Thursday, Feb 13, 2020

صفحه نخست » جهش کم‌سابقه هزینه‌های نظامی جهان

military_021120.jpgرادیو فردا - نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد مخارج نظامی جامعه جهانی طی سال ۲۰۱۹ در مقایسه با ۱۰ سال گذشته جهش بزرگی را تجربه کرده است.

مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک بریتانیا روز جمعه ۲۵ بهمن‌ ماه در گزارشی اعلام کرد، هزینه‌های نظامی در جهان طی سال گذشته میلادی ۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش پیدا کرده است که طی ده سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

آمریکا و چین که بزرگترین هزینه‌های نظامی را در جهان دارند، مخارج خود را ۶.۶ درصد افزایش داده‌اند.

آمریکا پارسال بیش از ۶۸۶ میلیارد دلار هزینه‌های نظامی داشته و به دنبال آن چین با اختلاف چشمگیری در ردیف دوم قرار گرفته است. چین پارسال ۱۸۱ میلیارد دلار هزینه نظامی داشته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

آمریکا پارسال هزینه‌های نظامی خود را حدود ۵۳.۴ میلیارد دلار افزایش داده که برابر کل هزینه‌های نظامی بریتانیا است.

جزئیات آمارها نشان می‌دهد چین طی یک دهه گذشته شکاف اختلاف هزینه‌های نظامی با آمریکا را کوچک‌تر کرده است. سال ۲۰۱۰ آمریکا ۷۵۶ میلیارد و چین تنها ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه نظامی داشت. در این مدت، آمریکا از هزینه‌های خود کاسته و چین افزوده است.

عربستان ۷۸.۴ میلیارد دلار، روسیه ۶۱.۶ میلیارد و هند با ۶۰.۵ میلیارد دلار در ردیف‌های بعدی بزرگترین هزینه‌کننده‌های نظامی هستند.

در مجموع، کل هزینه‌های نظامی جهان در سال گذشته میلادی بیش از ۱.۸ تریلیون دلار بوده است که سهم آمریکا از کل هزینه‌های جهانی نظامی بیش از یک سوم آن است.

این گزارش تنها به جزئیات هزینه‌های نظامی ۱۵ کشور بالاترین هزینه‌کننده‌ نظامی اشاره کرده و نامی از ایران در آن نیست.

با این حال، آخرین گزارش «مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» موسوم به «سیپری» که اردیبهشت امسال منتشر شد، ارزیابی کرده بود که هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۳ میلیارد و ۱۹۴ میلیون دلار بوده است.

اسرائیل ۲۲.۶ میلیارد و عراق نیز ۲۰.۵ میلیارد دلار در سال گذشته هزینه نظامی داشته‌اند.

هزینه‌های نظامی اتحادیه اروپا هم با توجه تهدیدهای روسیه طی سال گذشته ۴.۲ درصد افزایش یافت، اما کل هزینه‌های این اتحادیه حتی به مخارج نظامی آمریکا نیز نمی‌رسد.

در میان کشورهای اروپایی، بریتانیا با ۵۴.۸ میلیارد، آلمان ۴۸.۵ میلیارد و ایتالیا با ۲۷.۱ میلیارد دلار بیشترین هزینه‌های نظامی را داشته‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy