Monday, Feb 17, 2020

صفحه نخست » «دختر باد» از موانع فدراسیون هم می‌پرد

Farzaneh_Fasihi.jpg• درباره آنچه بر فرزانه فصیحی در مسیر موفقیت گذشت

ایندپتندنت فارسی - او دختر باد است، اگرچه فدراسیون دو و میدانی ایران با رویکردی باورنکردنی چندان دوست ندارد درخشش او را ببیند. فرزانه فصیحی اما به سمت آرزوهایش می‌دود، تند و برق‌آسا هم می‌دود.

دختر اصفهانی دو و میدانی ایران در کاپ استانبول، در ماده ۶۰ متر، موفق شد با ثبت زمان ۷. ۲۵ ثانیه به مقام اول برسد و رکورد ملی ایران را بشکند. فرزانه پیش از این در مسابقات بین‌المللی صربستان رکورد جدیدی در دو ۶۰ متر ایران با زمان ۷. ۲۹ ثانیه به ثبت رسانده بود. او در فاصله حدود ۲ ماه، ۲ بار رکورد ایران را شکست. فرزانه در مسابقات بلگراد صربستان با زمان ۷. ۲۹ ثانیه، حدنصاب حضور در دو و میدانی قهرمانی جهان را به دست آورده بود.

داستان فرزانه فصیحی را اما می‌توانید از یک سال پیش پی بگیرید؛ وقتی او تصمیم گرفت از دو و میدانی خداحافظی کند. فرزانه که مدال برنز ۶۰ متر قهرمانی داخل سالن آسیا را سال ۲۰۱۸ در تهران مال خود کرده بود، خسته از آنچه در ورزش زنان ایران می‌گذرد، در اوج دوران حرفه‌ای خود تصمیم به کناره‌گیری گرفت. اما چه خوشحال‌کننده که دوباره باانگیزه برگشت و حالا رکورددار ایران است و همه منتظر درخشش او در مسابقات جهانی هستند. فرزانه فصیحی درباره تصمیم خداحافظی‌اش گفته بود: «در روزهایی که از دو و میدانی خداحافظی کردم، از همه چیز ناامید بودم و مربیگری را آغاز کردم. اما یک نور در تاریکی برایم روشن شد. همسرم ساعت‌های زیادی با من صحبت کرد و به این نتیجه رسیدیم که همیشه می‌توانم مربیگری کنم اما شرایط امروز و جوانی‌ام همیشگی نخواهد بود و باید یک‌بار دیگر شروع کنیم."

مطالب بیشتر در سایت ایندپتندنت فارسی

فرزانه فصیحی با فروش ماشین و وام ازدواج‌ به صربستان رفت تا در باشگاه پارتیزان بلگراد تمرین کند. او دوباره تصمیم گرفته بود که به آرزوهایش برسد. تمرینات فرزانه در باشگاه پارتیزان بهترین نتایج را برای او داشت. فدراسیون دو و میدانی اما هیچ کمکی به فرزانه فصیحی نکرد. عجیب‌تر اینکه پس از ثبت رکورد جدید فرزانه در صربستان، ایرج عرب، رئیس فدراسیون دو و میدانی ایران، نامه‌ای به فدراسیون جهانی دو و میدانی نوشت و درخواست کرد که رکورد فرزانه فصیحی ثبت نشود.

آن نامه حیرت‌آور بود و وقتی رئیس فدراسیون دو و میدانی با بازتاب‌های آن مواجه شد، گفت: «ما به هیچ وجه مسابقات صربستان را زیر سئوال نبردیم و فقط خواستار یک‌سری مدارک شدیم. هدف ما این است که کارها بدون حاشیه انجام شود. هیچ نگاه پیچیده‌ای به اتفاقات و افراد نداریم. ما هیچ نگاهی به اینکه فصیحی قرار است به عنوان نماینده ورزشکاران در انتخابات فدراسیون به یک نامزد خاص رای بدهد، نداریم. به من درباره ایمیل اول گفتند که یک نفر در فدراسیون بدون هماهنگی با من درخواست ابطال نتیجه فصیحی را کرده است، که این درست نیست. ما یک ایمیل استعلامی ارسال کردیم که متاسفانه جواب آن دو روز قبل از اینکه به دست‌مان برسد، در اختیار ورزشکار قرار گرفت و این کار درستی نبود. من نمی‌خواهم این موضوع را تا انتها پیگیری کنم، چون شرایط خوبی رقم نخواهد خورد. ادبیات ایمیل اول درست نبود و قبول دارم، ولی در ایمیل دوم همه چیز به شکل درست ارسال شد.» ایرج عرب به مسئله انتخابات ریاست فدراسیون دو و میدانی اشاره می‌کند و در حرف‌هایش نگرانی خود را از اینکه شاید فرزانه فصیحی به نامزدی غیر از او رای بدهد، بروز می‌دهد. این که یک ورزشکار حرفه‌ای قربانی مسائل انتخابات فدراسیون دو و میدانی شود و فدراسیون تا مرز ابطال رکورد او پیش برود، نشان می‌دهد که برای یک فدراسیون، ورزش تا چه اندازه می‌تواند بی‌اهمیت باشد.

فرزانه فصیحی اما به‌رغم رفتارهای فدراسیون و با هزینه‌های شخصی برای ایران می‌دود و سهمیه مسابقات جهانی را به دست آورده است. برگردیم به اواسط سال ۹۶، وقتی فرزانه فصیحی توسط همین فدراسیون کنار گذاشته شد و مجید کیهانی، رئیس پیشین فدراسیون دو میدانی، با خشم از دلایل کنار گذاشته شدن تعدادی از دوندگان زن حرف زده بود: «ما از اعزام بانوان حمایت می‌کنیم و اصلا این چنین نیست که بگوییم بانوان اهمیتی ندارند. براساس معیارهایی چون شانس مدال و تجربه، نفرات اعزام می‌شوند و در این باره همه باید به تصمیم سازمان تیم‌های ملی و فدراسیون احترام بگذارند. فرزانه فصیحی هم در رقابت‌های گذشته اصلا رکورد خوبی نزده و با توجه به شانس کمی که داشت، ما نمی‌توانستیم او را به رقابت‌ها بفرستیم. برای ما مهم است ورزشکاری که به مسابقات می‌رود بتواند رکورد خوبی بزند.»

فرزانه فصیحی از دل چنین دیدگاه‌های خشن و سختگیرانه‌ای، امروز به دختر باد ایران تبدیل شده است. او دو سال پیش در پاسخ به همین حرف‌ها و دلزده از شرایط خود گفته بود: «من خیلی اذیت شدم و این اتفاق واقعا برایم نابودکننده بود. یک سئوال اساسی از مسئولان فدراسیون دو و میدانی و کمیته ملی المپیک دارم، که آیا می‌شود دختران را به خاطر ضعیف بودن، کنار گذاشت؟ اگر قرار نیست سرمایه‌گذاری کنند، بگویند ما تمرین نکنیم.»

فدراسیون دو و میدانی دو سال پیش توان تشخیص این را نداشت که ورزشکارش می‌تواند در آینده‌ای نزدیک یک ستاره در دو و میدانی باشد و رکورد ایران را در ۲ ماه، ۲ بار بشکند. فدراسیونی که تیم کارشناسی برای چنین تشخیص‌هایی ندارد، از دو سال پیش یا به فکر حذف نام فرزانه فصیحی از تیم ملی بود و حذف رکورد او در مسابقات صربستان. فرزانه اما نه تنها سریع‌ترین دختر ایران است، بلکه از روی موانع فدراسیون هم پریده و به امروز رسیده است؛ او به جایی رسیده که آرزویش را داشت و گفته بود تمام این مسیر را از کودکی در دفترچه خاطراتش نوشته بوده است: «در میان وسایلم دفتر خاطرات آن سال‌ها را پیدا کردم. عادت داشتم هر روزم را می‌نوشتم. چندین دفتر از آن سال‌ها دارم. سال‌های نوجوانی و اوایل جوانی. ورق که می‌زدم دیدم به تک تک آنچه نوشته‌ام، رسیده‌ام.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy