Thursday, Feb 20, 2020

صفحه نخست » افشاگری نتانیاهو از سفرهای محرمانه خود به شمار زیادی از کشورهای عربی

bibi_022020.jpgرادیو فردا - نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که به‌شمار زیادی از کشورهای عربی سفرهای محرمانه کرده ولی نمی‌تواند شمار این دیدارها و جزئیات آن را فعلاً اعلام کند.

بنیامین نتانیاهو گفته که مناسبات کشورش با جهان عرب شاهد یک تحول «انقلابی» است و این روند رو به افزایش است.

وی تأکید کرده که این نزدیکی تنها به دلیل «تهدید مشترک ناشی از ایران» برای اسرائیل و کشورهای عرب نیست بلکه از اشتیاق خود اعراب نیز ناشی می‌شود که از جمله به فناوری و کشاورزی مدرن اسرائیل علاقه‌مند هستند.

بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در مصاحبه با شبکه هلا، متعلق به عرب‌های تابع اسرائیل سخن می‌گفت.

وی در این مصاحبه گفته است که بخشی از افکار عمومی کشورهای عرب از برقراری مناسبات با اسرائیل حمایت می‌کنند و حتی وبلاگ‌نویس‌هایی در عربستان پیشگام و فعال تغییر افکار عمومی کشورشان برای ایجاد رابطه با اسرائیل هستند و «صریحاً از لیکود و رهبر آن حمایت می‌کنند.»

آقای نتانیاهو گفت، ده سال پیش چنین نزدیکی روابط با کشورهای عرب، یک رؤیا بود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

وی چند روز پیش نیز گفته بود که تماس‌های محرمانه کشورش با دولت‌های عربی غیر از سه دولت در جریان است؛ اما به نام آنها اشاره نکرد.

شبکه‌های اجتماعی بنیامین نتانیاهو هم‌زمان با سخنان چهارشنبه او، وعده وی را در خصوص برقراری پروازهای مستقیم میان تل‌آویو و مکه، برای اعزام اعراب مسلمان تابع اسرائیل جهت انجام آیین حج در عربستان، منتشر کردند.

با وجود این، پیام‌های وعده ایجاد خط مستقیم هوایی تل‌آویو - مکه، پس از دقایقی و بدون توضیحی، حذف شد.

شماری از هواپیماهای مسافربری از مقصد و مبدأ اسرائیل، از چندی پیش از آسمان سعودی عبور می‌کنند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی، هفته گذشته در واکنش به گزارش‌های رسانه‌ای در مورد وجود تلاش‌های پشت پرده برای انجام دیدار میان بنیامین نتانیاهو با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، گفته بود که هر گونه تحول در روابط کشورش با اسرائیل بعد از پیشبرد صلح میان فلسطینیان و اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین طبق شرایط فلسطینیان، خواهد بود.

اما بنیامین نتانیاهو به شبکه هلا گفت فلسطینیان تنها یک درصد از جهان عرب هستند و نمی‌توانند تعیین‌کننده روابط ۹۹ درصد دیگر اعراب جهان با اسرائیل باشند.

مصر و اردن تنها دو کشور عربی هستند که با اسرائیل رابطه رسمی دارند. بقیه کشورهای عرب و اسلامی ظاهراً تا حال اسرائیل را به‌رسمیت نشناخته‌اند.

اما بنیامین نتانیاهو دو سال پیش آشکارا به عمان رفت؛ شماری از وزیران اسرائیلی نیز در دوره اخیر بارها به بحرین و امارات سفر کرده‌اند.

همچنین بعد از دیدار بی‌سابقه بنیامین نتانیاهو با عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حکومت انتقالی سودان، که دو هفته پیش در کشور اوگاندا انجام شد، اسرائیل بلافاصله پروازهای مسافربری از آسمان سودان را آغاز کرده است.

در حالی که اتحادیه عرب و سازمان کشورهای اسلامی ماه گذشته طرح صلح آمریکایی «معامله قرن» برای حل نزاع اسرائیل و فلسطینیان را رد کردند، بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با شبکه هلا، در دفاع از این طرح، از جمله گفت اسرائیل باید مسئول امنیت و مرزهای مناطق فلسطینی باشد زیرا در غیر این‌صورت «داعش، ایران و عوامل تندرو وارد شده و حتی تشکیلات فلسطینی را به دردسر می‌اندازند».

آقای نتانیاهو در آستانه انتخابات پارلمانی کشورش که لیکود به رهبری او یکی از دو حزب اصلی در این رقابت است، از اعراب تابع اسرائیل به خاطر برداشتی که از برخی اظهارات خود علیه آنها «پوزش» خواسته و نیز گفته که در روزهای آینده به مناطق محل زندگی آنها سفر خواهد کرد.

اما سران اعراب اسرائیل با رد اظهارات بنیامین نتانیاهو گفته‌اند که تلاش او در جلب آرای اعراب در انتخابات ۱۲ اسفند ناکام خواهد ماند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy