Saturday, Feb 1, 2020

صفحه نخست » حمله هواداران مقتدى صدر به تظاهرکنندگان معترض عراقی در بغداد

A4088821-449D-4942-A30A-EBADB4982CA6.jpegالعربیه فارسی

منابع خبری العربیه، روز یکشنبه 2 فوریه، اعلام کردند، برگزیدن محمد توفیق علاوی از سوی رئیس جمهوری عراق برای مقام نخست وزیری این کشور و مامور کردن او برای تشکیل کابینه، با مخالفت معترضان در بغداد و برخی شهرهای جنوب عراق روبرو شده است.

طبق این گزارش معترضانی که برای اعلام مخالفت خود با این گزینه برای نخست وزیری در میدان التحریر بغداد تجمع کرده بودند، مورد حمله هواداران مقتدی صدر قرار گرفته و تعدادی از آنها زخمی شدند.

همزمان یک بمب صوتی در میدان «الطیران» که به میدان التحریر در بغداد نزدیک است، منفجر شد و به زخمی شدن دو نفر منجر شد.

برگزیدن علاوی برای پست نخست وزیری از سوی برهم صالح با مخالفت گسترده معترضان در بغداد، نجف، ناصریه، کربلا و بصره مواجه شد.

در بغداد معترضان با تجمع در میدان «التحریر» مخالفت خود با تعیین علاوی را رسما اعلام کردند. در شهر کوت از تئابع یصره نیز تظاهرکنندگان معترض عراقی مخالفت خود با تعیین محمد توفیق علوی را ابراز کردند. در شهر نجف معترضین با بستن جاده منهی به فرودگاه مخالفت خود را با تعیین محمد علاوی ابراز داشتند.

شامگاه جمعه محمد توفیق علاوی، از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق به مقام نخست وزیری برگزیده و مامور تشکیل کابینه شده است.براساس قوانین عراق، نخست وزیر منتخب یک ماه برای تشکیل کابینه و اخذ رای اعتماد از پارلمان فرصت دارد.

محمد توفیق علاوی، 65 ساله، در دولت نوری مالکی که در گزارش سازمان ملل متحد، به فاسدترین دولت معاصر عراق معروف شد، وزیر ارتباطات بود.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در حالی محمد توفیق علاوی را مامور تشکیل کابینه جدید کرده است که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشین عراق در روز 29 نوامبر به دنبال هفته ها تظاهرات ضددولتی از سمت خود استعفاء کرده بود.

با این حال اما علاوی تنها سیاستمداری است که دارای روابط نزدیک با تهران نیست. او متعهد شده است كه مستقل از احزاب حاکم به عنوان یک نخست وزیر تکنوکرات دولت خود را تشکیل دهد واصلاحات مورد نظر مخالفان از جمله مبارزه با فساد و انتخابات زودهنگام پارلمانی را اجرا کند.

محمد توفیق علاوی در پیامی ویدئویی که در اینترنت منتشر شده از تظاهرکنندگان ضددولتی خواست که به اعتراض به «فساد» ادامه دهند. وی همچنین تهدید کرد که در صورتی که گروه ها و ائتلاف های سیاسی به او برای معرفی گزینه های مورد نظرشان برای عضویت در کابینه فشار بیاورند از سمت خود کناره گیری خواهد کرد.

رئیس جمهوری عراق تا روز شنبه به گروه های سیاسی حاضر در پارلمان این کشور برای توافق بر سر گزینه نخست وزیری مهلت داده بود.

او هشدار داده بود که در صورت عدم دستیابی گروه های سیاسی به توافق بر سر نخست وزیر آینده با استفاده از اختیارات خود در قانون اساسی فردی را به انتخاب خود مامور تشکیل کابینه خواهد کرد.

نخست وزیر جدید عراق در پیام ویدئویی خود خطاب به معترضان گفت: «اگر ایثار و شجاعت شما نبود هیچ تغییری در این کشور روی نمی داد.»

او در بخش دیگری از سخنانش خطاب به معترضان افزود: «من به شما ایمان دارم و از شما می خواهم که به اعتراض ها ادامه دهید.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy