Saturday, Feb 15, 2020

صفحه نخست » انتقاد شدید آلمان از چین، روسیه و آمریکا

021520A_top.jpg

فرادیو فردا - رانک-والتر اشتاین مایر رییس جمهور آلمان با متهم کردن چین، روسیه و آمریکا به افزایش بی‌ثباتی در جهان در مورد خطرات ناشی از یک رقابت جدید میان «ابرقدرت‌ها» و مسابقه تسلیحات هسته‌ای هشدار داد.

رییس جمهور آلمان این سخنان را روز جمعه ۲۵ بهمن در مراسم گشایش کنفرانس مونیخ ایراد کرد.

ده‌ها نفر از رهبران و دیپلمات‌های ارشد جهان از جمله رییس جمهور فرانسه، نخست وزیر کانادا و دبیرکل ناتو قرار است در این کنفرانس امنیتی که هر ساله از سال ۱۹۶۳ در مونیخ برگزار می شود، سخنرانی کنند.

آقای اشتاین مایر در سخنرانی افتتاحیه همایش گفت: «روسیه استفاده از نیروی نظامی و تغییر مرزهای اروپا به شیوه خشونت‌آمیز را باری دیگر به یک سیاست بدل کرده است.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

وی افزود: «چین قوانین بین المللی را به صورت دلخواه و فقط زمانی که با منافع آن کشور مغایرت ندارد، می‌پذیرد... و آمریکا، نزدیکترین متحد ما با دولت فعلی ایده یک جامعه بین المللی را رد می‌کند.»

رییس جمهور آلمان با اشاره به شعار «عظمت را به آمریکا بازمی‌گردانیم» که یکی از شعارهای اصلی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ است، گفت: «عظمت را باز می‌گردانیم حتی اگر هزینه آن را همسایگان و متحدان بپردازند.»

آقای اشتاین مایر افزود: «نتیجه این وضعیت افزایش بی‌اعتمادی، افزایش تسلیحات و کمبود امنیت و حتی رفتن به سوی مسابقه تسلیحات هسته‌ای است.»

وزرای خارجه و دفاع آمریکا عالی رتبه‌ترین مقامات دولت آن کشور هستند که در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت می‌کنند. قرار است هر دو آنها همراه با دبیرکل ناتو روز شنبه ۲۶ بهمن در یک جلسه بحث شرکت کنند.

کنفرانس امنیتی مونیخ یکی از مجامع بین المللی مهم است و درگذشته نیز در مواردی مثل حمله نظامی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ صحنه اختلاف و تنش بین اروپا و آمریکا بوده است. ولی تنش فعلی بین دو سوی اقیانوس اطلس از موارد قبلی شدیدتر است و موضوعات بیشتری را شامل می‌شود.

در هئیت اعزامی از سوی آمریکا نیز ممکن است اختلافاتی بروز کند. علاوه بر مقامات ارشد دولت نانسی پلوسی، رییس دمکرات مجلس نمایندگان نیز در این مجمع شرکت خواهد کرد و مسلما برخی از مواضع او با دولت دونالد ترامپ متفاوت خواهد بود.

حضور مایک پومپئو، وزیر خارجه و مایک اسپر وزیر دفاع آمریکا این امیدواری را تقویت کرده که در ملاقات آنها با اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در حاشیه کنفرانس ممکن است گشایش‌هایی در مورد بحران افغانستان روی دهد.

شرکت کنندگان در گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان ابراز امیدواری کرده‌اند «کاهش یک هفته‌ای درگیری‌های نظامی» که مقدمه مذاکره رسمی بین طرفین متخاصم در افغانستان تلقی می‌شود، به زودی اجرا شود.

رییس کنفرانس امنیتی مونیخ قبل از گشایش جلسات این همایش با تاکید بر نگرانی‌های مربوط به جنگ داخلی سوریه و تداوم درگیری‌های نظامی در لیبی «ناتوانی جامعه بین المللی» برای حل این دو بحران را «نابخشودنی» توصیف کرد.

انتظار می‌رود که همزمان با جلسات این کنفرانس تظاهراتی در مخالفت با جنبه‌های مختلف سیاست‌های بین المللی برگزار شود و از این رو حدود سه هزار و ۹۰۰ مامور پلیس برای حفظ نظم و امنیت این کنفرانس اعزام شده اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy