Tuesday, Feb 4, 2020

صفحه نخست » در جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی چه چیزهایی ثبت شده که حکومت اسلامی از انتشار آن ها وحشت دارد؟؛ ف. م. سخن

59704EAD-3BBB-461A-B754-5A9BC29F6733.jpegپیش از ورود به موضوع مطرح شده در تیتر این مطلب، چند نکته به استحضار خوانندگان گرامی می رسانیم:
-غیر از نوار گفت و گوی واحد مراقبت با خلبان آسمان، گفت و گوهای دیگری نیز در همین بازه ی زمانی ضبط شده از جمله تماس مراقبت کشوری با رادار نظامی. این نوار تا کنون منتشر نشده و احتمالا بعد از این هم منتشر نخواهد شد.

-این که ساعت پرواز هواپیمای آسمان بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی بوده، یاوه ای بیش نیست چرا که هواپیمای آسمان، ورودی به منطقه ی تهران بوده و نه خروجی.

-خلبانان آسمان که شاهد شلیک موشک های سپاه به سمت هواپیمای اوکراینی بوده اند، مورد «مصاحبه»ی مقامات امنیتی، و به عبارتی بازجویی امنیتی قرار گرفته اند و حکم اکید به آن ها شده است که از بازگو کردن ماجرا تحت هر عنوانی و به هر شخص و نهادی خودداری کنند.

- چنین «مصاحبه»هایی با ناظران دیگر حادثه نیز صورت گرفته که آن ها هم افشا نشده و احتمالا افشا نخواهد شد.

-فرمان سکوت «مصاحبه کنندگان» چنان سنگین و جدی بوده که ناظران، موضوع را حتی با مسوولان مافوق خود نیز مطرح نکرده اند.

*****

اما در جعبه ی سیاه هواپیمای اوکراینی چه اطلاعاتی ثبت شده که جمهوری اسلامی از ارائه ی آن به مقامات بین المللی خودداری می کند؟

دو قسمت جعبه ی سیاه عبارتند از:
FDR
که سرنامِ
Flight Data Recorder
است که عبارت است از «دستگاه ضبط اطلاعات و پارامترهای پروازی».

این دستگاه، تمام پارامتر های فنی و پروازی هواپیما را ضبط و ذخیره می کند. بررسی آن، وضعیت فرامین هواپیما و دیگر قطعات فنی را همراه با سرعت و ارتفاع و غیره ی هواپیما نشان می دهد که در زمان وقوع سانحه هواپیما بر اساس و تحت آن پرواز می کرده است.

قسمت دوم
CVR
است که سرنامِ
Cockpit Voice Recorder
است. کار این دستگاه، «ضبط صداهای داخل کابین خلبان» است. در شرایطی این دستگاه صداهای داخل کابین مسافران را هم می تواند ضبط کند.

از نظر سیاسی و اجتماعی، آن چه در اف.دی.آر ضبط شده، اهمیت خاصی ندارد ولی آن چه در سی.وی.آر ذخیره شده، می تواند ضربه ی مهلکی به حیثیت حکومت اسلامی و نهاد شلیک کننده ی موشک به سمت هواپیما، یعنی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بزند.

صداهای ضبط شده در هواپیما، قطعا لحظات وحشت و هراس را ثبت کرده است خاصه آن که هواپیما به یکباره در آسمان منفجر نشده بلکه به شکلی آسیب دیده، کل مسیر سقوط را طی کرده و بعد از برخورد با زمین متلاشی شده است. به عبارتی و با کمال تاسف، مسافران زیادی در طول لحظات سقوط زنده و هوشیار بوده اند و این لحظات وحشتناک را تا موقع برخورد با زمین پشت سر گذاشته اند.

جمهوری اسلامی احتمالا از محتوای فایل ضبط شده توسط سی.وی.آر بی خبر است اما چون می تواند حدس بزند که این صداها چه نفرتی در میان مردم می تواند پدید آورد، از تحویل آن به مقامات بین المللی خودداری می کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy