت مسئله است. این کوتاه ترین تفسیر از مقاومتی است که حکومت با سرکوب ها، بازداشت ها، محاکمات و پافشاری بر فرمایشی شدن انتخابات مجلس در برابر خواسته های مردم از خود نشان میدهد.

1- پس از سرکوب شورش 15 خرداد سال 42 و دستگیری شماری از مذهبیون به شمول رهبران وقت نهضت آزادی ایران، محاکمه ای نظامی و فرمایشی شبیه دادگاه هائی که بنام انقلاب در جمهوری اسلامی تشکیل می شود تشکیل شد. مهندس بازرگان در این دادگاه یک جمله تاریخی گفت که به گوش شاه برسد. او خطاب به رئیس دادگاه گفت: ما آخرین گروهی هستیم که به جرم فعالیت سیاسی غیر مسلحانه محاکمه می شویم. دادگاه آنها را به زندان هائی تا 10 سال محکوم کرد. دیری نپائید که سازمان های چریکی - از جمله سازمان مجاهدین خلق- شکل گرفتند و یک دوره طولانی ترور و اعدام و کشتن فعالان چریک که در خانه های تیمی زندگی می کردند در خیابانها و در همین خانه ها آغاز شد.

2- سید ضیاء عامل کودتائی که رضا شاه را به سلطنت رساند در خاطرات خود میگوید: پس از تیراندازی به شاه در کاخ مرمر من برای سر سلامتی رفتم به دیدار ایشان. مغموم و مکدر کنار پنجره ایستاده و باغ را نگاه می کردند. به محض آن که وارد شدم، به طرف من باز گشتند و گفتند: می بینی سید! در خانه خودش هم آدم در امان نیست! گفتم: تقصیر با خودتان است اعلیحضرت. وقتی جلوی فعالیت همه احزاب را گرفتید، آنها می روند زیر زمین و دست به اینگونه اقدامات می زنند. (نقل به مضمون از گفتگوی صدرالدین الهی با سید ضیاء)

همین دو نمونه از صدها نمونه دیگر در ایران و کشورهای دیگر برای آنها که در جمهوری اسلامی بر استبداد و سرکوب و سانسور و برپائی مجلس فرمایشی و جلوگیری از فعالیت احزاب و سندیکاها و تجمعات پافشاری می کنند باید درس آموز باشد. البته اگر در جمهوری اسلامی کسی اهل درس گرفتن از تاریخ باشد. تصور می کنند حکومت ابدی دارند و فراموش می کنند که هیچ حکومت استبدادی و تک نفره در طول تاریخ ایران وجهان ابدی نبوده است.

ترور روز گذشته فرمانده بسیچ شادگان توسط چند نقابدار مقابل خانه اش در جنوب استان خوزستان، شهری که در جریان اعتراضات اخیر قربانیان زیادی داده و شاهد سرکوب تجمعات کارگری بوده مرور بالا را ناگزیر ساخت. همچنان که اعتصاب دوباره صدها کارگر رسمی و پیمانی پتروشیمی بندرامام در اعتراض به کاهش پاداش تولید و توقف پرداخت اضافه کاری‌ شان و خیزی که برای مجلس مطیع بیت رهبری برداشته اند.

عکس: تظاهراتی که پس از تیراندازی به شاه در کاخ مرمر، حکومت وقت در تهران و به حمایت از شاه ترتیب داد و دادگاهی که در آن طراحان آن تیراندازی و ترور ناکام محاکمه شدند: پرویز نیکخواه، منصور پورکاشانی، فیروز شیروانلو و محسن رسولی . پس از انقلاب نیکخواه را معلوم نشد به چه دلیل و با حکم چه کسی تیرباران کردند.




Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy